همایش بین‌المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس در بوشهر آغاز شد


همایش بین‌المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس در بوشهر آغاز شد

بوشهر - ایرنا - همایش بین‌المللی 2 روزه تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس ( بسترهای تاریخی مناسبات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی خلیج فارس) به میزبانی دانشگاه خلیج فارس بوشهر آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رئیس دانشگاه خلیج فارس روز چهارشنبه در آیین افتتاحییه این همایش گفت: بر اساس اسناد و شواهد تاریخی، خلیج فارس همواره مهد تاریخ، فرهنگ و تمدن بوده است و هدف از برگزاری این همایش نیز پاسداشت این مهم است.

دکتر محمد مدرسی افزود: گسترش تعاملات و مناسبات فرهنگی و اجتماعی در این حوزه تمدنی و توسعه مناسبات حوزه‌های مختلف منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای از دیگر اهداف همایش بین‌المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس است.

وی با اشاره گفت: به بیان رهبر معظم انقلاب، خلیج فارس یک دریای اسلامی است که مرکز مهم انرژی برای همه جهان به شمار می‌رود.

مدرسی اضافه کرد: این آبراهه بین‌المللی پیش از آنکه یک منطقه اجتماعی باشد حوزه‌ای معرفتی است و دانشگاه خلیج فارس بر اساس اسناد بالا دستی و بویژه سند راهبردی دانشگاه حمایت از فعالیت‌های خلیج فارس پژوهی را در صدر فعالیت‌های علمی خود قرار داده است.

رئیس دانشگاه خلیج فارس ادامه داد: این دانشگاه با یک ربع قرن سابقه علمی و فرهنگی همواره از فعالیت‌های خلیج فارس حمایت کرده و امروز هم همه پژوهش‌هایی که به اعتلای این نام عزیز بینجامد مورد حمایت قرار می‌گیرد.

وی ضمن تقدیر از مسئولان استانی، کشوری و پژوهشگرانی که در برگزاری این همایش همکاری کردند، بیان کرد: به گفته رهبر معظم انقلاب خلیج فارس خانه ما است.

دبیر اجرایی همایش تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس در ادامه این همایش گفت: برنامه‌ریزی برای برگزاری شایسته این همایش از اردیبهشت سال گذشته همزمان با روز خلیج فارس آغاز شد و امروز شاهد بازخوردی بسیار خوب از سوی پژوهشگران داخلی و خارجی هستیم.

حسن الهیاری افزود: امروز می‌توانیم در قالب این همایش بین‌المللی علمی ندای خلیج فارس را بلند آوازه کنیم.

وی اعلام کرد: امید است با استقرار دائمی دبیرخانه این همایش در دانشگاه خلیج فارس، این همایش علمی به طور مستمر به صورت ۲ سالانه برگزار شود

دبیر اجرایی همایش تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس در حاشیه این همایش در گفت‌وگو با ایرنا گفت: در قالب این همایش ۶ نشست تخصصی در بوشهر و سیراف برگزار می‌شود.

حسن الهیاری ادامه داد: این همایش از ساعت هشت و سی دقیقه امروز آغاز شده است و در نوبت صبح پس از سخنرانی مسئولان دانشگاهی و استانی، از نخستین نشست تخصصی همایش با موضوع "تعاملات تاریخی خلیج فارس با حوزه فرامنطقه‌ای" برگزار می‌شود که در قالب آن چهار مقاله داخلی و خارجی ارائه خواهد شد.

دبیر اجرایی همایش تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس افزود: نشست‌های تخصصی دوم و سوم به طور همزمان و موازی ازساعت ۱۵ تا ۱۷ در سالن فردوسی دانشکده ادبیات و سالن دانشکده نفت، گاز و پتروشیمی با موضوع‌های "تعاملات تاریخی خلیج فارس با حوزه‌های مرکزی، منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای در دوره معاصر" و "تاریخ اجتماعی و فرهنگی خلیج فارس در دوره معاصر" برگزار می‌شود و در قالب این ۲ نشست هشت مقاله داخلی ارائه می‌شود.

وی بیان کرد: نشست‌های تخصصی چهارم و پنجم نیز به طور موازی و همزمان در ساعت ۱۷ تا ۱۹ در سالن‌های فردوسی و سازمان مرکزی دانشگاه با موضوع‌های تعاملات تاریخی خلیج فارس با حوزه‌های مرکزی، منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای در دوره اسلامی" و "تاریخ فرهنگی و اجتماعی خلیج فارس" برگزار و هشت مقاله داخلی و خارجی با این محوها ارائه می‌شود.

دبیر اجرایی همایش تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس اضافه کرد: پس ازآن آیین اختتامیه روز نخست همایش در ساعت ۲۰ برگزار می‌شود و روز دوم همایش در شهر سیراف در قالب ششمین نشست تخصصی ادامه می‌یابد.

الهیاری افزود: در این نشست که ساعت ۱۴ تا ۱۶ با موضوع "باستان‌شناسی و تاریخ باستانی خلیج فارس" برگزار می‌شود، پژوهشگران به ارائه پنج مقاله می‌پردازند.

وی اعلام کرد: در ادامه آیین رونمایی از کتاب "آب برای سرزمین مقدس سیراف" نوشته محسن جواهری رونمایی می‌شود و بازدید از محوطه تاریخی سیراف برنامه پایانی همایش بین‌المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بوشهر

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403