انتظارات رویایی از طرحی بی هدف/ هنوز هدف‌گذاری منسجمی برای واردات خودرو وجود ندارد


انتظارات رویایی از طرحی بی هدف/ هنوز هدف‌گذاری منسجمی برای واردات خودرو وجود ندارد

یک کارشناس صنعت خودرو گفت: متاسفانه تاکید مسئولین برای واردات خودرو ناشی از فشاری است که از سوی افکار عمومی در قبال ان‌ها وارد شده است در نتیجه انتظار‌ات رویایی نیز درمورد قیمت خودرو‌های داخلی از طرح واردات خودرو به وجود آمده است.

انتظارات رویایی از طرحی بی هدف/ هنوز هدف‌گذاری منسجمی برای واردات خودرو وجود ندارد

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز-سعید ترکاشوند؛ «میلاد بیگی» کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با بازارنیوز پیرامون تاثیر طرح واردات خودرو بر بازار و صنعت خودرو اظهار داشت: به طور کلی آزادسازی واردات خودرو در هیچ کشوری نتوانسته است که کمک شایانی را به توسعه صنعت خودرو آن کشور کند، لذا دولت و در تعریف کلان‌تر حاکمیت باید به این جمع‌بندی برسند که هدف از انجام واردات خودرو چیست.


این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: متاسفانه هیچ هدف مشخص و معینی برای واردات خودرو ترسیم وتعیین نشده است. در حال حاضر ایجاد رقابت در بازار خودرو به عنوان یکی از مهمترین اهداف واردات خودرو اعلام شده است، اما اکنون سوالی که پیرامون این موضوع مطرح می‌شود این است که در صورت افزایش تقاضا برای خرید خودرو‌های خارجی آیا دولت امکان واردات یک میلیون دستگاه خودرو در سال را دارد، مسلما خیر چرا که کمبود منابع ارزی این اجازه را به دولت نمی‌دهد.


وی خاطر نشان کرد: با توجه به کمبود منابع ارزی این امکان وجود دارد که پس از اجرای این طرح، فشار قابل توجهی به بازار ارز کشور وارده شده و به دنبال آن قیمت ارز نیز افزایش و بهای بسیاری از کالا‌های کشور جهش قابل توجهی را تجربه کنند.


وی توضیح داد: در صورت انجام واردات، قیمت خودرو‌های لوکس ۱ تا ۲ میلیارد تومان و همچنین دیگر اتومبیل‌های خارجی و مونتاژ چینی نیز در مقادیر کم‌تری با کاهش قیمت مواجه می‌شوند. علاوه بر این در خوشبینانه‌ترین حالت واردات خودرو به دلیل جو روانی ایجاد شده بر بازار تنها ۱۰ درصد از قیمت خودرو‌ها را کاهش می‌دهد لذا نمی‌توان چندان امیدوار بود که کاهش قیمت شدیدی که اکنون در افکار عمومی نسبت به قیمت‌های خودرو‌های داخلی ایجاد شده است، با واردات محقق شود.


وی خاطر نشان کرد: اگر قرار باشد که واردات همچنان با تعرفه گذشته انجام شود، نمی‌توان چندان این انتظار را در ذهن داشت که این امر بتواند آثار ملموسی را از خود در بازار بر جای بگذارد. به عنوان مثال زمانی که خودرویی به ارزش ۱۵ هزار دلار و با تعرفه ۹۰ درصد، همراه با سایر هزینه‌های دولتی وارد کشور می‌شود، عملا قیمت نهایی به گونه‌ای خواهد شد که نمی‌تواند جاذبه‌ای را در بازار را ایجاد کند در نتیجه چندان کاهش قیمتی در بازار صورت نمی‌گیرد.


بیگی تاکید کرد: مطمئنا با انجام این کار عملا میانگین قیمت خودرو‌های ایران خودرو و سایپا با نمونه‌های خارجی و چینی برابر خواهد شد لذا اگر دولت بخواهد با تعرفه‌های سابق اقدام به چنین کاری کند، واردات تاثیر زیادی در رقابت پذیری بازار خودرو نخواهد داشت.


وی خاطر نشان کرد: با توجه به نکات مذکور، باید این نکته را گوشزد کرد که حاکمیت با چه هدفی و یا برنامه‌ای به سمت واردات و یا حتی ممنوعیت وارد حرکت می‌کند. ممطئنا نه آزاد سازی کامل آن می‌تواند اثری داشته باشد و نه ممنوعیت آن.


این کارشناس صنعت خودرو در پایان تاکید کرد: اعتقادم بر این است که در حال حاضر پیگیری‌های انجام شده درباره واردات خودرو بیشتر ناشی از فشار‌هایی است که از سوی افکار عمومی نسبت به مسئولین وارد شده درنتیجه به نظر می‌رسد انتظارات رویایی از طرح واردات خودرو به وجود آمده است.


پایان پیام//

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کشاورزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها