سرطان سینه و روده بزرگ، بیشترین سرطان‌های در حال درمان در جهرم است


سرطان سینه و روده بزرگ، بیشترین سرطان‌های در حال درمان در جهرم است

شیراز-ایرنا- فوق تخصص خون و آنکولوژی دانشگاه علوم پزشکی جهرم با اشاره به شیوع سرطان در مردان و زنان گفت: در حال حاضر بیشترین موارد در حال درمان در جهرم، سرطان سینه و روده بزرگ است.

دکتر حسین رستمی روز چهارشنبه با اشاره به اینکه طور میانگین در هفته ۴۰ تا ۵۰ نفر دراین شهرستان تحت شیمی درمانی قرار می‌گیرند، افزود: دوره‌های شیمی درمانی هر از دو تا سه هفته یا چهار هفته است و هر دوره ممکن یک یا حداکثر ۷ روزه است.

به گفته وی ، در دنیا ترتیب بدخیمی سرطان در مردان به ترتیب سرطان پروستات، روده بزرگ، ریه و معده و در زنان به ترتیب سرطان سینه، روده بزرگ، دهانه رحم، تیروئید و تخمدان است.

این پزشک متخصص با بیان اینکه به طور میانگین در هفته ۴۰ تا ۵۰ نفر در جهرم تحت عمل شیمی درمانی قرار می‌گیرند، ادامه داد: تهیه داروهای شیمی درمانی با تعرفه دولتی است. در بخش شیمی درمانی داروها در دسترس و بیمار نیاز به تهیه آن خارج از بیمارستان ندارد.

فوق تخصص خون و آنکولوژی دانشگاه علوم پزشکی جهرم با بیان اینکه بخش شیمی درمانی بیمارستان جهرم از شنبه تا پنج‌شنبه فعال است، تصریح کرد: در این بخش داروها در دسترس هستند و نیاز به تهیه آنها توسط بیمار نیست. داروها با تعرفه دولتی تهیه می‌شوند و امکان دریافت داروهای شیمی درمانی به‌صورت بستری نیز فراهم شده است.

وی گفت: در بخش آنکولوژی بیمارستان جهرم یا سرطان‌شناسی مرکز جامع سرطان خاتم‌الانبیاء جهرم، پیشگیری، غربالگری، درمان و پیگیری انواع سرطان‌های ارگان‌های غیر از خون و لنف انجام می‌شود.

وی بیان کرد: یکی از وظایف ما درمان بیماران مبتلا به سرطان قبل از جراحی است که به کیفیت بهتر جراحی کمک می‌کند. پیگیری بیماران بعد از عمل جراحی جهت جلوگیری از پخش سلول‌های سرطانی، پیگیری بیماران بعد از شیمی درمانی و شناسایی درمان به موقع عوارض ناشی از شیمی درمانی و پیگیری برای شناسایی زود هنگام عود سرطان یا سرطان‌های جدید از دیگر وظایفی است در در بخش آنکولوژی یا سرطان شناسی انجام می‌شود.

دکتر رستمی با اشاره به عوامل ایجاد سرطان و اینکه یکی از بهترین کارها، ترک سیگار است، گفت: دلایلی که باعث ایجاد سرطان می‌شود بسیار زیاد است، اما ۷۲ عامل سرطان در مصرف سیگار شناسایی شده است. سرطان‌هایی مانند حنجره، ریه، دهان و حلق و... . همین‌طور یک نوع سرطان خون که رابطه مستقیم با آن دارد.

وی عنوان کرد: بعضی از ویروس‌ها در شکل‌گیری سرطان‌های ناحیه تناسلی، لنفوم و.. نقش دارند که با رعایت بهداشت فردی و جمعی و همین‌طور رعایت اصول پیگیری، غربالگری و تزریق واکسن قابل پیشگیری است.

این فوق‌تخصص خون و آنکولوژی افزود: بعضی از عوامل شیمیایی، بعضی از قارچ‌ها، مثل آفلاتوکسین، بعضی از غذاها مثل گوشت‌های فرآوری‌شده و نمک‌سود شده، مصرف الکل و تماس با پشم شیشه از عواملی است که می‌تواند ایجاد سرطان کند.

فوق تخصص خون و آنکولوژی دانشگاه علوم پزشکی جهرم با بیان اینکه گوشت فرآوری‌شده و الکل، احتمال ابتلا به سرطان پستان، روده بزرگ، معده و مری را افزایش می‌دهد، تأکید کرد: مصرف ویتامین‌ها مانند D در جلوگیری از برخی از سرطان‌ها مؤثر است. حتی اگر مصرف این ویتامین در پیشگیری از سرطان مؤثر نباشد، دست‌کم از شکستگی استخوان‌ها در سنین بالا جلوگیری می‌کند.

به گفته وی مصرف گوجه‌فرنگی شانس سرطان پروستات را کم می‌کند و ریسک سرطان روده بزرگ و دهانه رحم در زنان با مصرف لبنیات کاهش می‌یابد، اما مصرف لبنیات، سرطان کشنده پروستات را افزایش می‌دهد.

وی با بیان اینکه مصرف غذای سالم و تازه و مصرف سبزیجات و میوه ریسک بیماری‌های قلب و عروق را کم می کند گفت: توصیه می شود بیماران مبتلا به سرطان در سبد غذایی خود حتما مصرف میوه و سبزیجات تازه داشته باشند، زیرا احتمال ابتلا به بیماری‌های قلب و عروق در این بیماران بیشتر است.

دکتر رستمی با بیان اینکه برای جلوگیری از سرطان لازم است عموم مردم، دست‌کم ۵ روز درهفته به مدت ۳۰ دقیقه ورزش کنند، عنوان کرد: مصرف الکل و سیگار را کنار گذاشته و استفاده از شکر را به حداقل رسانده شود. لازم است عموم گوشت قرمز را با حبوبات، ماهی و آجیل جایگزین و غلات کامل و آرد سبوس‌دار استفاده کنند.

به گفته فوق تخصص خون و آنکولوژی دانشگاه علوم پزشکی جهرم، شرکت در برنامه غربالگری سرطان پستان، دهانه رحم، روده بزرگ و پروستات، نقشی تعیین‌کننده در شناسایی و درمان به موقع سرطان دارد.

شهرستان جهرم در فاصله ۱۹۳ کیلومتری از جنوب شرق شیراز قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی