بررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیر


بررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیر

گجت نیوز (https://gadgetnews.net) سونی اکسپریا 1 IV مشخصات فوق‌العاده‌ای را در یک بدنه باریک ارائه می‌دهد. در ادامه به بررسی صفحه نمایش، عملکرد، باتری و دوربین اکسپریا 1 مارک 4 می‌پردازیم. سونی از نسل جدید گوشی دوربین محور خود رونمایی کرده است که می‌تواند از بسیاری جهات بزرگان بازار را به چالش بکشد. اکسپریا 1 مارک 4 از... نوشته بررسی سونی...

سونی اکسپریا 1 IV مشخصات فوق‌العاده‌ای را در یک بدنه باریک ارائه می‌دهد. در ادامه به بررسی صفحه نمایش، عملکرد، باتری و دوربین اکسپریا 1 مارک 4 می‌پردازیم.

سونی از نسل جدید گوشی دوربین محور خود رونمایی کرده است که می‌تواند از بسیاری جهات بزرگان بازار را به چالش بکشد. اکسپریا 1 مارک 4 از ترکیب صفحه نمایش 4K اولد و قوی‌ترین تراشه اسنپدراگون بهره می‌برد. در بخش دوربین هم به لطف زوم پیوسته، شاهد یک ترکیب فوق‌العاده جذاب هستیم. البته همه اینها در یکی از باریک‌ترین طراحی‌های ممکن قرار گرفته‌اند.

سونی در چند سال اخیر از همان طراحی آشنای خود استفاده کرده است و اکسپریا I IV نیز از این قاعده مستثنی نیست. در واقع امسال نیز همانند سال‌های گذشته با یک گوشی مقاوم در برابر آب طرف هستیم که با تاکید زیاد روی توانایی‌های تصویربرداری شکل گرفته است.

فهرست عناوین بررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4

بررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیربررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیر
با کلیک بر روی هر عنوان، مستقیم به آن بخش هدایت خواهید شد

مشخصات فنی اکسپریا 1 مارک 4

گوشیSony Xperia 1 IV
ابعاد و وزن۱۶۵ در ۷۱ در ۸.۲ میلی‌متر، ۱۸۵ گرم، بدنه جلویی و پشتی از شیشه (گوریلا گلس ویکتوس)، فریم آلومینیومی، تاییدیه IP65/IP68 برای مقاومت در برابر نفوذ آب/گرد و غبار (۱.۵ متر برای ۳۰ دقیقه)
صفحه نمایش۶.۵۰ اینچ، پنل امولد، توانایی نمایش ۱ میلیارد رنگ، رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز، HDR BT.2020، رزولوشن ۱۰۹۶ در ۲۵۶۰ پیکسل در اکثر مواقع و ۱۶۴۴ در ۳۸۴۰ پیکسل در برخی مواقع خاص، نسبت تصویر ۲۱ به ۹، تراکم ۶۴۳ پیکسل در اینچ
پردازندهتراشه ۴ نانومتری کوالکام اسنپدراگون 8 نسل 1، هشت هسته‌ای (۱ هسته کورتکس X2 با فرکانس ۳.۰ گیگاهرتز، ۳ هسته کورتکس A710 با فرکانس ۲.۵ گیگاهرتز، ۴ هسته کورتکس A510 با فرکانس ۱.۸۰ گیگاهرتز)، پردازشگر گرافیکی آدرنو 730
حافظه۸ یا ۱۲ گیگ رم با ۲۵۶ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی UFS 3، پشتیبانی از کارت حافظه microSDXC (شیار مشترک با سیم‌کارت)
نرم افزاراندروید 12
دوربین عقبدوربین اصلی 12 مگاپیکسلی با فاصله کانونی ۲۴ میلی‌متری، دیافراگم f/1.7، حسگر ۱/۱.۷ اینچی، اندازه پیکسل ۱.۸ میکرومتر، فوکوس خودکار تشخیص فاز، لرزشگیر اپتیکالدوربین فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی با فاصله کانونی ۱۶ میلی‌متری، دیافراگم f/2.2، میدان دید ۱۲۴ درجه، حسگر ۱/۲.۵ اینچی فوکوس خودکار تشخیص فاز دوال پیکسلدوربین تله‌فوتو ۱۲ مگاپیکسلی با فاصله کانونی ۸۰-۱۲۸ میلی‌متری، دیافراگم f/2.3-f/2.8، حسگر ۱/۳.۵ اینچی، فوکوس خودکار تشخیص فاز دوال پیکسل، زوم اپتیکال پیوسته ۳.۵ تا ۵.۲ برابر، لرزشگیر اپتیکالحسگر سنجش عمق: ۰.۳ مگاپیکسل، TOF 3D
دوربین جلودوربین ۱۲ مگاپیکسلی با فاصله کانونی ۲۰ میلی‌متری، دیافراگم f/2.0، حسگر ۱/۲.۹ اینچی، فوکوس ثابت
فیلم‌برداریدوربین عقب: 4K HDR با سرعت‌های ۲۴/۲۵/۳۰/۶۰ و ۱۲۰ فریم بر ثانیه، ژیروسکوپ الکترونیکی ۵ محوره، لرزشگیر اپتیکالدوربین جلو: 4K با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه، ژیروسکوپ الکترونیکی ۵ محوره
باتری۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت، شارژ سریع ۳۰ وات
سایرحسگر اثر انگشت در بدنه کناری، جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون

طراحی و کیفیت ساخت

سونی در اکسپریا 1 مارک 4 همان طراحی همیشگی خود را اندکی بهبود داده است. تنها تغییر محسوس نسبت به اکسپریا 1 مارک 3 را نیز می‌توان بدنه پشتی مات در همه رنگ‌ها دانست. بدنه پشتی و جلویی این گوشی با گوریلا گلس ویکتوس پوشانده شده است و در میان آن دو نیز شاهد یک فریم آلومینیومی هستیم.

بررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیربررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیر

برخی افراد شاید از طراحی تکراری پرچمدار اکسپریا خسته شده باشند؛ اما سونی یک طراحی مناسب را برای گوشی‌های خود انتخاب کرده و هر سال نیز سعی می‌کند آن را بهبود ببخشد. در واقع ژاپنی‌ها نمی‌خواهند المان‌های طراحی خود را صرفا به خاطر تنوع تغییر دهند. بخش دوربین نیز اگرچه به یک لنز جدید با قطعات متحرک مجهز شده، ولی از نظر ظاهری نسبت به نسل گذشته فرقی نکرده است.

بررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیربررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیردر نمایشگر این گوشی هیچگونه بریدگی خاصی دیده نمی‌شود. حاشیه‌‌های کناری دستگاه بسیار باریک هستند و حاشیه‌های بالایی و پایینی نیز منطقی به نظر می‌رسند. بالای نمایشگر 4K یک دوربین سلفی ۱۲ مگاپیکسلی دیده می‌شود و در کنار دوربین نیز حسگرهای مختلفی از جمله حسگر مجاورت قرار گرفته‌اند. راستی سونی یک چراغ LED کوچک نیز برای نوتیفیکیشن‌ در نظر گرفته است (که متاسفانه در گوشی‌های دیگر نیست).

دو اسپیکر هم در حاشیه بالایی و پایینی گوشی دیده می‌شوند. سونی ادعا می‌کند که بلندی صدای اکسپریا 1 مارک 4 نسبت به نسل قبل ۱۰ درصد و توانایی آن در ارائه باس عمیق‌تر تا ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

بررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیربررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیر

اکسپریا جدید به خوبی در دست قرار می‌گیرد و به راحتی سر نمی‌خورد. همچنین این گوشی مستعد جذب اثر انگشت نیست. در بدنه بالایی دستگاه شاهد جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون و یکی از میکروفون‌ها هستیم. در بدنه پایینی نیز میکروفون اصلی، درگاه USB-C و سینی مشترک سیم‌کارت و کارت حافظه دیده می‌شوند. برخلاف اکثر گوشی‌های امروزی، نیازی به سوزن برای باز کردن این بخش ندارید.

بررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیربررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیر بررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیربررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیر بررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیربررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیر

در بدنه سمت چپ گوشی چیز خاصی دیده نمی‌شود؛ اما بدنه سمت راست میزبان دکمه شاتر دو مرحله‌ای و دکمه پاور شده است. حسگر اثر انگشت نیز با دکمه پاور ادغام شده و با سرعت بسیار بالایی عمل می‌کند.

در کل باید گفت که اکسپریا 1 مارک 4 یک گوشی جمع و جور و سبک (با استاندارهای امروزی) است و در هنگام قرار گرفتن در دستان کاربر حس خوبی را منتقل می‌کند. پرچمدار جدید سونی را می‌توان از طراحی و ارگونومی عالی ارزیابی کرد.

صفحه نمایش

سونی از همان نمایشگر پریمیوم اکسپریا 1 مارک 3 و اکسپریا Pro-I در این گوشی نیز استفاده کرده است؛ بنابراین با یک نمایشگر ۶.۵ اینچی اولد طرف هستیم که می‌تواند رزولوشن ۳۸۴۰ در ۱۶۴۴ پیکسل (4K) را در نسبت تصویر ۲۱ به ۹ ارائه دهد. همین نیز باعث می‌شود که شاهد تراکم فوق‌العاده بالای ۶۴۳ پیکسل در اینچ باشیم.

بررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیربررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیر

همانطور که حدس می‌زدیم، رزولوشن 4K همیشه فعال نیست؛ زیرا چنین چیزی مشکلاتی را برای سخت‌افزار (مصرف باتری) و نرم‌افزار (برنامه‌های ناسازگار) ایجاد می‌کند. در عوض اکسپریا I IV در اکثر مواقع از رزولوشن ۲۵۶۰ در ۱۰۹۶ پیکسل استفاده می‌کند و کیفیت 4K را اکثرا برای برنامه‌های مولتی مدیا (تصاویر و ویدیو) نگه می‌دارد.

پنل این گوشی توانسته تاییدیه HDR10 را به دست آورد که یعنی از رنگ‌های ۱۰ بیت پشتیبانی می‌کند و توانایی نمایش ۱ میلیارد رنگ را دارد. پنل‌های قبلی اکسپریا در حالت دستی به حداکثر روشنایی ۳۵۰ نیت می‌رسیدند و در حالت خودکار نیز مرز ۵۷۰ نیت را لمس می‌کردند. البته اگر از حالت Creator استفاده می‌کردید، این میزان به ۶۵۰ نیت نیز می‌رسید.

بررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیربررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیر

اما نمایشگر اکسپریا جدید فرق دارد و در حالت‌های مختلف حداکثر روشنایی ۶۰۰ نیت را ارائه می‌دهد. حداقل روشنایی آن نیز به ۱.۹ نیت می‌رسد.

همانند سایر گوشی‌های بالارده سونی، Xperia 1 IV نیز دارای گزینه‌های استاندارد و Creator در بخش کیفیت تصویر است. اگر گزینه Creator را انتخاب کنید، دستگاه رنگ‌ها را بر اساس محتوای در حال نمایش تنظیم می‌کند و به صورت خودکار بین sRGB و DCI-P3 جابه‌جا می‌کند. رنگ‌ها در این حالت بسیار دقیق نمایش داده می‌شوند.

بررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیربررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیر

اگر گزینه استاندارد را انتخاب کنید، رنگ‌ها کمی گیرا‌تر خواهند بود؛ اما لزوما دقیق نیستند. در واقع رنگ‌های خاکستری و سفید به آبی گرایش خواهند داشت و رنگ آبی نیز کمی قو‌یتر از حالت عادی خواهد بود.

اکثر گوشی‌های گران‌قیمت بازار به رفرش‌ریت تطبیقی مجهز شده‌اند؛ اما سونی رویکرد متفاوت خود را دارد. شما می‌توانید با رفتن به بخش تنظیمات نمایشگر گزینه رفرش‌ریت بالا را فعال کنید. در این حالت نمایشگر اکسپریا 1 مارک 4 محتوا را با رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز ارائه می‌دهد و در هنگام استفاده از برنامه‌هایی همچون گوگل مپس، پخش ویدیو و دوربین به ۶۰ هرتز بر می‌گردد.

بررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیربررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیراز آنجایی که با یک نمایشگر 4K طرف هستیم، نمی‌توان خیلی به خاطر این موضوع به سونی خرده گرفت. هرچند که پرچمدار ژاپنی‌ها یک مشکل مهم دارد. اگر در هنگام استفاده دمای گوشی به حد خاصی برسد، حالت ۱۲۰ هرتز به صورت خودکار غیر فعال می‌شود. این اتفاق چندین بار در هنگام استفاده از گوشی در اتاقی با دمای ۲۳ درجه رخ داد.

در واقع به محض اینکه اکسپریا 1 مارک 4 متوجه گرما شود، بین ۲ تا ۵ دقیقه رفرش‌ریت را به ۶۰ هرتز محدود می‌کند. این موضوع واقعا آزار دهنده است. در نهایت نیز می‌خواهیم به بازخورد لمسی نمایشگر اشاره کنیم که فوق‌العاده خوب است و کاربر بازخوردی دقیق در همان نقطه‌ای که لمس کرده، دریافت می‌کند.

باتری

سونی اکسپریا 1 مارک 4 از یک باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی بهره می‌برد که ۱۰ درصد نسبت به نمونه‌های استفاده شده در اکسپریا 1 مارک‌ 3 و اکسپریا Pro-I بزرگتر است. این باتری می‌تواند با یک بار شارژ انرژی مورد نیاز برای ۱۱ ساعت و ۲۶ دقیقه وبگردی و ۱۵ ساعت پخش ویدیو (آفلاین) را فراهم کند. همچنین برای حدود ۲۷ ساعت تماس صوتی 3G نیز هیچ مشکلی ندارد.

این اعداد پیشرفت محسوسی را نسبت به نسل‌های قبل نشان می‌دهند که با توجه به حضور تراشه اسنپدراگون 8 نسل 1 قابل تحسین است.

بررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیربررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیر

سونی اکسپریا 1 IV از شارژ سریع ۳۰ وات و شارژ بی‌سیم ۱۵ وات پشتیبانی می‌کند. شرکت ژاپنی نه تنها همانند سایر شرکت‌ها شارژر را از جعبه محصول خود حذف کرده است، بلکه خبری از کابل هم نیست. در صورت استفاده از شارژر ۳۰ وات، پس از ۳۰ دقیقه ۴۷ درصد از ظرفیت باتری پر خواهد شد و شارژ کامل این دستگاه پرچمدار نیز ۱ ساعت و ۴۲ دقیقه طول خواهد کشید.

این اعداد قابل مقایسه با گوشی‌های مجهز به شارژ سریع ۶۰ وات و بالاتر نیستند؛ اما می‌توان آنها را هم راستا با آیفون 13 پرو مکس و گلکسی اس 22 اولترا دانست. ظاهرا شرکت‌های مطرح چندان تمایلی به استفاده از شارژ سریع بیشتر از ۳۰ وات در گوشی‌های بالا رده خود ندارد؛ زیرا این کار ممکن است طول عمر باتری را کوتاه کند.

اسپیکر

سونی یکی از معدود شرکت‌هایی است که اسپیکرهای استریو تمام عیار را به صورت موازی در بالا و پایین نمایشگر ارائه می‌کند. هر دو اسپیکر یک اندازه هستند و خروجی آنها نیز به سمت جلو است. خروجی صدا از نظر متعادل بودن هیچ مشکلی ندارد.

بررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیربررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیر

سونی وعده افزایش ۱۰ درصدی بلندی صدا و ۵۰ درصدی عمق باس را داده بود و خوشحالیم که می‌توان تاثیر این تغییر را مشاهده کرد. بلندی صدای این گوشی خوب ارزیابی می‌شود و نسبت به اکسپریا Pro-I بهتر است. همچنین صدای خروجی حالا باس قوی‌تری دارد و عمیق‌تر به نظر می‌رسد.

نرم‌افزار و عملکرد

سونی اکسپریا 1 مارک 4 از اندروید 12 با رابط کاربری Xperia UI بهره می‌برد. رابط کاربری سونی شباهت بسیار زیادی به اندروید خام دارد و تا آن جایی که ممکن است سبک طراحی شده است.

تمامی قابلیت‌های اندروید 12 نیز همچون بخش جدید تنظیمات سریع یا نوتیفیکیشن‌ها، غیر فعال کردن دوربین و میکروفون، ارائه موقعیت مکانی تقریبی، پیشخوان حریم خصوصی و … در این گوشی دیده می‌شوند و برخلاف برخی مدل‌ها زیر لایه‌های سنگینی از شخصی‌سازی مدفون نشده‌اند.

بررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیربررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیر بررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیربررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیر بررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیربررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیر بررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیربررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیر

همچنین سونی از برنامه Google Photos و Files به عنوان گالری و مدیریت فایل استفاده می‌کند و خبری از برنامه‌های اختصاصی در این دو بخش نیست. البته هنوز برای گوش دادن به موسیقی می‌توانید از برنامه Music Player سونی استفاده کنید.

بنچمارک

اکسپریا 1 مارک 4 از چیپست اسنپدراگون 8 نسل 1 بهره می‌برد که یک پیشرفت مهم نسبت به سونی اکسپریا 1 III و اکسپریا Pro-I است. گوشی‌های متعددی از این تراشه بهره می‌برند و جایگاه نخست به دستگاهی تعلق می‌گیرد که بهترین مدیریت گرمایی را داشته باشد.

بررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیربررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیر

گیک‌‌بنچ 5 (چند هسته‌ای)

Xiaomi 12 Pro (Snapdragon 8 Gen 1) : 3682
Sony Xperia 1 IV (Snapdragon 8 Gen 1) : 3403
Galaxy S22 Ultra (1440p-Exynos 2200) : 3657
OnePlus 10 Pro (Snapdragon 8 Gen 1) : 3447

گیک‌بنچ 5 (تک هسته‌ای)

Xiaomi 12 Pro (Snapdragon 8 Gen 1) : 1169
Sony Xperia 1 IV (Snapdragon 8 Gen 1) : 1160
Galaxy S22 Ultra (1440p - Exynos 2200) : 1180
OnePlus 10 Pro (Snapdragon 8 Gen 1) : 975

در بنچمارک انتوتو 9 سونی اکسپریا 1 مارک 4 در میان بهترین گوشی‌های هوشمند و هم سطح وان‌ پلاس 10 پرو قرار می‌گیرد.

انتوتو 9

Xiaomi 12 Pro (Snapdragon 8 Gen 1) : 985226
Sony Xperia 1 IV (Snapdragon 8 Gen 1) : 838832
Galaxy S22 Ultra (1440p-Exynos 2200) : 968359
OnePlus 10 Pro (Snapdragon 8 Gen 1) : 886248

در بخش گرافیک نیز آدرنو 730 در میان بهترین‌ها قرار دارد و مهم این است که کدام گوشی توانسته آن را به شکل بهینه‌تری خنک نگه دارد. البته توجه کنید که اکسپریا بنچمارک‌های onscreen را روی حالت 1096p رندر می‌کند.

GFX Car Chase ES 3.1 (onscreen)

Xiaomi 12 Pro (Adreno 730) : 46
Sony Xperia 1 IV (Adreno 730) : 74
Galaxy S22 Ultra (1440p - Xclipse 920) : 37
OnePlus 10 Pro (Adreno 730) : 48

GFX Car Chase ES 3.1 (offscreen 1080p)

Xiaomi 12 Pro (Adreno 730) : 96
Sony Xperia 1 IV (Adreno 730) : 79
Galaxy S22 Ultra (1440p - Xclipse 920) : 76
OnePlus 10 Pro (Adreno 730) : 97

خبر خوب اینکه اکسپریا 1 مارک 4 هیچوقت آنقدر داغ نمی‌شود که بخواهد شما را اذیت کند؛ اما مشکل اینجاست که این داغ نشدن به خاطر افت عملکرد سنگین دستگاه است. در استفاده حداکثری به مدت یک ساعت، اکسپریا تنها توانست ۶۳ درصد از حداکثر توان پردازنده را به کار گیرد. در واقع پرچمدار سونی در همان پنج دقیقه اول به ۶۵ درصد سقوط و این محدودیت‌ را تا آخر تست ۱ ساعته نیز حفظ کرد.

بررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیربررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیر بررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیربررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیر بررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیربررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیر

شرایط برای پایداری GPU از این هم بدتر است. اکسپریا در این مورد امتیاز ۴۷ درصد را کسب کرد؛ زیرا عملکرد GPU پس از ۱۰ دقیقه استفاده با کاهش ۵۰ درصدی همراه می‌شود.

استفاده طولانی از دوربین نیز ممکن است باعث گرم شدن گوشی شود و به شما هشدار دهد. البته در طول استفاده و با وجود این هشدار هیچ مشکلی پیش نیامد.

بررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیربررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیر

در نهایت باید گفت که اکسپریا 1 مارک 4 یک گوشی قدرتمند است؛ اما خیلی زود و تنها پس از نیم ساعت بازی با افت عملکرد مواجه می‌شود. البته این گوشی آنقدر قدرت بالایی دارد که شما حتی متوجه این افت نخواهید شد؛ اما قطعا در سال‌های آینده این مشکل شما را آزار خواهد داد.

نکته مهم: توجه کنید که این بررسی بر اساس یک مدل اولیه انجام شده است و به احتمال زیاد سونی تا زمان عرضه نهایی گوشی به بازار مشکل افت عملکرد را حل خواهد کرد.

دوربین

سونی از ترکیب دوربین سه‌گانه مشابه اکسپریا 1 مارک 3 در پرچمدار امسال خود استفاده کرده است که یعنی شاهد دوربین عریض، فوق عریض و تله فوتو هستیم. همچنین یک دوربین ToF برای فوکوس و افکت بوکه و یک حسگر RGB IR برای افزایش دقت تراز سفیدی در کنار این مجموعه دیده می‌شوند.

دوربین اصلی این گوشی از حسگر ۱۲ مگاپیکسلی و ۱/۱.۷ اینچی سونی IMX557 با پیکسل‌های ۱.۸ میکرومتری استفاده می‌کند که در پس یک لنز ۲۴ میلی‌متری با دیافراگم f/1.7 قرار گرفته است.

بررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیربررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیر

دوربین فوق عریض نیز به حسگر ۱۲ مگاپیکسلی و ۱/۲.۵۵ اینچی سونی IMX563 با پیکسل‌های ۱.۴ میکرومتری به همراه لنز ۱۶ میلی‌متری با دیافراگم f/2.2 مجهز شده است. این دوربین به فوکوس خودکار دوال پیکسل هم مجهز شده است که یعنی نباید در ثبت تصاویر کلوزآپ مشکلی داشته باشد.

اما مهم‌تر از همه اینها دوربین تله‌فوتو این گوشی است که از حسگر ۱۲ مگاپیکسلی و ۱/۳.۵ اینچی سونی بهره می‌برد. این دوربین همانند نسل‌های قبل به لرزشگیر اپتیکال مجهز شده و دو سطح بزرگنمایی را ارائه می‌کند. ولی به جای بزرگنمایی ۲.۹ و ۴.۴ برابری شاهد بزرگنمایی ۳.۵ و ۵.۲ برابری هستیم. شما می‌توانید همانند یک دوربین حرفه‌ای مجهز به لنز زوم اپتیکال بین این دو سطح از بزرگنمایی به صورت پیوسته حرکت کنید.

بررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیربررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیر

در واقع بین فاصله کانونی ۸۵ و ۱۲۵ میلی‌متری (مثلا ۱۰۵ میلی‌متری) هیچ خبری از زوم دیجیتال نخواهد بود. دوربین زوم پیوسته یک دستاورد مهندسی به حساب می‌آید و در سال‌های اخیر در هیچکدام از گوشی‌های گران‌قیمت دیده نشده است. برای توضیحات بیشتر در رابطه با اهمیت این دوربین می‌توانید به مطلب زوم اپتیکال واقعی در دوربین اکسپریا 1 IV سونی چیست، مراجعه کنید.

کیفیت عکس‌ها در روز

دوربین اصلی اکسپریا 1 مارک 4 تصاویر فوق‌العاده‌ای را در روز ثبت می‌کند. در این تصاویر جزئیات بسیار زیادی دیده می‌شود و خبری هم از نویز نیست. میزان وضوح تصویر نیز در سطح متعادلی قرار دارد و ابدا در آن زیاده‌روی نشده است. بهترین بخش نیز نحوه ثبت جزئیات گیاهان و فضای سبز است که باید مورد توجه شرکت‌های دیگر قرار گیرد.

تراز سفیدی همانطور که سونی وعده داده بود در تمامی تصاویر بسیار دقیق است و رنگ‌ها نیز همیشه به واقعیت نزدیک هستند. گستره دانامیک و کنتراست هم شرایط مشابهی دارند. به طور کلی دوربین اصلی اکسپریا 1 مارک 4 می‌تواند در شرایط نوری مناسب برخی از بهترین تصویر‌هایی که یک گوشی هوشمند قادر به ثبت آن است را ارائه کند.

بررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیربررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیر بررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیربررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیر
بررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیربررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیر بررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیربررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیر

تصاویر ثبت شده با دوربین فوق عریض تحسین‌ برانگیز هستند. در تمامی تصاویر جزئیات فراوانی دیده می‌شوند و در مرکز نیز وضوح بالایی را شاهد هستیم. البته با فاصله گرفتن از مرکز، وضوح تصویر اندکی کاهش پیدا می‌کند و در گوشه‌ها نیز این موضوع بیشتر می‌شود. هرچند که با توجه به مشخصات لنز فوق عریض، طبیعی است.

با وجود این عیوب کوچک، تصاویر ثبت شده با این دوربین از نظر جزئیات و رندر طبیعی فضای سبز در میان بهترین‌ها قرار می‌گیرند. تنها دوربین فوق عریضی که می‌تواند با سونی در این سطح رقابت کند، نمونه ۴۰ مگاپیکسلی هواوی است که آن هم در این حد عریض نیست.

بررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیربررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیر بررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیربررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیر
بررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیربررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیر بررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیربررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیر

سایر مشخصات دوربین فوق عریض نیز به همین شکل در خور تحسین هستند. سطح نویز پایین است، تراز سفیدی دقت بالایی دارد و رنگ‌ها هم کاملا واقع‌گرایانه هستند. گستره داینامیک نیز برای چنین دوربینی بی‌نظیر است و به جرئت می‌توانیم بگوییم که سیستم پردازش تصویر نسبت به اکسپریا 1 مارک 3 بهبود پیدا کرده است.

با وجود اینکه دوربین فوق عریض از فوکوس خودکار پشتیبانی می‌کند، قادر به ثبت تصاویر ماکرو نیست و حداقل فاصله فوکوس آن حدود ۱۰ سانتی‌متر است.

حالا نوبت به دوربین تله فوتو می‌رسد. در منظره‌یاب دوربین گزینه‌های زوم ۳.۵ تا ۵.۲ برابری وجود دارند. با هر گامی از حالت ۳.۵ برابری فاصله می‌گیرید و به سمت بزرگنمایی بیشتر می‌روید، افت اندکی را در میزان وضوح تصویر شاهد خواهید بود. همچنین مشکلاتی همچون حاشیه بنفش نیز در تصاویر دیده می‌شوند.

