بیش از 4 هزار تن گیلاس در اشنویه برداشت می‌شود


بیش از 4 هزار تن گیلاس در اشنویه برداشت می‌شود

مهاباد - ایرنا - رییس جهاد کشاورزی اشنویه گفت: امسال پیش بینی می‌شود چهار هزار و 83 تُن گیلاس از باغ‌های این شهرستان برداشت شود که 17 درصد نسبت به سال گذشته افزایش دارد.

مراد رسول انصاری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: به طور میانگین از هر هکتار باغ بارور این شهرستان، هشت تُن محصول برداشت می‌شود و این شهرستان با توجه به شرایط اقلیمی و آب‌و هوایی مستعد کشت گیلاس است

وی اظهار کرد: سطح زیر کشت این محصول به ۸۱۸ هکتار رسیده که از این میزان ۴۹۸ هکتار بارده و ۳۲۰ هکتار غیربارده است.

رییس جهاد کشاورزی اشنویه اضافه کرد: ارقام گیلاسی که در اشنویه کشت می شود، شامل تکدانه‌ای مشهد، خوشه‌ای، زرد دانشکده، سفید ارومیه و نوع محلی به نام (خومالی) است که این نوع گیلاس مزه و کیفیت عالی و خواهان زیادی دارد.

انصاری گفت: ارقام جدید گیلاس مانند "بینگ"، "لاپینر" و "ون"به دلیل مقاومت و سازگاری بیشتر با محیط و ارایه یارانه این اداره با استقبال باغداران روبرو شده‌است.

وی ادامه داد: آغاز برداشت گیلاس در خرداد ماه بوده و ۳۵ تا ۴۵ روز طول می کشد که در فصل برداشت گیلاس بیش از هفت هزار نفر روز به صورت مستقیم مشغول به کار می شوند.

وی با بیان اینکه باغداران این شهرستان از کمترین میزان سم استفاده می کنند، افزود: با توجه به شرایط اقلیمی و قدمت طولانی در کشت گیلاس و کیفیت عالی این محصول، اشنویه به عنوان پایتخت گیلاس ایران مشهور شده است.

رییس جهاد کشاورزی اشنویه گفت:پس از یک وقفه ۲ ساله پنجمین دوره جشنواره سراسری گیلاس این شهرستان دوم تیرماه امسال برگزار می شود.

انصاری بیان کرد:معرفی ظرفیت و پتانسیل های این شهرستان در زمینه های مختلف، جذب سرمایه گذار و ایجاد فضای مفرح و شاد از جمله اهداف این جشنواره است.

به گزارش ایرنا،شفافیت رنگ، طعم و عطر مطبوع و کیفیت مطلوب گیلاس اشنویه موجب شده تا این محصول مشتریان زیادی در داخل و خارج از کشور برای خود دست و پا کند.

گیلاس اشنویه طرفداران زیادی در داخل و خارج از کشور دارد که همه ساله علاوه بر تامین بخشی از بازار مصرف داخلی، قسمتی از آن نیز به کشورهای دیگر صادر می‌شود.

این شهرستان در جنوب آذربایجان غربی واقع است

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا