معرفی 11 نوع از زیباترین گیاهان بالا رونده و پیچکی


معرفی 11 نوع از زیباترین گیاهان بالا رونده و پیچکی

گیاه بالارونده و پیچکی، معمار زیبایی دیوار شما! گلهای رونده یکی از انواع گلهای آپارتمانی هستند که به دلیل چگونگی رشد و نمویی که از خود نشان می‌دهند، از زیبایی و جذابیت خاصی برخوردارند. در این مقاله می‌خواهیم درباره‌ی انواع گل‌های رونده و پیچکی برای استفاده در آپارتمان و محل کار (https://vipshop.flowers/creeping-plants/) صحبت کنیم و اینکه به چه...

گیاه بالارونده و پیچکی، معمار زیبایی دیوار شما! گلهای رونده یکی از انواع گلهای آپارتمانی هستند که به دلیل چگونگی رشد و نمویی که از خود نشان می‌دهند، از زیبایی و جذابیت خاصی برخوردارند.

در این مقاله می‌خواهیم درباره‌ی انواع گل‌های رونده و پیچکی برای استفاده در آپارتمان و محل کار صحبت کنیم و اینکه به چه گل‌هایی گل رونده می‌گویند و ایده‌های استفاده از این گیاهان کجاست.

گل رونده آپارتمانی هر چند در تمامی محیط‌های آپارتمانی قابلیت رشد ندارند، اما به طور کلی در نوع خود یکی از اِلمان‌های سبز و زندۀ خانه‌های کوچک، محوطه‌های باغی و تراس‌های آپارتمانی به حساب می‌آیند. در ادامه ، باما همراه باشید.

اگر به دنبال افزایش شادابی خانه یا محل کار خود هستید و یا مایلید روابط خود را ماندگار کنید، خرید گیاه آپارتمانی پیشنهاد ماست.

انواع گل رونده از نظر علمی و شرایط رشد

پیچک به انگلیسی Creeping plants نامیده می‌شود. از جذابیت‌های گل رونده می‌توان به این نکته اشاره کرد که گاهی اوقات ارتفاع آن می‌تواند تا حدود ده‌ها متر برسد؛ به طوری که سر شاخه‌ها فاصله بسیار زیادی را تا ریشه و سطح خاک آن پیدا می‌کنند. یک تراس کوچک، یا پاسیو و حیاط خلوت، و یا حتی یک گلدان هم می‌توانند مکان مناسبی برای رشد یک گیاه آپارتمانی رونده باشند.

گیاهان رونده برای پوشش دادن فضاهای لخت و عاری از المان‌های سبز دیگر مناسب هستند.

این گیاهان به صورت آویزی یا چسبیده به دیوار رشد می‌کنند. یکی از ویژگی‌های جالب توجه گلهای رونده دیواری، این است که می‌توان به سادگی به آنها جهت و مسیر داد. بدین ترتیب می‌توان خیلی راحت سرشاخه‌های آن را به هر طرف که بخواهید هدایت کنید. ساقه‌های گیاه رونده از انعطاف بسیار بالایی برخوردارند و به وسیلۀ آنها می‌توانید نمای یک ساختمان را به راحتی و در طی دوره زمانی نسبتاً کوتاه، یعنی در حد چند ماه یا چند سال تحت پوشش حصاری از رنگ سبز پنهان کنید. به طور کلی به لحاظ علمی و شرایط رشد، گیاهان رونده به دو دسته تقسیم می‌شوند:

1) گیاهان روندۀ آپارتمانی که مخصوص فضای داخلی ساختمان هستند و توانایی رشد در محیط بیرونی را ندارند.

2) گلهای رونده دیواری که در محیط‌های بیرون از آپارتمان رشد می‌کنند و فضای داخل، محیط مناسبی برای رشد آنها نیست.

معرفی 11 نوع از زیباترین گیاهان بالا رونده و پیچکیگیاهان رونده دیواری بهترین راه حل برای دیوارهای بزرگ

به چه گیاهانی گل پیچک آپارتمانی گفته می‌شود؟

در طبیعت گل‌های گوناگونی وجود دارد که هر یک بر اساس مشخصات ظاهری و ویژگی‌هایی که دارند تقسیم بندی می‌شوند. در اینجا می‌خواهیم گیاهان پیچک آپارتمانی را به گونه‌ای به شما معرفی کنیم که با مشاهدۀ عکس گل پیچک بتوانید نام و نوع آن را مشخص کنید. این تصور که فکر می‌کنید هر گیاهی با چسبیدن به دیوار و رشد عمودی می‌تواند یک سطح را بپوشاند، تصور نادرستی است. چرا که در واقع گیاهان بالا رونده فقط به این نوع رشد ختم نمی‌شوند.

