«جشنواره اذان منتظران» یادآور یک سنت کهن و دیرپای از هگمتانه و اکباتان تا دارالمؤمنین همدان است


«جشنواره اذان منتظران» یادآور یک سنت کهن و دیرپای از هگمتانه و اکباتان تا دارالمؤمنین همدان است

زرهانی گفت: جشنواره اذان منتظران که در این عصر در همدان برگزار می شود، یادآور یک سنت کهن و دیرپای در اقلیم فرهنگ و تمدن ایران از هگمتانه و اکباتان تا دارالمؤمنین همدان است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از ستاد اقامه نماز کشور، «سید احمد زرهانی» قائم مقام ستاد اقامه نماز و مدیر عامل مجمع خیرین مسجد ساز با اشاره به برگزاری جشنواره اذان منتظران و نقش اذان در زندگی گفت: اذان ندای رسای توحید و بانگ یکتا پرستی است. صدای اذان وقتی در آسمان جان ها طنین می افکند شیطان پژمرده می شود و نسیم حیات طیبه دل ها را می نوازد و جرقه های عشق الهی فضای فطرت را روشن می کند.

وی ادامه داد: اذان نقطه آغاز معراج عاشقان و مطلع سبز ابتهاج عارفان است. حرکت تکاملی انسان با اذان شروع می شود و خورشید پرستش و نیایش از افق اذان سر می زند. سالکان با آهنگ دل انگیز اذان به وجد می آیند و جبین بندگی برخاک طربناک در خانه دوست می سایند و برای کشف اسرار هستی، چشم دل می گشایند و در کمال انقطاع از ماسوی الله، نغمه وصال می سرایند و از عرشیان دل می ربایند و به وادی فهم راز سر به مهر « إِنِّی أَعْلَمُ مَا لَا تَعْلَمُونَ » راه می یابند. اذان نه تنها شر شیطان را از سر بنی آدم کم می کند بلکه با صبغه ای از نور الهی و قدرت لایتناهی کمر استعمار و استبداد را هم خم می کند و اسباب سعادت مردم موحد را فراهم می کند.

قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور تاکید کرد: اذان سرود آسمانی و تبلور فرهنگ مسلمانی و زمزمه­ حکمت قرآنی و نشانه حیات جاودانی وزینت بخش پرچم حکومت واحد جهانی در آخرالزمان است. آنگاه که آوای اذان در ملک و ملکوت انوار بهجت می افشاند و در مزرع پرطراوت اراوح خاکیان نهال عروج می نشاند، سیمای هستی دگرگون می شود. در زمین مؤمنان در خانه خدا در صف عبادت قیام می کنند و فرشتگان در حول عرش به نماز می ایستند و چنین توازن با شکوهی کائنات را به تسبیح و تهلیل و تحمید می کشاند و پرتوی از جمال محبوب را در آینه دیده اهل دل می نمایاند و بطنی از بطون حکمت « فَتَبَارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِینَ » را آشکار می سازد.

سید احمد زرهانی با اشاره به برگزاری جشنواره اذان منتظران گفت: جشنواره اذان منتظران که در این عصر در همدان برگزار می شود، یادآور یک سنت کهن و دیرپای در اقلیم فرهنگ و تمدن ایران از هگمتانه و اکباتان تا دارالمؤمنین همدان است. به شهادت تاریخ نیاکان ما در چند هزاره اخیر یکتاپرست بوده اند و در دوران شکوهمند تمدن اسلامی همدان شاهد اذان بزرگانی چون ابوعلی سینا، باباطاهر، عین القضات، میر سیدعلی همدانی، رشیدالدین فضل الله، سید جمال الدین اسدآبادی، آخوند ملاعلی همدانی، میرزاده عشقی، دکتر محمد مفتح و مرضیه دباغ بوده است.

وی در ادامه توضیح داد: برگزاری جشنواره اذان منتظران با مشارکت نخبگان حوزه دین و فرهنگ و هنر و ادب و اندیشه از سراسر ایران اسلامی در همدان نقطه عطفی در فعالیت های فرهنگی این خطه ­ تاریخ ساز و فرهنگ پرور است. در دورانی که استعمار می کوشد تا فرهنگ دینی را کمرنگ نشان دهد، چنین تدابیر ارزشمندی اسباب استحکام و استقامت فکری و اعتقادی نسل نو را به ارمغان می آورد. راه یابی به وادی نورانی تمدن نوین اسلامی و تحقق آرمان همه مصلحان دینی با ترویج اذان و معارف نماز و احیای تفکر دینی میسر می شود.

مدیر عامل مجمع خیرین مسجد ساز بیان کرد: گوهر تمدن نوین اسلامی به عنوان آرمان امام خمینی کبیر (رضوان الله علیه) و اندیشه والای رهبر معظم انقلاب اسلامی امام سیدعلی خامنه ای (مدظله العالی) توحید و عبادت و نماز و تقرب به درگاه خداوند حکیم است و منشاء این رود خروشان معنویت در چشمه ساران اذان یافت می شود. تا بانگ الله اکبر آسمان عالم را به ارتعاش در می آورد هیچ دشمنی بر امت اسلامی فائق نمی شود. از این رو در مراسم پایانی جشنواره اذان منتظران، پرورش یافتگان مکتب بانگ محمدی با خدا پیمان می بندند که همیشه نماز و اذان را ترویج کنند و آینده سازان انقلاب اسلامی را با آهنگ ملکوتی اذان و در فضای نماز و مسجد پرورش دهند. پس پایان جشنواره سرآغاز حرکتی نو در پهنه ایران اسلامی است.

قائم مقام بنیاد فرهنگی حضرت مهدی (عج) در ادامه گفت: برنگارنده این سطور فرض است که از جانب خود و به نیابت از حجت الاسلام والمسلمین استاد قرائتی از تلاش های ارزشمند استاندار آزاده و سخت کوش همدان فرزاد قاسمی و امام جمعه بزرگوار و نماینده معزز ولی فقیه حضرت آیت الله شعبانی و مدیران کل آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدا و سیما و نهاد فرهنگی خاتم الاوصیاء و دیگر بانیان و برنامه ریزان این حرکت مقدس قدردانی به عمل آورد.

سید احمد زرهانی در پایان گفت: از همکاران گرانقدر در ستاد اقامه نماز بالاخص از تلاش های خالصانه فاضل فرزانه حجت الإسلام و المسلمین سید مرتضی حسنی حلم مدیر ستاد اقامه نماز همدان سپاسگزارم. همچنین از مشارکت هنرمندان، ادیبان، استادان حوزه، دانشگاه، بانوان فرهیخته، جوانان برومند ایران اسلامی و همه صاحبان آثار تشکر می کنم. خداوند شاکر و علیم قدردان زحمات پویندگان راه روشن ترویج معارف اذان و نماز است.

پایان پیام/35

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رئیس‌جمهور وارد سمنان شد