نمایشگاه 33؛ کتاب‌بازها اول وقت آمدند؛ یک گزارش مردمی


نمایشگاه 33؛ کتاب‌بازها اول وقت آمدند؛ یک گزارش مردمی

تهران- ایرنا- سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران امروز (21 اردیبهشت) بعد از دو سال با بهبود شرایط کرونا در حالی برگزاری شد که برخی از بازدیدکنندگان با شوق در نمایشگاه حضور پیدا کردند و برخی از شرایط برگزاری نمایشگاه ناراضی هستند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، در ابتدایی ترین ساعات نخستین روز سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، وقتی وارد محوطه برپایی نمایشگاه، مصلای امام خمینی(ره)، شبستان شدیم، با جمعیت بسیاری از قشرهای مختلف مردم؛ پیر و جوان، دانشجو و بازنشسته و خانم و آقایی مواجه شدیم که به سمت نمایشگاه می‌رفتند، برخی از علاقه‌مندان و عاشقان به همراه خانواده آمده بودند و برخی نیز به همراه دوستانشان در سامانه‌هایی که در نمایشگاه کتاب جانمایی شده، کتاب‌های مورد نظر خود را جست و جو می‌کردند یا در غرفه به دنبال علایق شان بودند.

با برخی از این بازدیدکنندگان که با شوق در ساعات اولیه در نمایشگاه حضور پیدا کرده بودند، گفت و گو کردیم. فاطمه با پوشش چادر که خود را دانش‌آموز پایه دوازدهم معرفی می‌کند به همراه دوستش به نمایشگاه آمده درباره حضور خود به خبرنگار ایرنا می گوید: تازه وارد نمایشگاه شده‌ایم و به گشت و گذار از نمایشگاه نپرداختیم اما خوشحالیم که بعد از ۲ سال دوری و نبودن چنین فضایی بار دیگر می‌توانیم به نمایشگاه بیاییم و از بودن در کنار کتاب‌ها و انتشاراتی‌ها بدون کرونا بهره ببریم.

او ادامه می دهد: سال گذشته از نمایشگاه مجازی کتاب بهره بردم، امسال هم برای دسترسی راحت‌تر به کتاب‌ها از نمایشگاه مجازی بهره خواهم برد اما ترجیحم این است که گشت و گذار در نمایشگاه را از دست ندهم و به همین دلیل در ساعات اولیه به نمایشگاه آمده‌ام.

مهدی بیگی ۱۹ ساله دانشجوی رشته ریاضی هم می گوید: امروز پس از دانشگاه به نمایشگاه کتاب آمدم و شوق خاصی داشتم که بدانم نمایشگاه بعد ۲سال چه تغییراتی داشته است و چه بخش‌هایی به آن اضافه شده است.

این بازدیدکننده درباره غرفه‌های نمایشگاه کتاب می گوید: با اینکه بعضی از غرفه‌ها چیدمان و تکمیل نشده اما، در کل نمایشگاه خوب است، انتشارات جدید در غرفه‌ها دیده می‌شود و کتاب‌های خوبی داشتند و من که بیشتر کتاب‌های رمان را دنبال می‌کنم، کتاب‌های جذابی پیدا کردم.

مریم ۲۱ ساله دانشجوی رشته آموزش ریاضی با روسری سبزآبی که از آذربایجان شرقی به نمایشگاه کتاب تهران آمده درباره حضور خود در نخستین ساعات نمایشگاه می گوید: نمایشگاه در ساعات اولیه با استقبال خوبی مواجه شده است و به نظرم در ساعات و روزهای بعد با استقبال بیشتری مواجه خواهد شد.

او صحبت هایش را اینطور ادامه می دهد: نمایشگاه حضوری خیلی بهتر از نمایشگاه مجازی است، سال گذشته در نمایشگاه مجازی کتاب‌های مورد نظرم را جست و جو می‌کردم اما کتاب‌هایم را نتوانستم بیابم و خریداری کنم و انقدر در نمایشگاه حضوری کتاب هست که در نمایشگاه مجازی نیست.

این بازدیدکننده همچنین می گوید: من خیلی کتاب دوست دارم و نمایشگاه کتاب تهران فرصت مناسبی برای حضور و خرید کتاب هست اما بن تخفیف به ما اختصاص پیدا نکرد.

