5 دلیل اصلی سفر ناگهانی بشار اسد به تهران


5 دلیل اصلی سفر ناگهانی بشار اسد به تهران

سردبیر روزنامه رای الیوم در مطلبی به گمانه زنی درباره علل سفر ناگهانی بشار اسد، رئیس جمهور سوریه به تهران پرداخت.

عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه رای الیوم در یادداشتی که در پایگاه اینترنتی آن منتشر شد با مطرح کردن سئوالاتی درباره سفر بشار اسد رئیس جمهور سوریه به تهران نوشت: آیا این سفر برای آماده شدن برای مقابله با تجاوزات آتی اسرائیل به عمق سوریه است؟ آیا پوتین چراغ سبز نشان داده است؟ چرا سفر برق آسای بشار اسد به تهران با بزرگترین مانور‌های اسرائیل همزمان شده است؟ آیا ژوئن آینده رویارویی بزرگی روی خواهد داد؟

عبدالباری عطوان سپس برای پاسخ به این سئوالات تصریح کرد: سفر‌های خارجی بشار اسد رئیس جمهور سوریه، نادرند و اغلب به دقت محاسبه می‌شود و برای بحث در مورد موضوعات راهبردی بسیار مهم از نظر سیاسی، نظامی و اقتصادی انجام می‌شود. در ده سال گذشته سفر‌های بشار اسد تنها به پایتخت‌های دو کشور بود که یکی مسکو و دیگری تهران بود البته یک استثنا هم داشت و آن سفر وی به ابوظبی پایتخت امارات در مارس گذشته بود.

در همین راستا می‌توان به سفر برق آسای وی به تهران در روز یکشنبه که در جریان آن با آیت الله سید علی خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی ایران، و سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور این کشور دیدار و گفتگو کرد که پس از اتمام این دیدار‌ها و بازگشت وی به دمشق درباره آن اطلاع رسانی شد و قبل از آن، دیدار‌ها اعلام نشده بود که البته بنا به دلایل امنیتی است و این موضوعی است که نیازی به توضیح ندارد. زیرا وی از چندین جهت به ویژه از سوی آمریکا و رژیم اشغالگر صهیونیستی در معرض تهدید جانی قرار دارد.

مهمترین دلایل سفر بشار اسد به تهران

اطلاعات درز یافته از این سفر کم است اما زمان این سفر که سعی می‌کنیم آن را به دقت تحلیل کنیم گویای چیز‌های زیادی است و می‌توان به موارد زیر خلاصه کرد. دلایل احتمالی این سفر در پنج مورد زیر خلاصه می‌شود:

اول: این سفر مصادف با بزرگترین رزمایش نظامی اسرائیل در نوع خود است که در آن تمامی بخش‌های نظامی هوایی، دریایی و زمینی در نزدیکی مرز‌های سوریه و لبنان شرکت می‌کنند، این در حالی است که گزارش‌هایی مبنی بر آمادگی برای جنگ بزرگ علیه «محور مقاومت» وجود دارد؛ زیرا با توجه به افزایش قدرت این محور و شکست مذاکرات هسته‌ای وین تل آویو رعب و وحشت زیادی را در حال حاضر تجربه می‌کند.

دوم: سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در آخرین سخنرانی خود به مناسبت روز جهانی قدس تاکید کرد که ایران و ائتلاف مقاومت به هرگونه تجاوز اسرائیل به عمق سوریه پاسخ خواهند داد. وی همچنین اظهار داشت: نظریه پاسخ دادن به تجاوز‌ها در زمان و مکان مناسب دیگر از بین رفته و قابل بازگشت نیست (و پاسخ فورا داده خواهد شد)؛ بنابراین این نوع اظهارات مستلزم هماهنگی سوریه و ایران در بالاترین سطوح برای تدارک رویارویی آتی در خاک سوریه است.

سوم: لبنان در آستانه مرحله حساسی قرار دارد چرا که چند روز دیگر انتخابات پارلمانی در این کشور برگزار خواهد شد. انتخاباتی که شاهد مداخلات خارجی متعددی به ویژه از سوی آمریکا، فرانسه، و عربستان سعودی خواهد بود. در صورتی که نتایج این انتخابات شگفتی ساز و مغایر با محاسبات و آرمان‌های برخی از نیرو‌ها و احزاب شرکت کننده در آن و حامیان آن‌ها در داخل و خارج از کشور باشد، ممکن است منجر به برخورد‌های سیاسی و نظامی شود.

چهارم: منطقه عربی شاهد قواعد جدید تعامل سیاسی و نظامی در زمینه جنگ اوکراین است که ممکن است به تغییر اساسی در نقشه ائتلاف‌های منطقه‌ای و بین المللی منجر شود. ما متوجه نزدیکی سه کشور مصر، عربستان سعودی و امارات به روسیه و تشدید تنش در روابط این مثلث با متحد تاریخی آن‌ها یعنی آمریکا شده ایم، زیرا این سه کشور درخواست آمریکا برای افزایش تولید گاز و نفت برای کاهش قیمت‌ها و جبران آن به دلیل عدم وجود منابع انرژی روسیه را رد کردند.

پنجم: سوریه با یک بحران شدید انرژی مواجه است که ریشه‌های آن به دو چیز برمی گردد: یکی اقدام آمریکا در اشغال چاه‌های گاز و نفت سوریه در شرق فرات و دیگری محاصره شدید سوریه از سوی آمریکا که ایران بارزترین و برجسته‌ترین حلقه نجات به حساب می‌آید، زیرا برق در سوریه در بیشتر ساعات روز به دلیل کمبود نفت و گاز قطع می‌شود، به خصوص با شروع ماه‌های گرم تابستان این مشکلات افزایش می‌یابد و ایران می‌تواند حامی خوبی برای سوریه در این زمینه باشد.

واضح است که روسیه که هم در سوریه و هم در ایران متحدان قابل اعتمادی پیدا کرده است و اسرائیل که دوستی ناسپاس و گستاخ است بر همه طناب‌ها بازی می‌کند، چرا که تل آویو از ولادیمیر زلنسکی صهیونیست حمایت می‌کند و همانطور که یائیر لاپید وزیر امور خارجه اسرائیل آشکارا گفت در سنگر آمریکا قرار دارد و حمله روسیه به اوکراین را محکوم می‌کند و آن را به عنوان جنایت جنگی توصیف می‌کند؛ بنابراین روشن است که روسیه ممکن است به ایران و سوریه برای پاسخ به هرگونه تجاوز از سوی اسرائیل چراغ سبز نشان داده باشد و در نتیجه ممنوعیت استفاده ارتش سوریه از موشک‌های «اس-۳۰۰» روسیه برای حمله به هواپیما‌های متجاوز اسرائیلی را لغو کرده باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان