علیرضا یوسفی هت تریک کرد و رکورد شکست / هرکول قائمشهری، قویترین مرد جوان جهان


علیرضا یوسفی هت تریک کرد و رکورد شکست / هرکول قائمشهری، قویترین مرد جوان جهان

علیرضا یوسفی با شکستن رکورد دوضرب جوانان جهان قهرمان دسته فوق سنگین جوانان جهان شد.

به گزارش ورزش سه، در آخرین روز رقابت های وزنه برداری قهرمانی جوانان جهان در هراکلیون یونان، دومین و آخرین نماینده ایران در این رقابت ها یعنی علیرضا یوسفی، رکورددار دسته فوق سنگین نوجوانان و جوانان جهان، به روی تخته رفت. یوسفی که در جهانی بزرگسالان 2021 تاشکند موفق به مهار وزنه 245 کیلوگرمی که برابر با رکورد تاریخی سعید علی حسینی است، شد اما علی رغم دو چراغ سفید داوران، با رأی هیأت ژوری نتوانست این وزنه را ثبت کند، امیدوار بود که این بار بتواند این اتفاق تاریخی را به ثبت برساند گرچه که رکورد ورودی او نشانی از چنین قصدی نداشت.
وزنه بردار 18 ساله قائم شهری که به فاصله وحشتناک بین حرکات یک ضرب و دو ضرب مشهور است، نخستین بار در المپیک نوجوانان 2018 بوئنوس آیرس توانست اختلاف 11 کیلویی را در دوضرب جبران کرده و به مدال طلا برسد در حالی که بین یک ضرب و دو ضرب او 56 کیلو فاصله بود. در جوانان جهان 2019 فیجی که یکی پس از دیگری رکوردهای نوجوانان جهان را جا به جا می کرد هم 54 کیلو فاصله بین یک ضرب و دو ضرب او وجود داشت. آخرین حضور او روی تخته نیز به جهانی ازبکستان بر می گشت که با 238 کیلو رکورد دوضرب جوانان جهان را جا به جا کرد و در یک قدمی مدال دو ضرب جهان، از رسیدن به آن بازماند.

علیرضا یوسفی هت تریک کرد و رکورد شکست / هرکول قائمشهری، قویترین مرد جوان جهان
مطابق انتظارات آخرین نفری که در حرکات یک ضرب کار خود را شروع کرد، علیرضا یوسفی بود که این کار را با مهار وزنه 166 کیلوگرمی انجام داد. حرکت بعدی او وزنه 171 کیلوگرمی بود که این بارهم با موفقیت کار خود را انجام داد. پس از اینکه میرخوسیل میرزابایف ازبک، نفر پنجم دسته 109 کیلو در دوره گذشته، موفق شد وزنه 176 کیلوگرمی را با موفقیت مهار کند، کار کمی حساس شد و می شد اضطراب را از چهره و حالات یوسفی درک کرد که برای کسب طلای یک ضرب پشت وزنه 177 کیلویی ایستاده بود. علیرضا توانست این وزنه را نیز به زیبایی هر چه تمام تر بالای سر ببرد تا برای نخستین بار در یک رقابت جهانی به مقام نخست یک ضرب برسد. مدال برنز یک ضرب هم به بودان تاراننکو اوکراینی رسید که وزنه 167 کیلویی را مهار کرده بود.

علیرضا یوسفی هت تریک کرد و رکورد شکست / هرکول قائمشهری، قویترین مرد جوان جهان
با وجود اینکه انتخاب مربیان برای حرکت نخست یوسفی وزنه بسیار پایین 215 کیلو بود اما سطح سایر وزنه برداران در حدی بود که این دلاور مازندرانی زمانی پشت این وزنه قرار گرفت که هر 7 وزنه بردار دیگر این دسته هر 3 حرکت خود را به پایان رسانده بودند و میرزابایف ازبک با 212 و عطاجان دایی اف ترکمنستانی با 208 کیلو بهترین عملکرد را در بین آنها داشتند. بالاخره بعد از 21 حرکت نوبت به نفر سوم جوانان جهان در سال 2019 رسید و توانست به راحتی این وزنه را مهار کرده تا هر 3 طلای این دسته را برای خود قطعی کند. مربیان برای حرکت دوم علیرضا با جهشی 24 کیلویی به رکورد دو ضرب جوانان جهان حمله کردند؛ رکوردی که کمتر از 5 ماه پیش توسط خود او در قهرمانی بزرگسالان جهان در تاشکند ازبکستان به ثبت رسیده بود. او که حتی در پایین آمدن از تخته پس از حرکت اول نیز به مشکل برخورده بود، فقط توانست وزنه 239 کیلویی را لیفت کند و به نظر می رسید که برای حرکت سوم نیز به روی تخته نخواهد آمد اما بر روی تخته آمد و همه را غافلگیر کرد و درحالی که در بلند شدن به مشکل خورده بود و چیزی نمانده بود تا وزنه رها شود، با اتکا بر زور و قدرت بالای خود توانست بلند شود و این وزنه را مهار کند تا ضمن شکستن رکورد دوضرب جوانان جهان، با مجموع 416 کیلوگرم قهرمان دسته به اضافه 109 کیلو شود تا پس از 4 سال و طلای علی داوودی در سال 2018، وزنه برداری ایران را صاحب نشان طلای مجموع جوانان جهان کند.

علیرضا یوسفی هت تریک کرد و رکورد شکست / هرکول قائمشهری، قویترین مرد جوان جهان

این رکورد قطعاً شیرینی خاصی برای علیرضا یوسفی دارد چرا که کمتر از دو ماه پیش بود که مربی سازنده او در قائم شهر یعنی قاسم غزالیان درگذشت و این مدال و رکورد می تواند پیشکش کوچکی در برابر زحمات این مربی پیشکوست باشد. این جوان 18 ساله حالا بیشتر از یکسال فرصت دارد تا رکورد تاریخی 245 کیلو سعید علی حسینی و مجموع 432 کیلو علی داوودی را جا به جا کند.

علیرضا یوسفی هت تریک کرد و رکورد شکست / هرکول قائمشهری، قویترین مرد جوان جهان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ابهامات بزرگ در مسیر واگذاری سرخابی‌ها/ آغاز دوران جدید در استقلال و پرسپولیس