انواع گیاهان بالا رونده از لحاظ دوره رشد و تکامل

1.گیاهان بالا رونده با رشد سریع

گیاهانی که دارای رشد سریع و خوبی هستند نیز در زمرۀ گیاهان بالا رونده قرار می‌گیرند. گل و گیاهان معمولی برای آن که به رشد چشمگیری برسند، به زمان زیادی نیاز دارند. اما در واقع برخی گل های رونده وجود دارند که با رشد سریع و قابل ملاحظۀ خود می‌تواند در این دسته قرار بگیرند. برای این که یک گیاه بتواند در این دسته از گیاهان قرار بگیرند، باید از رشد چشمگیری برخوردار باشند.

2. گیاهانی با رشد پیچکی و رشد طولی

گل های رونده، رشد سریعی دارند و می‌توانند از نوع چسبنده و بالا رونده باشند؛ که با پوشاندن دیوارها، پرچین‌ها و نرده‌ها، زیبایی خیره کننده‌ای را به همراه دارند. از سوی دیگر این گیاهان بر اساس ویژگی‌هایی که دارند، می‌توانند در دسته گیاهان آپارتمانی فصلی، معطر و غیره طبقه‌بندی شوند.

معرفی 11 نوع از زیباترین گیاهان بالا رونده و پیچکی

استفاده از گیاهان آپارتمانی رونده در رستوران ها و محل کار

شاخص های عده در گزینش انواع گلهای آپارتمانی

هر گیاهی برای رشد خود نیاز به شرایط ویژه‌ای دارد. بنابراین برای ساخت دیوار سبز نمی‌توان از هر گیاهی انتخاب کرد. گزینش گیاه برای این کار تابع یک سری پژوهش‌هایی است که بتوان شرایط مناسب برای رشد و تکثیر گیاه را مهیا کرد. برای آن که بتوان به یک گزینش مناسب رسید، باید به بافت، رنگ، نیازهای نوری و آبیاری گیاه توجه شود. این شرایط باعث می‌شوند تا گیاهی که انتخاب می‌کنید، از رشد و بالندگی کافی برخوردار باشد:

طیف رنگ برگ‌ها و گل گیاه الزامات نگهداری و هرس کردن گیاه حساسیت گیاه به باد میزان نور مورد نیاز برای رشد بر روی دیوار مقدار آب مورد نیاز گیاه دیوار سبز شرایط اقلیمی و آب و هوایی گیاه حجم خاک مورد نیاز برای رشد گیاه شرایط دمایی قابل مهیا برای گیاه

ایده‌هایی در مورد استفاده از انواع گلهای رونده

شما تا به اینجا با کلیاتی در مورد گل‌های رونده یا انواع گل چسب دیواری آشنا شدید. ولی در این قسمت باید با این موضوع آشنا شوید که دقیقاً گلهای پیچک رونده را در چه قسمتی از خانه بکارید تا از بهترین راندن و زیبایی چشمی برخوردار باشند.

1.در کنار دیوار

می‌توانید از انواع گونه‌های گل پیچک رونده در کنار دیوار استفاده کنید و یا اگر آنها را در گلدان می‌کارید، گلدان را در کنار دیوار قرار دهید تا به مرور زمان از یک دیوار سبز برخوردار شوید.

2.بر روی اُپن آشپزخانه

گیاهانی که رشد سریع دارند را بر روی اُپن آشپزخانه قرار دهید تا با آویز شدن خود، منظرۀ زیبایی را به سرسرای اپن آشپزخانه بدهند.

۳. ایجادیک طرح دلخواه

یکی از ایده‌های جذاب برای دکوراسیون خانه آن است که یک ساختار یا اسکلت که در ذهن خودتان پرورش داده‌اید را بر روی تکه‌های چوب، فلز یا پلاستیکی پیاده کنید و با قرار دادن آنها در کنار یک گیاه روندۀ پیچکی، پس از مدتی یک مجسمه برگی داشته باشید.

۴. استفاده از گل پیچ به عنوان یک حائل جداکننده

از گیاهان پیچکی می‌توانید برای جدا کردن دو فضا استفاده کنید. بدین ترتیب که یک پایه و تکیه‌گاه برای گیاه در نظر بگیرید تا بتواند از آن بالا برود و نقش یک دیوار جدا کننده را ایفا کند.

معرفی 11 نوع از زیباترین گیاهان بالا رونده و پیچکی

استفاده از گیاهان رونده در دفتر کار و مطب

معرفی چند نوع گل رونده معروف

توجه داشته باشید که این گل‌های رونده، مطابق با اقلیم کشور ایران پیشنهاد می‌شوند، در جدول زیر با چند گل رونده معروف آشنا می‌شوید که به طور کامل برای شما در ادامه توضیح خواهیم داد:

چند گل رونده معروف
پتوس کوکدما موچسب
سیسوس پاپیتال پیج امین الدوله
انجیر چسب پیچ گلیسین پیچ اناری
پیچک انگور هویا ویستریای ژاپنی
1.پتوس

(Potos)

پتوس یکی از معروف‌ترین گل‌های روندۀ ایرانی است که نیاز چندانی به نور خورشید ندارد. اگر در زمینۀ پرورش گل و گیاهان رونده آپارتمانی از تجربه و دانش کافی برخوردار نیستید، پتوس یک گزینه خوب برای شروع می‌باشد.

معرفی 11 نوع از زیباترین گیاهان بالا رونده و پیچکی

گلدان رونده پتوس داخل گلدان بتونی

کوکدما

(Kokedama)

این گیاه به توپ خزه‌ای هم شهرت دارد و یک نوع بونسای تغییر شکل یافته به حساب می‌آید. در واقع هر گیاهی که به صورت توپی پرورش پیدا می‌کند، یک نوع کوکدما، کوکداما یا کوکه‌داما محسوب می‌شود.

معرفی 11 نوع از زیباترین گیاهان بالا رونده و پیچکی

کوکودما یکی از عجایب گیاهان رونده با اکوسیستمی عجیب

موچسب

(Parthenocissus)

یکی از گیاهان آپارتمانی بالا رونده است که در طول سال همواره سبز باقی می‌ماند. این گیاه در فصل بهار گل‌های قرمز رنگی می‌دهد که مثل گل‌های شمعدانی و حسن یوسف از زیبایی بسیار بالایی برخوردارند. پورپورا، آتروپورپورا، ویتچی و فنوی پارک همگی از انواع مو چسب به شمار می‌روند.

معرفی 11 نوع از زیباترین گیاهان بالا رونده و پیچکی

موچسب مانند چسب به دیوار شما می چسبد

سیسوس

(Treebine)

یکی از گیاهان بالا رونده است که با حداقل امکانات و رسیدگی هم می‌تواند به رشد قابل ملاحظه‌ای برسد و باعث زیبایی بخشی از فضای خانه شما شود. از گیاه بالا روندۀ سیسوس می‌توانید برای سایه‌بان، آلاچیق و حتی دیوار استفاده کنید. سیسوس هم مثل پتوس گونه‌ای است که برای افراد مبتدی مفید می‌باشد.

معرفی 11 نوع از زیباترین گیاهان بالا رونده و پیچکی

سیسوس ها را برای استفاده در دیواره های آلاچیق

پاپیتال

(Ivy)

پاپیتال یکی از گیاهان بالا روندۀ همیشه سبز است که از مناطق جنوبی اروپا و غرب آسیا به فلات ایران آمده و برای پوشش دیوارها و فنس‌ها یک گیاه آویز بسیار عالی است. در عین حال، پاپیتال یک گیاه سمّی است و از خواص دارویی سرشاری برای کبد و کیسه صفرا برخوردار می‌باشد. رشد سریع و وحشی پاپیتال نیازمند حفظ و نگهداری دقیق است.

معرفی 11 نوع از زیباترین گیاهان بالا رونده و پیچکی

پاپیتال می تواند در حالت آویز برای خانه های با سقف بلند مناسب باشد.

