حجم قاچاق ورودی و خروجی کالا به 18 میلیارد دلار رسید


حجم قاچاق ورودی و خروجی کالا به 18 میلیارد دلار رسید

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: ارز قاچاق ورودی و خروجی کشور در سال های اخیر به حدود 18 میلیارد دلار رسیده است.

به گزارش مشرق، علی مویدی خرم آبادی در برنامه تلویزیونی (صف اول)، گفت: ارز ترجیحی در کشور ما یکی از عوامل اصلی شکل‌گیری قاچاق معکوس در کشور است. دادن ارز ترجیحی به واردات مواد اولیه کالاهای اساسی در واقع باعث شده بود که قیمت عرضه کالاهای اساسی در کشور ما به پایین ترین رقم برسد و به لحاظ شرایطی که در کشورهای همجوار وجود دارد، متاسفانه این تفاوت قیمت کالاهای اساسی در داخل و خارج از کشور زمینه را فراهم آورده بود تا بخشی از کالاهای اساسی به کشورهای همجوار قاچاق شود.

وی افزود: بنابراین با وجود تمهیدات فراوان و تلاش مضاعف همه دستگاه‌ها این موضوع باعث شده بود که بخشی از سرمایه‌های مردم در این حوزه به تاراج برود.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: متاسفانه با وجود تمام اقدامات انجام شده این بستر همچنان برای خروج کالاهای اساسی به خارج از کشور فراهم است، به عنوان مثال یک بطری روغنی که در کشور ما به قیمت ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان عرضه می‌شد، در کشور پاکستان به قیمت ۱۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسید و ما شاهد بودیم که برخی افراد نیازمند با فروش فقط ۱۰ لیتر روغن در خارج از مرزها مبلغی را کسب می‌کردند.

وی اظهار داشت: اگر همه مرزها نیز کنترل شود، حجم کار آن قدر زیاد بود که باز هم بخشی از این کالاها قاچاق می‌شد و باید گفت که اختصاص ارز ترجیحی باعث شده بود تا کار قاچاقچیان تشدید شود.

* ۵.۵ میلیارد دلار ارز قاچاق خروجی از کشور

مویدی خرم آبادی بیان داشت: تا قبل از سال ۹۰ حدود ۲۵ میلیارد دلار قاچاق ورودی داشتیم که با تمهیدات خوب نظام، قاچاق ورودی به ۱۲.۵ دلار رسید، اما بعد از تحریم ها و تشدید آن در سال ۹۷ بحث قاچاق معکوس به وجود آمد که حدود ۵.۵ میلیارد دلار است، بنابراین میزان قاچاق ورودی و خروجی کشور حدود ۱۷ تا ۱۸ میلیارد دلار رسیده است.

* واردات پوشاک قاچاق به کمتر از یک میلیارد دلار رسیده است

وی با اشاره به واردات پوشاک قاچاق به کشور گفت: در مورد پوشاک در سال های گذشته به واردات به صورت نسبی وابستگی داشتیم اما در چند سال گذشته تولید پوشاک کشور به سطحی رسیده که صادرات باعث افتخار است و این نشان می‌دهد که در مهار ورود پوشاک توفیقات قابل توجهی داشته‌ایم و در زمینه تولید بنگاه ها نیز تلاش های مضاعفی شده است و اگر چه قبلا نزدیک ۲.۵ تا ۳ میلیارد دلار واردات پوشاک قاچاق داشتیم، اکنون به کمتر از یک میلیارد دلار واردات پوشاک قاچاق رسیده است.

مویدی خرم آبادی با اشاره به طرح ساماندهی مرزی اشاره کرد، گفت: این طرح اخیرا تصویب شده و در آینده نزدیک آیین نامه آن ابلاغ می شود و لذا در جنوب کشور دیگر چیزی به نام قاچاق با اشکالی که در گذشته داشتیم، دیگر نخواهیم داشت. یعنی رویه‌هایی که در گذشته وجود بعضا باعث قاچاق می شد در آینده ساماندهی می شود و براساس نیاز کشور واردات انجام می شود و حاصل آن هم به نفع مرزنشینان و ملوانان در نظر گرفته شده و صفر تا صد در اختیار مرزنشینان است.

وی افزود: در ادامه در خصوص کوله بری هم رئیس جمهور دستور داده اند و طرح مربوطه آماده شده است و در آینده نزدیک در دولت مطرح می شود و با توجه به نگاهی که رئیس جمهوری به مرزنشینان دارند این طرح می تواند دستاورد خوبی برای مردم مرزنشین داشته باشد و با این طرح ها به حق و حقوق خود نائل خواهند شد. یک طرح کاملا دقیق کارشناسی است و مبادی رسمی ما کنترل می‌شود و لذا از طریق این مبادی مرزنشینان براساس نیازی که وزارت صمت اعلام می‌کند، مرزنشینان به تجارت خود می‌پردازند.

مویدی خرم آبادی بیان داشت: براساس این طرح در حوزه کشورهای خلیج فارس حدود ۳ میلیارد دلار امکان واردات خواهد بود و برای مرزهای غربی نیز این رقم به زودی مشخص خواهد شد.

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: دنیا امروز با شرایط جدیدی به ویژه در بحث غذا مواجه شده است و فائو هم این موضوع را اعلام کرده است.

وی افزود: بحث کرونا، خشکسالی و جنگ روسیه و اکراین بر این مسائل اثرگذار داشته و در منطقه ما نیز شرایط به گونه‌ای است که بخشی از سرمایه ما به تاراج می‌رود. وقتی رز ۴۲۰۰ تومانی در سال ۹۷ در کشور برای واردات رقم خورد همان زمان در مورد تشدید قاچاق با وجود این ارز مساله را بیان کردیم. امروز در شرایطی هستیم که دنیا با وضع جدید مواجه است و لذا راهی به جز این نداریم که اقتصاد بیمار را جراحی کنیم و اگر غیر از این باشد هر روز شاهد از بین رفتن سرمایه خواهیم بود.

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز بیان داشت: با وجود اختصاص ارز ترجیحی شاید حتی حدود ۳۰ درصد کالاهای وارداتی با ارز ترجیحی به دست مردم نمی‌رسید یا در خارجی شبکه توزیع و یا احتکار و بخشی نیز قاچاق می‌شد، لذا در مقطع فعلی برای حفظ سرمایه ملی و ارائه خدمات بهتر باید ارز ترجیحی را هر چه سریع تر حذف کنیم و در عین حال رصد باید بیشتر شود.

وی افزود: سامانه‌های مبارزه با قاچاق کالا و ارز اولویت های ستاد بوده است و امروز این سامانه ها بستر بسیار خوبی برای رصد کالا فراهم آورده است و امروز نتیجه اقدامات ستاد در بحث سامانه ها مشخص است و می‌تواند ابزاری برای توزیع کالا باشد.

مویدی خرم آبادی اظهار داشت: در بحث خروج آرد از کشور، میزان حداقل است، اما در بحث خروج روغن این میزان بیشتر بوده است.

منبع: فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها