اعلام جزئیات سنجش سلامت کلاس اولی‌ها و نوآموزان


اعلام جزئیات سنجش سلامت کلاس اولی‌ها و نوآموزان

فارس نوشت: برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی سال جاری از نیمه دوم خردادماه برای تمام نوآموزانی که در سال تحصیلی 142ـ1401 وارد پایه اول خواهند شد همچنین جامانده‌های سنجش سال تحصیلی گذشته، اجرا می‌شود.

دستورالعمل سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان، پیش دبستان (۱ و ۲) و دانش‌آموزان با نیازهای ویژه سال ۱۴۰۱ ابلاغ شد.

بر اساس این بخشنامه، معاونت بهداشتی دانشگاه‌ها/ دانشکده‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی با رعایت شرایط ویژه در بیماری کرونا، انجام معاینات غربالگری عمومی و پزشکی را بر عهده داشته و بر اساس شرایط، موظف به تأمین و سازماندهی به موقع نیروی انسانی و تجهیزات مورد نیاز در مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت هستند.

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه‌ها/ دانشکده‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی موظف به انجام هماهنگی‌های لازم بین واحدهای تابعه معاونت بهداشتی در جهت ارائه خدمات بهتر و نظارت بر حسن اجرای انجام امور دارد.

با مشارکت و هماهنگی اداره سلامت و تندرستی اداره کل آموزش و پرورش نسبت به انجام آموزش عمومی سلامت برای نوآموزان و خانواده‌های آنان در مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برنامه‌ریزی کنند. به منظور پیشگیری و کنترل کروناویرویس، پیشنهاد می‌شود به جای آموزش‌های حضوری، محتواهای آموزشی مورد نظر به شیوه‌های غیرحضوری(از جمله از طریق فضای مجازی، شبکه شاد، پیامک و ...) ارائه شده و یا رسانه‌های آموزشی تهیه و در اختیار خانواده‌ها قرار گیرد، مانند پمفلت، سی‌دی...

همچنین ضمن اهتمام به بررسی سوابق واکسیناسیون نوآموزان نسبت به برنامه‌ریزی و تکمیل واکسیناسیون آنان مطابق آخرین دستورالعمل مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر در پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت اقدام نمایند.

*مراحل مقدماتی در پایگاه‌های اولیه سنجش

ضمن رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، و ستاد ملی کرونا، در ارتباط با پیشگیری از بیماری کووید ۱۹ شامل ارزیابی‌های بینایی، دید رنگ، شنوایی، گفتاری، آمادگی تحصیلی، اختلالات جسمی ـ حرکتی، اندازه‌گیری توده بدنی، قد، وزن، دهان و دندان، بیماری‌های جلدی(پوست و مو) و بیماری‌های نیازمند مراقبت ویژه است. همچنین بررسی وضعیت واکسیناسیون توسط مراقب سلامت در پایگاه سنجش صورت می‌پذیرد.

نوآموزانی که در هر یک از مراحل غربالگری بینایی، شنوایی و جسمی ـ حرکتی مشکوک به مشکل بوده و نیاز به ارجاع به مرحله تخصصی دارند ادامه سایر مراحل بر اساس دستورالعمل‌های آزماینده‌های بینایی، شنوایی و جسمی ـ حرکتی و طیف اوتیسم خواهد بود.

نوآموزانی که نیاز به ارزیابی تخصصی ندارند، پس از ثبت نتایج ارزیابی‌های اولیه در سامانه سنجش و ارجاع به مراکز جامع خدمات سلامت(پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت)جهت بررسی و تکمیل کارت واکسیناسیون، همچنین انجام معاینات پزشکی با رعایت شرایط ویژه بیماری کرونا، به دبستان مورد تقاضای ثبت‌نام، معرفی می‌شوند.

نوآموزانی که در مرحله مقدماتی مشکوک به مشکل تشخیص داده شده و به پایگاه‌های تخصصی ارجاع می‌شوند، پس از انجام آزمون‌های تخصصی مورد نیاز، مجددا به پایگاه اولیه مراجعه کرده و مسؤول پایگاه، پس از انتقال اطلاعات برگه‌های ارزیابی تخصصی به سامانه سنجش، نوآموز را جهت بررسی و تکمیل کارت واکسیناسیون و همچنین انجام معاینات پزشکی با رعایت شرایط ویژه بیماری کرونا به مراکز خدمات جامع سلامت(مراکز سلامت و خانه‌های بهداشت) ارجاع می‌دهند.پس از انجام مراحل فوق نوآموز به همراه برگه تکمیل شده ارزیابی تخصصی(بینایی/ شنوایی/ جسمی حرکتی/ الگوریتم رفتارفعلی طیف اوتسم) به واحد آموزشی ذیربط معرفی خواهند شد.

*مدارک مورد نیاز جهت انجام سنجش در پایگاه‌ها

مدارک مورد نیاز جهت انجام سنجش در پایگاه‌ها شامل اصل شناسنامه دانش‌آموز و والدین، کارت واکسیناسیون تکمیل شده، یک قطعه عکس ۴*۳ و مبلغ ۶۰۰ هزار ریال که صرفا از طریق دستگاه POS/ درگاه پرداخت الکترونیکی قابل دریافت است.

*زمان سنجش

برنامه سنجش سال جاری از نیمه دوم خردادماه برای تمام نوآموزانی که در سال تحصیلی ۱۴۲ـ۱۴۰۱ وارد پایه اول خواهند شد همچنین جامانده‌های سنجش سال تحصیلی گذشته، اجرا و ادامه فعالیت پایگاه منوط به نوبت‌دهی بر اساس دستورالعمل و رعایت حداقل تعداد شونده است و با پیشنهاد کتبی ستاد هماهنگی سنجش استان و تأیید شورای سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی سنجش فعالیت پایگاه خاتمه می‌بابد.

زمان اجرای سنجش نوآموزان پیش‌دبستان(۱و۲) بر اساس مصوبات ستاد سنجش استان و تأیید شورای سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی سنجش خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

۵۰درصد نوآموزان در طرح سنجش سلامت شرکت کردند

۴۷۴۷

کد خبر 1630154

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


35 تصویر زمینه دخترانه جدید از عکس های شیک کیوت و با کلاس 2022