پیچ امین الدوله

(Lonicera caprifolium)

یکی از گیاهان رونده است که رایحه‌ای شبیه به گل یاس دارد. این گیاه گل‌هایی به رنگ سفید می‌دهد که به مرور زمان به رنگ زرد متمایل می‌شوند و می‌توانند یک دیوار بلند را به خوبی پوشش دهند.

معرفی 11 نوع از زیباترین گیاهان بالا رونده و پیچکی

گلهای زرد پیچ امین الدوله این گیاه رونده را خاص تر کرده است.

انجیر چسب یا انجیر بالارونده

(Climbing fig)

این گیاه که به آن فیکوس پامیلا هم گفته می‌شود، یک گیاه همیشه سبز است که همیشه باعث خوشحالی بینندۀ خود می‌شود. انجیر چسب میوه‌هایی می‌دهد که از ژل آن می‌توان داروهای سنتی زیادی تولید کرد.

معرفی 11 نوع از زیباترین گیاهان بالا رونده و پیچکی

ژل گیاه رونده انجیر چسب استفاده صنعتی و دارویی دارد

پیچ گلیسین

(Chinese wisteria)

پیچ گلیسین یک گیاه روندۀ پیچ است که جزو درختچه‌های خزان دار به شمار می‌رود. این پیچک زیبا گل‌هایی به رنگ بنفش دارد که در مواردی نیز آبی رنگ هستند که می‌توانند بر روی دیوار سوار شوند و به آن زیبایی دو چندانی ببخشند. عمر پیچ گلیسین نسبتاً زیاد است و از محبوبیت بالایی برخوردار می‌باشد.

معرفی 11 نوع از زیباترین گیاهان بالا رونده و پیچکی

پیچ گلیسین منزل شما را رویایی می کند.

پیچ اناری

(Trumpet Bushes)

پیچ اناری به دلیل سرعت بسیار زیادی که در مقایسه با سایر پیچک‌های بالارونده دارد، در نزد آدم‌های کم صبر و عجول، از محبوبیت بیشتری برخوردار است. پیچ اناری از ابتدای بهار تا اواسط پاییز از حصارها و آلاچیق‌های شما بالا می‌رود و در آب و هوای گرمسیری حتی در زمستان‌ها نیز به پیشروی خود ادامه می‌دهد.

معرفی 11 نوع از زیباترین گیاهان بالا رونده و پیچکی

گل های زرد پیچ انار شباهت زیادی به گل های درخت انار دارد.

پیچک انگور

(Grape Ivy)

پیچک انگور دل هر بیننده‌ای را به دست می‌آورد. پیچ انگور را برای حیاط، تراس، روف گاردی و آلاچیق در نظر داشته باشید. در اقلیم‌های معتدل، پیچک انگور رشد خوبی دارد و اگر به یک میله یا چارچوب برسد، به سرعت از آن بالا می‌رود و زیبایی شگفت‌انگیزی به محیط می‌بخشد.

معرفی 11 نوع از زیباترین گیاهان بالا رونده و پیچکی

پیچک انگور یکی از متداول ترین گیاهان رونده است که هرجایی یافت می شود.

هویا

(Hoya)

هویا را به نام‌های پیچ چینی، پیچ شمعی، پیچک مومی و یا مومی نیز می‌شناسیم. این گیاه رونده رشد خیره کننده‌ای دارد و سرشاخه‌های آن گاه می‌توانند تا ۱۸ متر از ریشه فاصله بگیرند و با چسبندگی خاصی که دارند، به انواع دیوار و سطوح مختلف بچسبند.

معرفی 11 نوع از زیباترین گیاهان بالا رونده و پیچکی

پیچ مومی را می توان خاص ترین نوع گیاه رونده دانست.

جمع بندی مطالب

در این مقاله با انواع گیاهان بالارونده معروف، تعریف گیاهان بالارونده، نحوه استفاده از گیاهان به بهترین شکل و…. آشنا شدیم که دیگر به راحتی میتوان تصمیم گرفت که از چه گیاهی به چه صورت استفاده کرد. شما نیز اگر این نوشته برایتان مفید بود، می‌توانید با به اشتراک گذاشتن آن، دیگر افراد را نیز با این گیاهان زیبا آشنا کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیاهان آپارتمانی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد روستا | 4 انشا زیبا درباره روستا برای پایه های مختلف تحصیلی