13نکته درباره نوشیدنی هایی که در طول روز مصرف می کنید


13نکته درباره نوشیدنی هایی که در طول روز مصرف می کنید

نکاتی در مورد نوشیدنی‌ها تا دچار یبوست، چاقی و کاهش آب بدن نشوید

به گزارش بهداشت نیوز، در ادامه نکاتی در ارتباط با مصرف مایعات بر اساس موقعیت، جنس و وضعیت سلامت افراد را با هم دنبال می کنیم:

۱. به طور متوسط مصرف هشت لیوان مایعات در روز برای بزگسالان توصیه می شود و بهتر است این نیاز با مصرف آب برطرف شود.

۲. نیاز روزانه مردان به مایعات حدود یک لیتر بیش از زنان است.

۳. مادرانی که نوزاد شیرخوار دارند، برای تامین آب موردنیاز بدن و تولید شیر، حدود سه چهارم لیتر تا یک لیتر بیش از سایر بانوان به مصرف مایعات نیاز دارند.

۴. مصرف مایعات کافی در سنین بالای ۵۵ سال مورد تاکید است. این گروه سنی بیشتر مستعد عدم تعادل آب و الکترولیت در بدن خود به علت های مختلف از جمله کاهش احساس تشنگی، کاهش عملکرد قلب و کلیه، کاهش تحرک بدنی و استفاده از داروهای مدر، ملین و سایر داروها هستند.

۵. بهتر است در بانوان باردار مصرف برخی نوشیدنی ها از جمله قهوه، چای، نوشابه های گازدار و سایر نوشیدنی های حاوی کافئین، قطع و یا محدود شود و آب به عنوان بهترین نوشیدنی جایگزین شود.

۶. توصیه می شود در مواقعی که در بانوان باردار تهوع صبحگاهی وجود دارد، از مایعات بین وعده های غذایی استفاده شود و نه همراه غذا.

۷. در صورت بروز یبوست که به علت کم شدن حرکات لوله گوارش ایجاد می شود، برای کمک به تنظیم حرکات روده ها، توصیه می شود همراه با غذاهای پرفیبر مانند نان سنگک، حبوبات و غلات، مقادیر زیادی مایعات همچون آب یا آبمیوه طبیعی مصرف شود.

۸. نوشیدنی های رژیمی حاوی شیرین کننده های مصنوعی بوده و در مادران باردار، مبتلایان به بیماری فنیل کتونوری و همچنین افرادی که عادت به مصرف مکرر این نوشیدنی ها دارند می توانند خطر ساز باشد و خطر زایمان زودرس را در بانوان باردار افزایش می دهد.

۹. مصرف نوشابه های گازدار رژیمی نه تنها موجب کاهش وزن نمی شود، بلکه افزایش وزن را نیز به علت تحریک اشتها به دنبال دارد.

۱۰. افرادی که فعالیت بدنی شدید داشته یا در معرض آب و هوای گرم قرار دارند، باید مایعات بیشتری مصرف کنند.

۱۱. به طور کلی آب بهترین نوشیدنی است و باید بخش اعظم مایعات دریافتی ما را تشکیل دهد. نوشابه ها، شربت ها و آبمیوه های صنعتی، شکر بسیار زیاد و ویتامین و املاح معدنی بسیار کمی

دارند.

۱۲. چای و قهوه می تواند تامین کننده بخشی از مایعات بدن باشد، اما کافئین موجود در آن اثر ادرار آور داشته و ممکن است سبب کاهش آب بدن شود. بنابراین توصیه می شود در موارد کمبود آب بدن و نیاز به نوشیدن مایعات، آب به عنوان بهترین نوشیدنی مصرف شود.

۱۳. یک راه برای اطمینان از کافی بودن مصرف مایعات در روز، توجه به خصوصیات ادرار دفعی هر روز است. ادرار باید پرحجم، روشن و بی بو باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تغذیه و سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


35 تصویر زمینه دخترانه جدید از عکس های شیک کیوت و با کلاس 2022