پشت پرده ماجرای فرودگاه فرانکفورت چیست؟


پشت پرده ماجرای فرودگاه فرانکفورت چیست؟

تهران- ایرنا-معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به هنگام بازگشت از گفتگوهای خوب و رو به جلو خود در تهران، در آلمان مورد بازداشت موقت قرار گرفت و تلفن همراهش ضبط شد. این اتفاق گویای نکات مهمی در پشت پرده ماجراست.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی ایرنا، انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اروپا به همراه دو نفر از همکارانش، صبح جمعه به هنگام بازگشت از سفر تهران در فرودگاه فرانکفورت توسط پلیس آلمان به طور موقت در حالتی شبیه به بازداشت، نگه داشته شدند.

مورا و همکارانش از فرانکفورت قصد عزیمت به بروکسل، مقر اتحادیه اروپا را داشتند.

پلیس یا مقامات آلمان هنوز هیچ توضیحی درباره این اتفاق نداده‌اند.

مورا نیز امروز صبح در توییتی نوشت که هیچ توضیح روشنی به او درباره این ماجرا نداده‌اند. او همچنین نوشت که این اقدام نقض کنوانسیون وین مبنی بر مصونیت دیپلمات‌ها هست. چرا که او یک مقام اتحادیه اروپا و در چارچوب یک ماموریت رسمی در حال سفر بوده است. مضاف بر اینکه او گذرنامه دیپلماتیک از اسپانیا دارد.

در همین حال، این مقام اتحادیه اروپا سه شنبه شب راهی تهران شد و طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه چندین ساعت با علی باقری، مذاکره کننده ارشد کشورمان گفتگو کرد. یک منبع مطلع از گفتگوها به خبرنگار ایرنا گفت که بحث‌های مورا و باقری در فضایی مثبت برگزار شده و روند و پیشرفت خوبی را داشته است. وی افزود که گفتگوها تقریبا به مراحل نهایی خود رسیده است.

بر اساس این گزارش، به نظر می رسد رژیم و لابی صهیونیستی مثل سابق با هر گونه پیشرفت در گفتگوها مخالف و از آن نگران بوده است، قصد مانع تراشی در روند گفتگوها را دارد و در این مسیر از هیچ تلاش و اقدامی فروگذار نیست.

لابی صهیونیستی در بخشی از دستگاههای امنیتی آلمان نفوذ خوبی را دارد و برخی از گزارش‌های سرویس‌های امنیتی این کشور که به طور اختصاصی در رسانه‌های اسرائیلی و درباره موضوع ایران منتشر شده‌اند، در کنار سایر شواهد، چنین گزاره‌ای را تایید می‌کنند.

از طرف دیگر، یکی از موضوعاتی که مورا در توییت دوم خود به آن اشاره کرده، موضوع حکم اعدام احمدرضا جلالی است که به اتهام جاسوسی برای موساد و کمک به ترور دانشمندان هسته‌ای کشورمان در حال حاضر در زندان است. فشار بر مقام اروپایی در خصوص جلالی، به عبارتی دم خروسی است که مبدا فشارهای این اقدامات مخرب را افشا می‌کند.

در ماجرای فرانکفورت زمینه مخالفت با پیشرفت در گفتگوهای هسته ای دیده می شود که از طریق فشار بر فردی که به دنبال تحقق توافق است، اتفاق می‌افتد. و دیگری حمایت از جلالی است که عامل رژیم صهیونیستی است. مخرج مشترک این دو موضوع، منافع رژیم صهیونیستی و دوستان آن است.


اما از همه مهمتر، اقدامات فوق که ناشی از دستپاچگی و آشفتگی لابی صهیونیستی و جبهه مخالف با توافق در وین است، یک نشانه مهم و جدی مبنی بر این است که با پیشرفت های اخیر در گفتگوهای تهران، مذاکرات وین به مراحل نهایی خود رسیده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاست خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا