جدول حقوق و دستمزد در سال 1401 منتشر شد


آگاهی از حقوق و دستمزد 1401 برای بسیاری از افراد مهم است چرا که می‌تواند به عنوان یکی از موضوعات مهم در روابط کاری به شمار رود.

به گزارش راهبرد معاصر؛ آگاهی کامل از جدول حقوق و دستمزد در سال 1401 به افراد کمک خواهد کرد تا در صورت تخلف بتوانند اختلاف‌های ایجاد شده بین طرفین را پیگیری کنند. در این بخش از مقاله سایت سانا پرس قصد داریم تا به جدول حقوق و دستمزد در سال جدید اشاره داشته باشیم.

جدول حقوق و دستمزد سال 1401

گزارش سانا پرس میزان افزایش حداقل حقوق دستمزد با توجه به افزایش حقوق‌های سال گذشته مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. در سال 1401 حداقل حقوق کارگران حدود 57.4 درصد افزایش داشته است. در یک دوره یک ماهه، حداقل دستمزد کارگران 41.797.500 ریال، کمک هزینه مسکن 6.500.000 ریال، بن کارگری 8.500.000 ریال، حق اولاد 4.179.750 و پایه سنوات نیز 2.100.000 اعلام شده است.

جدول حقوق و دستمزد در سال 1401 منتشر شد

بیان این نکته حائز اهمیت است که بن کارگری، حق مسکن و حق اولاد در ماه‌های مختلف سال که شامل روزهای معین هستند ثابت بوده و هیچ گونه کاهش و یا افزایشی ندارد. طبق اعلام وزارت کار، کارگران تحت پوشش اداره کار حداقل دریافتی 56.797.500 ریال را دارند. حداقل دریافتی کارگر با یک فرزند حدود 63.077.250 است. حداقل دریافتی با 3 فرزند نیز مبلغ 7.143.600 ریال تعیین شده است.

موضوع حقوق و دستمزد به عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی قشر کارگر و اخبار اقتصادی است که میزان آن در کشور با توجه به شرایط اقتصادی و تورم مطابقت ندارد. میزان دستمزد ماهیانه توسط شورای عالی کارگر به صورت سالیانه تعیین می‌شود.

حقوق و دستمزد مطابق قانون کار

طبق ماده 34 قانون کار که در زمینه حقوق و دستمزد بیان می‌دارد؛ کلیه دریافت‌های قانونی که کارگر به اعتبار قرارداد کار دریافت می‌نماید را حق السعی می‌نامند. طبق این ماده میزان دریافت کارگر باید مطابق با قانون کار باشد. کلیه دریافتی‌هایی که کارگر دریافت می‌کند جزو حق السعی به شمار رفته که شامل حقوق دستمزد اصلی و سایر مزایایی است که به آن تعلق می‌گیرد. در زمینه پرداخت مزایا و پاداش که توسط کارفرما انجام می‌شود، قانون‌گذار به شکل خاص به آن اشاره نکرده است. در واقع کارفرما در این زمینه می‌تواند میزان حقوق دستمزد پرداختی طبق پاداش را تغییر دهد.

جدول حقوق و دستمزد در سال 1401 منتشر شد

حداقل حقوق و دستمزد در سال 140 بر اساس چه معیاری تعیین شده است

شورای عالی کار به شکل سالیانه وظیفه تعیین میزان حقوق و دستمزد را بر عهده دارد. طبق یک سری معیارهای مشخص و با توجه به وضعیت تورم جامعه، میزان حقوق و دستمزد کارگر و کارمند تعیین می‌شود. از معیارهای اصلی در این زمینه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

حداقل مزد کارگران با توجه به درصد تورمی که از سوی بانک مرکزی ایران اعلام شده است، تعیین می‌شود. حداقل مزد، بدون توجه به وضعیت جسمانی و روحی کارگران مورد توجه قرار گرفته و باید به اندازه‌ای باشد که یک فرد بتواند از پس مخارج خود برآید.

کارفرمایان وظیفه دارند که در ازای انجام کار در ساعت‌های تعیین شده، مزد کارگر را به صورت کامل پرداخت کنند. در صورت وجود هر گونه تخلف کارگران می‌توانند به مراجع ذیربط شکایت خود را ارائه دهند.

حداقل بیمه اجباری کارگران در سال 1401 چقدر است

با توجه به این که بیمه سهم کارگر حدود 7 درصد است، در ماه 30 روزه میزان پرداختی 3.975.825 ریال است. این مقدار در ماه‌های 31 و 29 روزه متغیر است که شامل 4.073.353 و 3.878.298 ریال می‌شود. جمع مبلغ پرداختی که حدود 30 درصد است به سازمان تامین اجتماعی واریز شده که در سرفصل سایر حساب‌های پرداختی ثبت می‌شود و تا آخرین روز ماه بعد قابل پرداخت است.

در زمینه اضافی کاری نیز قانون متعهد است تا پرداختی مازاد را به کارگران داشته باشد. فوق العاده هر ساعت اضافه کاری 266.105 ریال، فوق العاده نوبت کاری صبح و عصر 4.179.70 ریال و نوبت کاری صبح، عصر و شب شامل 6.269.625 ریال است.

مبلغ پایه سنوات در سال 1401

کارگرانی که با کارفرما دارای قرارداد دائم یا موقت هستند، به شرط داشتن حداقل یک سال سابقه کار، مشمول دریافت پایه سنوات قرار می‌گیرند. مبلغ پایه سنوات در سال 1401 طبق قانون کار به صورت روزانه 7 هزار تومان است که در طول یک ماه حدود 210 هزار تومان خواهد شد. باید توجه داشته باشید که مبلغ پایه سنوات به صورت ماهیانه محاسبه شده که در صورت یک ساله بودن سابقه کار در حقوق و دستمزد کارگران لحاظ خواهد شد. فرمول محاسبه پایه سنوات تعداد روز کاری ماه ضربدر 7 هزار تومان است.

سانا پرس مرجع اخبار اقتصادی و جامعه

اگر بخواهید اخبار مربوط به اطلاعات حقوق و دستمزد دسترسی پیدا کنید، می‌تواند به سایت خبری سانا پرس مراجعه کنید. سایت سانا پرس با داشتن دسته بندی مختلف، اطلاعات روز دنیا را به بهترین شکل پوشش می‌دهد. در صورتی که می‌خواهید از دسته بندی متنوع این وب سایت خبری استفاده کنید کافی است به آدرس این سایت sanapress.ir مراجعه کردن و از بخش‌های مختلف آن دیدن کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه منابع انسانی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دیوونم دیوونم دیوونه حال امشبمو جز تو کی میدونه احسان خواجه امیری