به فکر فروشِ خارجی «زندگی پس از زندگی» هستیم/ پاسخی به انتقادهای تجربه‌گری که با «حاج قاسم» ملاقات کرد!


به فکر فروشِ خارجی «زندگی پس از زندگی» هستیم/ پاسخی به انتقادهای تجربه‌گری که با «حاج قاسم» ملاقات کرد!

موزون درباره واکنش‌های انتقادی نسبت به روایت یکی از تجربه‌گران که از ملاقات با حاج قاسم سلیمانی گفته بود، توضیحاتی داد.

به گزارش تسنیم، نشست خبری برنامه تلویزیونی «زندگی پس از زندگی» در صداوسیما برگزار شد. محمدامین نوروزی مدیر گروه ادب و هنر شبکه چهار که عباس موزون تهیه‌کننده و مجری این برنامه را همراهی می‌کرد درباره این برنامه و بودجه‌اش، گفت: با توجه به بازخوردهایی که از خارج از کشور گرفتیم متوجه شدیم مخاطبان خارجی داریم، مثلاً مخاطبی می‌گفت یکی از آشنایانش از کانادا تحول پیدا کرده است. ابایی ندارم بگویم هر قسمت 80 میلیون تمام شد. نیمی از پول خرج دکور و سوله شد، هزینه هنگفتی برای سوله خرج کردیم.

وی افزود: همه کارها مستلزم هزینه بود، الآن می‌توانیم از هند و اروپا مهمان بیاوریم ولی این موضوعات پول می‌خواهد، ما مهمانان خودمان را از ایران با هزینه حداقلی آوردیم. در فصل سه با اینکه ایده‌هایی داشتیم با محدودیت مواجه بودیم نمی‌دانم خودمان را باید به چه‌کسی اثبات می‌کردیم تا کار پرتوان‌تر باشد، انگار در یک ندیده شدن در سازمان بودیم!

نوروزی تأکید کرد: منِ برنامه‌ساز می‌دانم همین الآن برای برنامه‌های دیگر چندین برابر پول خرج می‌شود، برنامه‌ای که مخاطب خود را دارد چرا نباید با آن با دست بازتر رفتار شود؟ بگذارند همین برنامه را به بهترین شکل انجام بدهیم. افتخار برای صداوسیما این است که برنامه‌های کپی بسازد؟ در حالی که این برنامه می‌تواند توسط دیگر کشورها کپی شود. من نمی‌گویم مثل برنامه‌های دیگر پول داشته باشیم اصلاً این برنامه اگر این‌همه پول واردش شود، خراب می‌شود کمااینکه برای فصل دوم مطرح شد اسپانسر بگیریم اما من مخالفت کردم.

نوروزی تأکید کرد: دنبال این نیستم که درآمدهای کذایی برنامه‌های دیگر صرف این برنامه شود، اما این برنامه باعث افتخار است و باید روی دست بگیرند، برنامه‌های کپی که افتخاری ندارد، شما می‌توانید بروید این برنامه را در یوتیوب ببینید، این برنامه‌ای است که موجش در دیگر کشورها راه افتاده است و ما در پخش بین‌المللی و توزیعش ضعیف هستیم. خواهشم این است که بتوانیم برای فصل بعد اتفاق خوبی رقم بزنیم. پیدا کردن تجربه‌گر سخت است ما برای حفظ تنوع ساختاری و محتوایی الزاماتی داریم.

وی افزود: به فکر فروش خارجی هم هستیم با آقای برهمانی معاون جدید سیما صحبت کردیم و در یوتیوب به‌شکل مالی برای این برنامه درآمدزایی می‌شود. با ترکیه و عراق صحبت‌هایی شده است چون زمینه این امر وجود دارد.

عباس موزون در بخشی دیگر از این نشست درباره واکنش‌های انتقادی نسبت به روایت یکی از تجربه‌گران که از ملاقات با حاج قاسم سلیمانی گفته بود هم توضیح داد: از چپ و راست به این برنامه انتقادهایی را وارد کردند. اصلاً شما فرض کنید حاج قاسم هنوز در بدن خود بود. آقایان سیاسی که به این روایت هجمه کردید آیا زمانی که حاج قاسم در بدن خود بود، تنه‌ای به دیدگاه سیاسی شما می‌زد؟ مشکل شما در برخورد روح آن دو چه بود؟ ایشان که هیچ‌گاه بحث سیاسی نداشته است.

وی اضافه کرد: فصل سوم برنامه بیشتر رسانه‌ای شد، ما سال گذشته هم از نظر تعداد مخاطب به این ارقام رسیده بودیم اما مردم رسانه نیستند، رسانه‌ها هرکدام از یک خطی هستند. بعد از برنامه مربوط به حاج قاسم که تجربه‌گری از ملاقات روح ایشان گفت، خطوط رسانه‌ها و توجه آن‌ها به برنامه بیشتر شد.

موزون درباره اینکه عده‌ای می‌گفتند بعد از تماشایِ برنامه مربوط به تجربه خودکشی، از خودکشی منصرف شده‌اند، گفت: مردم توجه زیادی به برنامه داشته‌اند، مثلاً بعد از برنامه مربوط به تجربه خودکشی، عده‌ای می‌گفتند از خودکشی منصرف شده‌اند. هفته پیش خانم دکتر فیاض در صفحه شخصی خود نوشتند که فردی به او مراجعه کرده و گفته به‌دلیل خیانت شوهرش می‌خواسته است خودش را بکشد اما این برنامه را دیده و منصرف شده است. خانم دکتر گفتند من برنامه «زندگی پس از زندگی» را ندیده‌ام اما اگر تنها فایده این برنامه همین انصراف یک نفر از خودکشی باشد، کار خودش را انجام داده است.

وی تأکید کرد: عراق و ترکیه به‌دنبال این برنامه هستند، ساکنان روسیه با ما تماس گرفتند و گفتند "می‌خواهیم این برنامه را ترجمه کنیم". وقتی برنامه‌ای هست که جان نجات می‌دهد، چرا نباید مورد حمایت قرار بگیرد؟ یادم است هزینه قندان دکور یک برنامه چند برابر کل بودجه فصل سه برنامه ما بود!

موزون با ابراز اینکه "شرم دارم که برخی می‌گویند به میهمانان پول داده‌ایم."، گفت: امسال این تهمت را به ما زدند. قوی‌ترین سند ما برای روایت‌ها، تجربه ایمان عبدالمالکی است که آن را برای مراجع تخصصی خارجی هم ترجمه می‌کنیم. بیمارستان شهید چمران، آن بخشی را که او بود می‌خواهند به نام او نام‌گذاری کنند. یکی از تجربه‌گران فصل سوم تماس گرفت و گفت "کسی با لهجه ایرانی‌های خارج از کشور پیش ما آمد و گفت «ما به تو ارز دیجیتال می‌دهیم اما جلوی دوربین ما بگو پول گرفتی و در برنامه حرف زدی»"!

موزون افزود: ما برای همین به پلیس مراجعه کردیم، نگاه کنید کار الآن به این جاها کشیده است، اول تهمت می‌زدند وقتی می‌بینند تهمت نگرفته است، به‌سراغ تجربه‌گرها و چنین مواردی می‌روند، یا یک نفر از سوئد با تجربه‌گران تماس گرفته و گفته است "می‌خواهیم به شما پول بدهیم."، ببینید به چه دست‌وپایی افتاده‌اند، ببینید این برنامه تا کجا اثرگذار بوده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل ناهماهنگ الناز شاکردوست در اکران فیلم «بی‌بدن»