افتتاح نمایشگاه عکس «به سوی امید» با حضور وزیر امور خارجه لهستان در اصفهان


افتتاح نمایشگاه عکس «به سوی امید» با حضور وزیر امور خارجه لهستان در اصفهان

رکنا:همزمان با هفته فرهنگی اصفهان، نمایشگاه عکس «به سوی امید» که منتخبی از تصاویر کودکان پناهجوی لهستانی در شهر اصفهان، در جریان جنگ جهانی دوم است، با حضور وزیر امور خارجه لهستان و شهردار اصفهان، در این شهر گشایش یافت.

به گزارش رکنا از اصفهان،وزیر امور خارجه لهستان، روز گذشته در آیین افتتاح این نمایشگاه گفت: اصفهان به شهر کودکان لهستانی معروف شد، چرا که در زمانی میزبان بیش از ۲۵۰۰ کودک لهستانی بود که اکثرا یتیم بودند، اما توانستند به مدرسه بروند و با همسالان خود دوست شوند.

زبیگنیو رائو اظهار کرد: نمایشگاه «به سوی امید» بازگوکننده داستان ادیسه ۱۲۰ هزار لهستانی است که در طول جنگ جهانی دوم به ایران آمدند.

وی افزود: مورد دیگری که به خوبی در خاطره ها باقی مانده کمک های سخاوتمندانه ایرانیان است که جان هزاران لهستانی را که از کار اجباری خسته بودند، نجات دادند.

وزیر امورخارجه لهستان با بیان اینکه این نمایشگاه تنها برای زنده نگه داشتن خاطره آن اتفاقات نیست، تاکید کرد: روایت‌های موجود از جنگ جهانی دوم اغلب به نشان دادن تصویری از دو اردوگاه به ویژه متحدین و متفقین که علیه یکدیگر می‌جنگیدند، محدود می شود، درحالیکه این نمایشگاه به ما نشان می‌دهد یک بُعد از تاریخ آن روزگار، دیده نشده است.

وی اضافه کرد: واقعیت مهم این است که آلمان و شوروی آغازگر جنگ بودند و کشور لهستان را میان خود تجزیه کرده و دست به تبعیض های شدیدی علیه مردم زدند. اشغالگران میلیون ها لهستانی را به سیبری تبعید کردند که بسیاری از مردم به دلیل قحطی درگذشتند.

وی ادامه داد: تنها پس از حمله آلمان نازی به متحد خود شوروی در سال ۱۹۴۱ بازماندگان لهستانی از کارگری‌های اجباری آزاد شدند تا لشکر نظامی تشکیل دهند و در کنار ارتش شوروی بجنگندند. اما آموزش نظامی آنها به دلیل کمبود غذا متوقف شد. ژنرال ولایسلاف اندرس که فرماندهی ارتش لهستان را بر عهده داشت چاره ای نداشت جز اینکه مردمش را به بیرون بفرستد و بعدها به نیروهای متفقین در خاورمیانه بپیوندند. در آن زمان حدود ۱۲۰هزار نفر وارد ایران شدند و از این تعداد ۲۰هزار کودک لهستانی همراه آن ها بودند.

وزیر امورخارجه لهستان تاکید کرد: بخش اصلی این‌نمایشگاه حاوی اطلاعاتی درباره زندگی لهستانی ها در ایران است. چنانکه یک مرکز مطالعات فارسی توسط استادان دانشگاه لهستان، قطعات موسیقی پیانو لهستانی و مغازه ها و رستوران‌های لهستانی در ایران ایجاد شدند.

زبیگنیو رائو با بیان اینکه اصفهان به شهر کودکان لهستانی معروف شده است، تصریح کرد: اصفهان میزبان بیش از ۲۵۰۰ کودک لهستانی بود که اکثرا یتیم بودند، اما توانستند به مدرسه بروند و با همسالان خود دوست شوند.

وی تصریح کرد: تا سال ۱۹۴۵ تعدادی از لهستانی ها ایران را ترک کردند اما با وجود پایان یافتن جنگ، سربازان ژنرال اندرس از سوی کشور شوروی دشمن محسوب می شدند، بنابراین مجددا باید به سوی پناهگاه‌هایی می رفتند که بیشتر آنها به استرالیا، کانادا و مکزیک رفتند. اما گروهی به دلیل احساس خوبی که در ایران داشتند تصمیم گرفتند در این کشور بمانند.

وزیر امورخارجه لهستان با اشاره به دیداری که در این سفر با برخی از فرزندان شهروندان لهستانی در ایران داشته است، گفت: اکنون موقعیت مناسبی است تا دوباره بابت مهمان نوازی ٨٠ سال پیش ایرانیان قدردانی کنیم. من وزیر امورخارجه لهستان امروز افتخار دارم در کنار مردم اصفهان بایستم و امیدوار باشم که همه آوارگان جهان به بهشتی برسند که ٨٠ سال پیش اصفهانی ها برای اورگان لهستانی ایجاد کردند.

تجربه همکاری اصفهان و لهستان الگویی برای ملت‌های جهان است

شهردار اصفهان تجربه همکاری اصفهان و لهستان را الگویی مناسب برای تمامی ملت‌های جهان دانست.

علی قاسم زاده، روز دوشنبه ۱۹ اردیبهشت‌ در افتتاحیه نمایشگاه عکس کودکان لهستانی در اصفهان اظهار کرد: ارتباط اصفهان و لهستان به ۵۰۰ سال پیش باز می گردد. هرچند در این سال ها فراز و نشیب هایی در این روابط بوده اما همواره خاطرات خوبی از مردم لهستان در اذهان مردم اصفهان قرار دارد.

او مرور این خاطرات تلخ و شیرین را حاوی این نوید دانست که می‌توان در آینده نزدیک، شاهد روابط مناسبی میان اصفهان و لهستان بود. چنانکه از فرهنگ قدیم ایرانیان چنین آموخته ایم که ابتدا بر غم کسی نیفزاییم و باعث رنجش و آزار دیگران نشویم و سپس، هر طور می توانیم از غم دیگران بکاهیم.

شهردار اصفهان اصفهانی‌ها را مردم میهمان نوازی دانست و تاکید کرد: همواره این شهر میزبان کسانی بوده است که مورد ظلم قرار گرفته‌اند و بر همین اساس هر کسی به این شهر قدم گذاشته مورد استقبال قرار گرفته است.

او خاطرنشان کرد: 80 سال قبل که بچه های لهستانی به اصفهان آمدند با گرمی از آنها استقبال شد و این افتخار را داشتیم که حدود پنج سال میزبان ۲۵۰۰ کودک لهستانی باشیم و همواره بر این فرصت میزبانی می بالیم.

قاسم‌زاده یادآور شد: آرزوی ما این است که در هیچ کجای جهان جنگی برقرار نشود هرچند تحقق این آرزو دشوار است، اما تلاش خواهیم کرد که نوید دهنده صلح و دوستی در تمامی دنیا باشیم و اگر ناخواسته درگیر اتفاقات تلخی شدیم سعی می‌کنیم همزمان خوبی‌ها را نیز توسعه دهیم.

او خاطرنشان کرد: تجربه مشترک اصفهان و لهستان می تواند یک تجربه خوب برای تمامی ملت های جهان باشد.

اصفهان -بهمن راعی

اخبار وبگردی را در اینجا بخوانید:

آیا این خبر مفید بود؟
0 0

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم ممنوعه و مبتذل دنیا جهانبخت با نیلی افشار ! / بخاطر دلار هرکاری می کنند !