بیایید با عکس‌های پیش‌فرض ۳.۵ برابری شروع کنیم. در این حالت جزئیات برای یک دوربین زوم کافی هستند و اگرچه تصاویر از نظر وضوح هم سطح دوربین اصلی و فوق عریض نیستند، ولی باز هم در وضعیت خوبی قرار دارند. رنگ‌ها به واقعیت نزدیک هستند و گستره داینامیک نیز قابل تحسین است. همچنین نویز کمی در تصاویر وجود دارد و کنتراست نیز مناسب است.

بررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیربررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیر بررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیربررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیر
بررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیربررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیر بررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیربررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیر

در کل می‌توان گفت که تصاویر ثبت شده در زوم ۳.۵ برابری کیفیت خوبی دارند و می‌توانید روی دوربین حساب کنید.

تصاویر در حالت زوم ۵.۲ برابری نرم‌تر هستند و میزان نویز آنها نیز کمی بیشتر است. گاهی اوقات هم ممکن است با مشکل فوکوس دقیق مواجه شوید. با وجود این، تصاویر ثبت شده در حداکثر زوم اپتیکال اکسپریا 1 مارک 4 جزئیات خوبی دارند و از پردازش فوق‌العاده طبیعی بهره می‌برند. رنگ‌ها، گستره داینامیک و کنتراست نیز همگی عالی هستند.

بررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیربررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیر بررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیربررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیر بررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیربررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیر

مشکل اینجاست که تصاویر از آنچه انتظار داشتیم نرم‌تر هستند و در برخی قسمت‌ها هم حاشیه بنفش دیده می‌شود. البته با وجود اینها، این تصاویر بهتر از نمونه‌های فاجعه‌واری است که به خاطر تلاش برای وضوح بیش‌ از حد در گوشی‌های دیگر دیده می‌شوند.

سونی با آوردن لنز زوم پیوسته به دنیای گوشی‌های هوشمند کار مهمی انجام داده است؛ اما تفاوت بین زوم ۳.۵ و ۵.۲ برابری خیلی زیاد نیست و شاید هم به خاطر افت کیفیت بهتر باشد در همان حالت ۳.۵ برابری عکاسی کنید. البته به هیچ وجه قصد پایین آوردن ارزش کار سونی را نداریم، ولی امیدواریم که این شرکت بتواند در آینده این فناوری را برای زوم ۳ تا ۱۰ برابری ارائه کند.

کیفیت عکس‌ها در شب

سونی به حالت شب اعتقادی ندارد؛ زیرا آنها فکر می‌کنند که در این حالت صحنه‌ها غیر طبیعی می‌شوند. البته حق هم دارند، ولی شاید کاربران همین را دوست دارند.

البته دوربین اصلی به حالت شب نیازی هم دارند: زیرا تصاویر ثبت شده با آن فوق‌العاده واقع‌گرایانه و شارپ هستند و رنگ‌ها در آنها به خوبی دیده می‌شوند. همچنین جزئیات زیادی را شاهد هستیم و گستره داینامیک نیز در اکثر مواقع فوق‌العاده است. البته در برخی صحنه‌های سنگین، کمی شاهد هایلایت‌های آسیب دیده هستیم.

بررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیربررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیر بررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیربررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیر
بررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیربررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیر بررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیربررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیر

تصاویر دوربین فوق عریض در شب جزئیات فراوانی دارند و واضح هستند. همچنین شاهد کنتراست بالا، رنگ‌های واقع‌گرایانه و گستره داینامیک قابل قبول هستیم. مشکل اینجاست که تصاویر کمی تاریک هستند و قطعا می‌توانستند در صورت وجود حالت شب بهبود قابل توجهی پیدا کنند.

بررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیربررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیر بررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیربررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیر
بررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیربررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیر بررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیربررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیر

در دوربین تله‌فوتو تصاویر را به دو دسته تقسیم می‌کنیم. اگر در محیطی که می‌خواهید عکاسی کنید نور کافی وجود داشته باشد، تصاویر با جزئیات فراوان، وضوح بالا، اکسپوژر مناسب و نویز پایین ثبت می‌شوند.

بررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیربررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیر بررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیربررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیر
بررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیربررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیر بررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیربررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیر

اما اگر نور چندانی وجود نداشته باشد، تصاویر علی‌رغم کیفیت بالا، تاریک خواهند بود. در هنگام زوم ۵.۲ برابری نیز تصاویر نسبت به حالت ۳.۵ برابری تاریک‌تر (دیافراگم f/2.9 را فراموش نکنید) و نرم‌تر می‌شوند و نویز بیشتری هم خواهند داشت. البته با توجه به فلسفه سونی در اهمیت طبیعی بودن تصاویر، می‌توان گفت که پردازش تصویر در نور کم بسیار خوب است.

بررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیربررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیر بررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیربررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیر
بررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیربررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیر بررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیربررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیر

سلفی

تصاویر ثبت شده با دوربین سلفی محشر هستند. در واقع ترکیبی از اسکپوژر خوب، جزئیات فراوان، وضوح بالا، نویز پایین، گستره داینامیک خوب و رنگ‌های دقیق را شاهد هستیم.

بررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیربررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیر بررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیربررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیر
بررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیربررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیر بررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیربررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیر

دوربین سلفی این گوشی توانایی عکاسی پرتره را هم دارد. در این حالت سوژه به خوبی از محیط اطراف جدا می‌شود و افکت بلر نیز قابل قبول است. سایر موارد همانند حالت پیش‌فرض فوق‌العاده هستند.

فیلم‌برداری

ویدیوهای 4K ضبط شده با دوربین اصلی کیفیت فوق‌العاده بالایی دارند و کاملا طبیعی به نظر می‌رسند. همچنین جزئیات فراوان و نویز کمی را در آنها شاهد هستیم. ویدیوهای دوربین اصلی در نور کم نیز وضعیت نسبتا خوبی دارند. جزئیات در آنها کافی است و رنگ‌ها نیز طبیعی هستند؛ اما مشکل اینجاست که آسمان تاریک کمی به رنگ آبی گریش دارد و نویز زیادی نیز در تصویر دیده می‌شود.

بررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیربررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیر

ویدیوهای ضبط شده با دوربین فوق عریض نسبت به اکثر گوشی‌های دیگر کیفیت بهتری دارند. با توجه به لنز فوق عریض، انتظار داشتیم که گوشه‌ها نرم باشند، ولی تفاوت چندانی را مشاهده نکردیم. ویدیوهای 4K دوربین فوق عریض در نور کم نویز زیادی دارند و برای نمایش در یک تلویزیون 4K مناسب نیستند.

ویدیوهای ضبط شده در حالت زوم ۳.۵ برابری با دوربین تله‌فوتو با جزئیات فراوان، وضوح بالا، نویز فوق‌العاده پایین و رنگ‌های دقیق همراه شده‌اند. هرچند که در حالت ۵.۲ برابری جزئیات و وضوح چندان چنگی به دل نمی‌زنند. در نور کم نیز دوربین تله فوتو شرایط خوبی ندارد و فیلم‌های آن مملو از نویز هستند.

جمع‌بندی

دلایل زیادی برای دوست داشتن سونی اکسپریا 1 مارک 4 وجود دارد. از نمایشگر 4K OLED و جدیدترین تراشه پرچمدار کوالکام گرفته تا اسپیکرهای باکیفیت، باتری بزرگ و مهم‌تر از همه کیت دوربین قدرتمند و حرفه‌ای.

بررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیربررسی سونی اکسپریا 1 مارک 4؛ یک پرچمدار بی‌نظیر

البته پرچمدار سونی بدون ایراد نیست. گوشی خیلی سریع به یک دمای مشخص میٰ‌رسد و پس از آن شاهد دو اتفاق هستیم. رفرش‌ریت از ۱۲۰ هرتز به ۶۰ هرتز کاهش می‌یابد و توان پردازشی CPU و GPU تقریبا نصف می‌شود. امیدواریم سونی این مشکل را با آپدیت فریمور برطرف کند.

در نهایت باید گفت که اکسپریا 1 مارک 4 یک گوشی جذاب با قابلیت‌ها و پتانسیل‌های فراوان است که می‌تواند در دست یک فرد حرفه‌ای تصاویر فوق‌العاده‌ای را ثبت کند.

مزایا و معایب

مزایا

طراحی شیشه‌ای زیبا و مات تاییدیه IP65/IP68 برای مقاومت در برابر نفوذ آب صفحه نمایش 4K اولد بی‌نظیر عمر باتری بالا اسپیکر‌های استریو بلند با کیفیت بسیار خوب کیفیت فوق‌العاده تصاویر و ویدیو‌ها در نور مناسب کیفیت بسیار بالای دوربین اصلی در نور کم سلفی‌های درجه یک نبود لانچر سنگین بر پایه اندروید 12 پشتیبانی از کارت حافظه میکرو SD، جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون، 5G

معایب

محدود بودن کیفیت 4K نمایشگر به سناریوهای محدود نبود رفرش‌ریت تطبیقی نبود شارژر و کابل در جعبه مجهز نشدن دوربین‌ها به حالت شب (مخصوصا فوق عریض و تله‌فوتو) گرم شدن سریع و افت عملکرد شدید

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی