التهابات بازار ارز آرام می‌گیرد


التهابات بازار ارز آرام می‌گیرد

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه التهاب در بازار غیر رسمی ناشی از آثار روانی است و حتما کاهش خواهد یافت،گفت: کانال تامین ارز نسبت به گذشته بهتر و متنوع‌تر خواهد شد چون درآمدهای ارزی بالاتر رفته است و تامین ارز ما در وضعیت جدید به مراتب از روش گذشته بهتر خواهد بود.

التهابات بازار ارز آرام می‌گیرد

به گزارش ایران اکونومیست، علی صالح‌آبادی در یک برنامه تلویزیونی درباره اینکه چرا برخی افراد یارانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومانی را دریافت نکردند؟ اظهار کرد: بر اساس فایلی که از سوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها در اختیار بانک مرکزی قرار گرفت، بانک‌ها تمامی پرداخت‌ها را انجام دادند. البته، ممکن است برخی افراد به دلیل اینکه اسم آن‌ها در لیست اعلامی سازمان هدفمندی یارانه‌ها درج نشده باشد، یارانه را دریافت نکرده باشند که این افراد می‌توانند اعتراض خود نسبت به این موضوع را به سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کنند تا بررسی شود.

وی افزود: از زمانی که طرح یارانه‌ها آغاز شود، افرادی که ممکن است به اشتباه در دهک دهم قرار گرفته باشند هم، یارانه آن‌ها محاسبه و پرداخت خواهد شد.

طبق گفته صالح‌آبادی، کسر مبالغی از یارانه‌های واریزی ناشی از بدهی آن افراد به سازمان هدفمندی یارانه‌ها در زمینه وام یک میلیونی کرونا است.

رئیس کل بانک مرکزی درباره این موضوع که گفته می‌شود کل موجودی برخی یارانه بگیران مسدود شده است، گفت: خیر، این موضوع صحت ندارد و فقط مبلغ یارانه واریزی مسدود و غیر قبال برداشت است که این امر نیز در زمان آغاز طرح دولت ممکن می‌شود. در غیر اینصورت، مسدودی کل موجودی این افراد صحت ندارد. اگر فردی نیز این مشکل را دارد از بانک مربوطه پیگیری کند.

وی با بیان اینکه ارز ترجیحی به فضای رقابتی و تولید داخلی ضربه می‌زد، گفت: پیش از این ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردکننده داده می‌شد و الان به خود مردم پرداخت می‌شود. وقتی واردکننده ارز ارزان را با ۲۰ هزار تومان اختلاف قیمت دریافت می‌کرد، همین امر، عامل واردات بیش از نیاز کشور شده بود که با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی چنین وارداتی کمتر خواهد شد.

صالح‌آبادی با تاکید بر اینکه واردات مازاد به صورت قاچاق به کشورهای همسایه صادر می‌شد، افزود: به دلیل جنگ اوکراین، قیمت جهانی کالاها افزایش یافته و تعرفه بسیاری از کشورها صفر شده و با ارز ترجیحی انگیزه قاچاق صادراتی به این کشورها افزایش یافته بود. تنها بخش کمی از عایدی ارز ترجیحی به مصرف کننده می‌رسید. در واقع هم تولید کننده و هم مصرف کننده متضرر می‌شدند که این رویه اصلاح خواهد شد.

کانال تامین ارز متنوع‌تر می‌شود

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: کانال تامین ارز نسبت به گذشته متنوع‌تر خواهد شد. از این پس واردکننده با نرخ نیما واردات انجام می‌دهد و یک اصلاح قیمتی صورت می‌گیرد که جبران آن به مردم ابتدا از طریق نقدی و بعد کالابرگ پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه متولی ایجاد زیرساخت‌ها برای اجرای کالابرگ وزارت اقتصاد است، گفت: در یکی از استان‌ها کالابرگ در حال آزمون است. وقتی فرد کالایی را خریداری می‌کند بخشی را خود فرد پرداخت می‌کند و مابه‌التفاوت آن را سازمان هدفمندی یارانه‌ها پرداخت می‌شود. تا زمانی که زیرساخت کالابرگ فراهم شود یارانه نقدی داده خواهد شد.

بهبود تامین ارز نسبت به گذشته

رئیس کل بانک مرکزی افزود: در گذشته صرفا بانک مرکزی باید ارز کالاهای اساسی را از محل درآمدهای نفتی تامین می‌کرد اما اکنون علاوه بر آن در بازار نیما نیز تامین صورت خواهد گرفت. حتما در وضعیت جدید تامین ارز از گذشته بهتر خواهد بود. درآمدهای ارزی کشور زیاد شده و درحال وصول و تامین ارز از گذشته به مراتب بهتر شده است.

تامین ۲۳۰ میلیون دلار در سامانه نیما

صالح‌آبادی با بیان اینکه دیروز ۲۳۰ میلیون دلار در سامانه نیما ارز تامین شد و عرضه ارز در نیما بیشتر از تقاضا شده است، گفت: سال گذشته بیش از ۵۵ میلیارد دلار تامین ارز صورت گرفت و امسال قطعا بیشتر خواهد شد. نیازهای ارزی کشور یکی در حوزه واردات است و یکی در حوزه اسکناس مثل ارز دانشجویی و ارز مسافرتی، که در هر دو بخش تامین ارز به خوبی انجام می‌شود.

بازار غیررسمی ارز متعادل می‌شود

وی افزود: تعادل و آرامش در بازار غیررسمی با تامین ارز در بازار رسمی حاکم خواهد شد. به عنوان بازارساز هم در بازار نیما و هم در بازار متشکل حضور موثر خواهیم داشت. ذخایر اسکناس بانک مرکزی به بیشترین اندازه در تاریخ رسیده است. باتوجه به بهبود وضعیت منابع ارزی کشور ثبت سفارش‌ها نیز بیشتر شده است.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون ۴.۳ میلیارد دلار در سامانه نیما تامین ارز شد، بیان کرد: همچنین برای واردات مربوط به دارو ۱ میلیارد دلار و برای مواد غذایی ۳ میلیارد دلار تامین ارز کردیم.

بدهی دولت از بانک مرکزی کم شده است

صالح‌آبادی ادامه داد: روند اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی نسبت به سال گذشته نصف شده است. بدهی دولت از بانک مرکزی نیز بسیار کم شده است و روند فروش اوراق بانک‌ها به بانک مرکزی کاهشی شده است. روند رشد پایه پولی و نقدینگی کنترل می‌شود. برای پرداخت یارانه‌های معیشتی جدید خلق پولی صورت نگرفته و از منابع خود سازمان هدفمندی یارانه‌ها تامین شده است.

وی گفت: وقتی ارز تک نرخی می‌شود و به نرخ نیما فروخته می‌شود ریال معادل آن از طریق سازمان هدفمندی یارانه‌ها به مردم داده می‌شود. تورم ناشی از اصلاح نظام یارانه‌ها از سمت عرضه در کالاهای اساسی کمتر از ۱۰ درصد است و هر میزانی باشد دولت آن را از طریق یارانه یا کالابرگ جبران می‌کند.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه تمامی تسهیلات و خطوط اعتباری در سامانه سمات ثبت می‌شود، گفت: نظارت بانک مرکزی بر اعطای تسهیلات بانکی با ارتقاء سامانه سمات کاملا هوشمند خواهد شد. تمام تراکنش‌های بانکی در سیستم بانکی توسط بانک مرکزی به صورت هوشمند رصد می‌شود. در یکی از بانک‌ها اقدامات مرتبط با قاچاق ارز صورت می‌گرفت که علاوه بر مسدود کردن حساب فرد خاطی، با مدیر آن بانک نیز برخورد شد.

تامین بیش از ۵۵ میلیارد دلار در پارسال

صالح‌آبادی ادامه داد: سال گذشته بیش از ۵۵ میلیارد دلار تامین ارز صورت گرفت و امسال قطعا بیشتر خواهد شد. نیازهای ارزی کشور یکی در حوزه واردات است و یکی در حوزه اسکناس مثل ارز دانشجویی، ارز پزشکی و ارز مسافرتی، که در هر دو بخش تامین ارز به خوبی انجام می‌شود.

وی التهاب در بازار غیر رسمی را ناشی از آثار روانی دانست و گفت: حتما کاهش خواهد یافت. با حذف ارز ترجیحی، وضعیت تامین ارز از گذشته بهتر می‌شود. با اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی، در آینده وضع ما به مراتب نسبت به گذشته بهتر خواهد شد.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: کانال تامین ارز نسبت به گذشته بهتر و متنوع‌تر خواهد شد چون درآمدهای ارزی بالاتر رفته است و تامین ارز ما در وضعیت جدید به مراتب از روش گذشته بهتر خواهد بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر