جواب فعالیت های درس 11 علوم نهم (فصل گوناگونی جانداران)
جواب فعالیت های درس 11 علوم نهم (فصل گوناگونی جانداران) گام به گام فصل یازدهم علوم نهم فصل 11 :: گوناگونی جانداران جواب فعالیت صفحه 123 علوم نهم با در نظر گرفتن صفت های ظاهری، جانوران زیر را طبقهبندی و کلید دوراه ی برای شناسایی آنها طراحی کنید. جواب خود را بیازمایید صفحه 123 علوم نهم امروزه در گروه بندی جانداران، افزون بر صفت های ظاهری،...
جواب فعالیت های درس ۱۱ علوم نهم (فصل گوناگونی جانداران)
گام به گام فصل یازدهم علوم نهم
فصل 11 :: گوناگونی جانداران
جواب فعالیت صفحه 123 علوم نهم
با در نظر گرفتن صفت های ظاهری، جانوران زیر را طبقهبندی و کلید دوراه ی برای شناسایی آنها طراحی کنید.
جواب خود را بیازمایید صفحه 123 علوم نهم
امروزه در گروه بندی جانداران، افزون بر صفت های ظاهری، شباهت مولکول های تشکیل دهنده یاخته ها را نیز بررسی میکنند. به نظر شما برای این منظور چه مولکولی مناسب است؟
جواب: مولکول DNA که که در یاخته های جانداران وجود دارد.
جواب گفت و گو کنید صفحه 125 علوم نهم
نظر خود را با ارائه دلیل درباره درستی یا نادرستی عبارت زیر بیان کنید: از گروههای بزرگتر به گروههای کوچکتر، تفاوتهای افراد بیشتر میشود؛ در حالی که شباهتهای آنها کمتر میشود.
جواب: نادرست است. زیرا از بالا به پایین شباهت های افراد گروه بیشتر و تفاوت های آنها کمتر میشود به طوری که در یک گونه افراد آنقدر به هم شبیه هستند که فقط با هم می توانند زاد و ولد کنند
جواب خود را بیازمایید صفحه 126 علوم نهم
الف) ماده وراثتی در یاخته برخی جانداران، درون پوششی قرار دارد و در نتیجه هسته تشکیل میشود. این جانداران راهو هستهای (یوکاریوت) مینامند. در یاخته برخی جانداران، پوششی در اطراف ماده وراثتی وجود ندارد و درنتیجه هسته تشکیل نمیشود. این جانداران را پیش هستهای (پروکاریوت) مینامند. براین اساس باکتریها در کدام گروه قرار میگیرند؟
جواب: پیش هسته ای یا پروکاریوت
ب) باکتریها دیواره یاختهای دارند. این ویژگی، آنها را به کدام یک از سلسلههای جانداران شبیه میکند؟
جواب: گیاهان – چون سلول های گیاهان هم دارای دیواره سلولی هستند.
جواب فعالیت صفحه 126 علوم نهم
این باکتریها را بر چه اساسی گروهبندی میکنید و براین اساس چه نامهایی به آنها میدهید؟
جواب: بر اساس شکل گروه بندی می کنیم
از راست به چپ: 1) باکتریهای مارپیچی شکل (اسپریل) 2) باکتریهای میلهای (باسیل) 3) باکتری کروی شکل (کوکسی)
جواب جمع آوری اطلاعات صفحه 126 علوم نهم
روی قوطی کنسرو مواد غذایی نوشته شده است: «قبل از مصرف به مدت ۲۰ دقیقه آن را بجوشانید.» با مراجعه به منابع معتبر، علت آن را پیدا کنید.
جواب: زیرا کنسرو می تواند مسمومیت شدید ایجاد کند
علت آن تکثیر یک نوع باکتری به نام باکتری کلستریدیوم بوتولینوم که سمی به نام سم بوتولینوم می کند بوتولیسم یک بیماری فلج کننده جدی و نادر است که به وسیله سم حاصل از باکتری کلستریدیوم بوتولینوم ایجاد می شود اما با حرارت دادن کنسرو این سم از بین می رود
جواب فعالیت صفحه 127 علوم نهم
این جلبک ها را بر چه اساسی گروه بندی می کنید و بر این اساس چه نامهایی به آنها میدهید؟
جواب: بر اساس رنگدانه طبقه بندی میشود.:
از راست به چپ: جلبکهای سبز – جلبکهای قرمز – جلبکهای قهوهای زرد
جواب فعالیت های درس 11 علوم نهم
جواب فعالیت صفحه 128 علوم نهم
جواب های بیشتر برای مطالعه و جواب کامل تر:
الف) آیا تک یاخته ای های سبزینه دار (کلروفیل دار) می بینید؟
جواب: بله، برخی جلبک های سبز تک سلولی.
ب) آیا انواع یکسانی در آب محل های متفاوت وجود دارد؟
جواب: برخی جلبکها در همه نمونههای آب دیده میشوند ولی برخی نمونه های آب دیده می شوند ولی برخی نمونههای آب جلبکهای خاص خود را دارد.پ) اگر این جانداران متحرکاند؛ حرکت آنها چگونه است؟
جواب: برخی با حرکت سیتوپلاسمی (ایجاد پاهای کاذب) (آمیبها) برخی با مژکها (پارامسی ها) و برخی با تاژک (کراتیوم) حرکت میکنند.
جواب خود را بیازمایید صفحه 129 علوم نهم
جواب: خیر درست نیست ، چون اولا سبزینه ندارد و غذا سازی نمیکند دوم اینکه قارچ ها خود سلسله ای جدا هستند (به صفحه 124 نگاه کنید)
جواب فعالیت صفحه 129 علوم نهم
با مراجعه به منابع معتبر مثالهایی ازاستفاده باکتریها، قارچها و آغازیان در صنعت غذایی، کشاورزی، محیط زیست و… جمع آوری و گزارش آن را در کلاس ارائه دهید. هر گروه میتواند بخشی از این کار را انجام دهد.
جواب: باکتری ها: تولید ماست
قارچ ها: قارچ خوراکی در تهیه پیتزا
آغازیان : تهی غذای سوشی و مکمل های غذایی و ژلاتین
جواب فکر کنید صفحه 130 علوم نهم
چه ویژگیای از ویروسها آنها را شبیه جانداران میکند؟
جواب: فقط توانایی تولید مثل و فقط آن ها را هم در یاخته های یک موجود زنده انجام می دهند.
جواب فعالیت صفحه 130 علوم نهم
استفاده مشترک از وسایل تیز و برنده مانند تیغ، از راه های انتقال ویروس ایدز است. با مراجعه به منابع معتبر، گزارشی درباره راه های دیگر انتقال ویروس ایدز، تهیه کنید و در کلاس ارائه دهید.
جواب: از راه جنسی ، مادر به فرزند ، سرنگ مشترک جهت تزریق ، خود و فراورده های آن