ارائه بن در فضای مجازی موجب کاهش استقبال از نمایشگاه فیزیکی کتاب می‌شود


ارائه بن در فضای مجازی موجب کاهش استقبال از نمایشگاه فیزیکی کتاب می‌شود

تهران- ایرنا- به گفته یک فعال حوزه نشر، درصد تخفیف در فضای مجازی بیشتر از نمایشگاه حضوری است و بن کتاب را هم فقط برای بخش مجازی نمایشگاه در نظر گرفتند، در نتیجه استقبال از نمایشگاه حضوری کمتر می‌شود.

امید منتقمی درباره سی‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به خبرنگار ایرنا گفت: در سال‌های اخیر نه تنها مردم بلکه برخی از ناشران هم عادت کردند بیشتر در فضای مجازی فعالیت کنند. در این دوره از نمایشگاه ۸ یا ۹ ناشر بزرگ که عنوان کتاب‌های بسیاری دارند، حاضر نیستند.

مسئول غرفه نشر لِگا با اشاره به اینکه ناشران می‌توانند درصد تخفیف بالاتری در فضای مجازی ارائه بدهند، ادامه داد: در عین حال با گذشت دو روز از فعالیت سی‌وسومین دوره نمایشگاه مجازی به این دلیل که درصد تخفیف در فضای مجازی بیشتر است و بن کتاب را هم فقط برای بخش مجازی نمایشگاه کتاب در نظر گرفتند، استقبال از نمایشگاه حضوری کمتر می‌شود. در نتیجه فکر می‌کنم امسال مخاطب کمتری به نمایشگاه بیاید.

ارائه بن در فضای مجازی موجب کاهش استقبال از نمایشگاه فیزیکی کتاب می‌شود

منتقمی فعالیت فروشگاه‌های مجازی علاوه بر رویدادهایی مانند نمایشگاه بین‌المللی کتاب را زیاد اعلام کرد و افزود: پنل‌ها و سایت‌های زیادی در حوزه فروش کتاب فعال هستند. همچنین کتاب‌فروشی‌های بزرگ به شکل آنلاین فعالیت می‌کنند. تمام این اقدامات بر استقبال و فروش در نمایشگاه کتاب تاثیر می‌گذارد. به یاد دارم در سال‌های جوانی منتظر فصل اردیبهشت می‌ماندیم تا نمایشگاه کتاب آغاز شود و با اتوبوس به تهران بیاییم و از این نمایشگاه کتاب بخریم، اما در این سال‌ها این اشتیاق را میان مردم نمی‌بینم.

وی افزود: اگر فضای مجازی نبود مخاطب کتاب بیشتر بود، زیرا اطلاعات زیادی در حوزه تصویر و پادکست در فضای مجازی ارائه می‌شود و در این فضا کتاب صوتی و الکترونیک، ارائه می‌شود. این موارد مخاطب کتاب کاغذی را کاهش می‌دهد اما امیدواریم تعداد مخاطبان بیشتری از نمایشگاه مجازی کتاب بازدید کنند.

در دوران همه‌گیری کرونا خریداران کتاب از فضای مجازی بیشتر از گذشته شد

این فعال ادبی درباره تاثیر فروش کتاب در فضای مجازی بیان کرد: در انتشارات لگا مدتی تجربه فروش آنلاین داشتیم، نشرها و شرکت‌های پخش می‌توانند در دیجی‌کالا پنل داشته‌باشند و با واسطه کتاب بفروشند. همچنین در سایت‌های فروش دیگر، سبک خرید کتاب به این شکل است که افراد خرید می‌کنند و در نهایت برای تکمیل خرید خود یک جلد کتاب هم می‌خرند.

وی درباره سبک‌ خرید افراد مختلف از نمایشگاه حضوری و مجازی کتاب توضیح داد: برخی از افراد هستند که هدفمند در نمایشگاه کتاب به شکل حضوری و مجازی شرکت می‌کنند. آن‌ها آگاهانه وارد کتاب‌فروشی یا نمایشگاه کتاب می‌شوند، به شکل دقیق می‌دانند که کدام کتاب از کدام نویسنده را در نظر دارند و کتاب را می‌خرند.

منتقمی ادامه داد: مخاطبان متفاوتی در نمایشگاه کتاب داریم و در دوران همه‌گیری کرونا خریداران کتاب از فضای مجازی بیشتر از گذشته شد. زیرا افراد ساعت‌های بیشتری را در خانه می‌ماندند و کتاب خواندند. در نتیجه بیش از پیش از فروشگاه‌های مجازی کتاب خریدند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پرستار سنگدل پس از قتل فجیع پیرزن پسر معلولش را در اتاق زندانی کرد / کشف جسد در کمد دیو...