مهلت 3 روزه مجلس به خودروسازان/ ایران خودرو و سایپا برنامه دارند؟


مهلت 3 روزه مجلس به خودروسازان/ ایران خودرو و سایپا برنامه دارند؟

مجلس به ایران خودرو و سایپا، سه روز فرصت داده است که نقشه‌ راه خود را در راستای ارتقای کیفیت و رضایت مردم ارائه کنند. برنامه خودروسازان چیست؟ آیا این اقدامات ثمربخش است؟ نوشته مهلت 3 روزه مجلس به خودروسازان/ ایران خودرو و سایپا برنامه دارند؟...

به گزارش تجارت‌نیوز، سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس اعلام کرد: مصوب شد مدیران عامل گروه صنعتی ایران خودرو و سایپا نقشه‌ راه گروه صنعتی خود را در راستای ارتقای کیفیت و رضایت مردم و طرح‌های توسعه کوتاه‌مدت و بلندمدت ظرف مدت ۷۲ ساعت به کمیسیون ارسال کنند.(قطره)

اقدامات ثمربخش است؟

آیا این اقدامان و درخواست‌های مجلس اثربخش است و خودروسازان برنامه‌ای برای ارائه دارند؟

بهرام شهریاری، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: اعلام فرصت کوتاه برای ارائه برنامه مهم در زمینه خودروسازی نشانه تصمیمات غیرکارشناسانه مسئولان است. اما به نظر نمی‌رسد که خودروسازان نیز نقشه مشخصی برای پیشرفت صنعت خودروسازی کشور داشته باشند. زیرا دانش کافی در این زمینه در صنعت وجود ندارد.

او افزود: یکی از اهداف کلی آنها، ارتقای کیفیت محصولات است. اما کیفیت خودرو به راحتی ارتقا پیدا نمی‌کند. این موضوع، به طراحی خودرو ارتباط دارد. هنگامی که خودروهای قدیمی همچنان تولید می‌شوند، نباید انتظار ارتقای کیفیت داشت. همچنین خودروسازان نمی‌توانند ۳ روزه برنامه‌ای برای رشد ارائه کنند.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: برنامه بلندمدت برای پیشرفت این صنعت لازم است. این برنامه‌ نیز الزاماتی دارد. باید ابتدا وضعیت مالکیت شرکت‌های خودروسازی مشخص شود. اگر ایران‌خودرو و سایپا، بدون برنامه‌ریزی به بخش خصوصی واگذار شود، با توجه به تحریم‌ها انتظار پیشرفتی نباید داشت.

شهریاری گفت: اینگونه صحبت‌های مسئولان تنها جنبه سیاسی دارد. گمان می‌شود صرفا با آزادسازی واردات خودرو به کشور، کیفیت ارتقا می‌یابد. اما ارتقای کیفیت خودروها به عوامل دیگری نیز بستگی دارد که بعضی داخلی هستند.

عوامل کاهش تولید

او گفت: تولید محصولات خودروسازان به نسبت کاهش یافته است. این کاهش تولید به علت افزایش هزینه تولید، تحریم‌ها، عدم گردش مالی بین قطعه‌سازان و خودروسازان و سایر عوامل اتفاق افتاده است.

به گفته شهریاری، کاهش قدرت خرید مردم نیز در بازار خودروی کشور تاثیر بسیاری گذاشته است و باعث نوسانات زیادی در قیمت‌ها می‌شود.

آخرین اخبار خودرویی را در صفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز بخوانید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حمله به پوریا زراعتی، مجری ایران‌اینترنشنال در لندن / با چاقو او را زدند