سی و سومین نمایشگاه کتاب تهران با حضور یکهزار و ۷۰۰ ناشر به صورت حضوری میزبان مخاطبان است و علاوه بر این یکهزار و ۱۰۰ ناشر در فضای مجازی کتاب‌هایشان را ارائه می‌کنند. خریداران کتاب نمایشگاه هیچ هزینه‌ای بابت مرسولات پستی پرداخت نمی‌کنند از سوی دیگر مرسوله ناشران هم تا مبلغ ۷۵ هزار تومان رایگان ارسال می‌شود.

تخفیف در نظر گرفته شده برای خرید کتاب از سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در بخش فروش مجازی و حضوری به ۱۰ درصد می‌رسد. در سقف یارانه برای دانشجویان و طلاب ۳۵۰ هزار تومان و برای اساتید ۶۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شد. کتاب‌های ۱۷۰ ناشر خارجی در این دوره از نمایشگاه ارائه می‌شود و حدود ۵۰ میهمان‌ از ۳۰ کشور، از این رویداد فرهنگی بازدید خواهند کرد.

با این وجود برخی از بازدیدکنندگان از شرایط برگزاری نمایشگاه ناراضی هستند. آقای محمدی ۵۴ ساله با تحصیلات متوسطه درباره نمایشگاه کتاب می گوید: از ساعات اولیه در نمایشگاه حضور پیدا کردم، یکسری کتاب‌ها را می‌خواستم خریداری کنم اما بسیاری از انتشاراتی‌ها را ندیدم، نمی‌دانم نیامدند یا خیر. نمایشگاه نسبت به سال‌های گذشته به لحاظ آمادگی افت داشته است و امروز آماده نبود.

او ادامه می دهد: در سال‌های گذشته روزهای اول نمایشگاه بسیاری از ناشران بودند اما امروز آنها را ندیدم و بعضی از ناشران تازه کتاب‌هایشان را به نمایشگاه می‌آورند.

این بازدیدکننده همچچنین می گوید: به صورت تخصصی در حوزه شعر کهن فعالیت و پژوهش می‌کنم اما تاکنون کتابی در این حوزه ندیدم و انتظاراتم برآورده نشده و امیدوارم در روزهای آینده برآورده شود.

آقایی بازنشسته ۶۱ ساله که خود را ناصر معرفی می‌کند نیز با اشاره به اینکه بی‌نظمی خاصی در نمایشگاه کتاب امسال دیده می‌شود، می گوید: در شرایط کرونا به دلیل رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، غرفه‌ها عریض‌تر شده است‌ و به دلیل تزریق واکسن کرونا و کاهش آمار فوتی‌ها، بازدیدکنندگان با اطمینان خاطر بیشتری در نمایشگاه حضور پیدا می‌کنند.

این بازدیدکننده می افزاید: در نوع چیدمان غرفه‌ها تمامی ناشران دولتی در ابتدای ورودی نمایشگاه هستند و این تاثیر منفی بر بازدیدکنندگان دارد، برای ارتقای آگاهی و دانش باید به مردم حق انتخاب داد و مکانی متعلق به عموم مردم باشد.

سعیده ۴۸ ساله دانشجوی کارشناسی ارشد رشته پژوهش هنر گفت: علاقه‌مندم به صورت حضوری در نمایشگاه کتاب شرکت کنم و گرنه در حال حاضر در بسیاری از سایت‌ها می‌توان به صورت مجازی کتاب خریداری کرد و برای برپایی نمایشگاه حضوری باید تمامی امکانات فراهم باشد.

سی‌ و سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ۲۰ اردیبهشت با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر کشور لبنان، متولیان و دست اندرکاران فرهنگی کشور و ناشران ۳۰ کشور در مصلای امام خمینی (ره) طی آیینی گشایش یافت. این نمایشگاه از امروز-چهارشنبه(۲۱ اردیبهشت) آغاز به کار کرده و از ساعت ۱۰ تا ۲۰ میزبان علاقه‌مندان است.

عریض شدن راهروهای نمایشگاه و اضافه شدن امکان‌های تهویه در سالن‌های اصلی، نظارت بر واکسینه شدن دو دُز تمام متصدیان و دست‌اندرکاران نمایشگاه و همکاری سازمان هلال احمر و دانشگاه علوم پزشکی برای بررسی میدانی و تزریق واکسن در فضای نمایشگاه تمهیداتی است که برای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مقابله با بیماری کرونا در این دوره اندیشیده شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی