تدبیر امیر(ع) برای ارتباط عاطفی صحیح بین مردم و حاکمیت


تدبیر امیر(ع) برای ارتباط عاطفی صحیح بین مردم و حاکمیت

یک کارشناس تاریخ اسلام گفت: وقتی امیرالمومنین(ع) به خلافت رسیدند برای آنکه بین حاکمیت و مردم ارتباط عاطفی صحیح شکل بگیرد، هر روز بعد از نماز صبح در مسجد سخنرانی می‌کردند و فقه و علم را به مردم و فقرا می‌آموختند.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین «حامد کاشانی»، کارشناس تاریخ اسلام در هشتمین جلسه از سلسله جلسات «بهار نوسازی» که به مناسبت ماه مبارک رمضان در مسجد دانشگاه تهران برگزار می شود، درباره «اثر حب اهل بیت(ع) در اصلاح رفتار دینی» توضیحاتی ارائه کرد که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

همانطور که بیان شد، اهل بیت(ع) در جامعه سازی چهار عامل را در پیش گرفته اند؛ بخش اول عامل اول محبت است ... مردم برای پذیرش عدالت علوی آمادگی نداشتند، چون دغدغه‌شان بهبود وضعیت شخصی خود بود نه اصلاح وضعیت اجتماعی، نمونه اش هم طلحه و زبیر بودند که دریافت های افسانه ای از بیت المال داشتند! اما باز هم علیه خلیفه سوم به بهانه مبارزه با بدعت قیام کردند.

وقتی امیرالمومنین(ع) به خلافت رسیدند برای آنکه بین حاکمیت و مردم ارتباط عاطفی صحیح شکل بگیرد (نه برای رسیدن به حکومت) و بتوانند اهدافشان را پیاده کنند (ایشان می دانستند نمی شود عدالت همه‌جانبه را پیاده کرد)، هر روز بعد از نماز صبح در مسجد سخنرانی می کردند و فقه و علم به مردم و فقرا(بدنه حاضران فقرا و گرفتاران بودند) آموزش می دادند. ایشان به عنوان حاکم در قالب فقه روابط انسان با خدا، انسان با دیگران و انسان با حاکمیت را تعلیم می دادند.

این شیوه حضرت امیر(ع) و امکان حضور فقرا و بیان مشکلاتشان، اعتماد می آورد؛ ایشان حتی در جنگ هم هر روز بعد از نماز چنین می کردند، در ماه مبارک رمضان بعد از مغرب هم سخنرانی می کردند؛ حضرت امیر(ع) بسیار ثروتمند بودند فقط یک فقره درآمد ایشان 40 هزار دینار بود که وقف خاص کرده بودند؛ ایشان بعد از افطاری دادن ماه مبارک، سخنرانی می کردند. لذا گفتگو شکل می گرفت و بسیاری از سوالات و ابهامات مرتفع می شد؛ آن همه تهمت و شایعه معاویه و عمروعاص علیه امیرالمومنین(ع) مانع نشد که کوفه قرن ها پایگاه شیعیان علی بن ابیطالب(ع) باشد!

در همه ادوار و حتی در دولت بنی امیه محبوب ترین افراد، امیرالمومنین(ع) بودند، تا جایی که بنی عباس برای جذب مردم در خراسان، منبری اعزام کردند که مدح حضرت علی(ع) را بگوید، این یعنی حتی نسلی از آنها که در دوران معاویه نفی بلد شده بودند پس از 200 سال حب علی(ع) را از دست نداده بودند چون چیزهایی مستقیم و بی واسطه دیده بودند که شایعه نمی توانست تخریب‌شان کند!

امیرالمومنین(ع) به قدری در بدنه جامعه و مردم ارتباط داشتند، که در بین بازار راه می رفتند و از قیمت ها می پرسیدند.

ایجاد محبت به استمرار است، و این شیوه ای است که امیرالمومنین(ع) در ارتباط با مردم داشتند.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بارش باران و برف در برخی استان های کشور