بازگشت کابوس تورم در آمریکای لاتین


بازگشت کابوس تورم در آمریکای لاتین

عصر اعتبار- نرخ تورم در کشورهای آمریکای لاتین دو رقمی شده است و مردم نگرانند کابوس تورم ده‌های 1980 و 1990 دوباره تکرار شود.

به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، تورم در ده‌های 1980 و 1990 کابوسی برای برزیلی‌ها بود. در آخرین دهه قرن بیستم این کابوس با اجرای یک سری طرح‌های اقتصادی و راه‌اندازی پول ملی جدید تمام شد و تورم دو رقمی به فراموشی سپرده شد.

اما دوباره شاهد نزدیک شدن کابوس تورم در برزیل هستیم. نه تنها رقم کنونی تورم در این کشور در حال نزدیک شدن به ارقام دو دهه 1980 و 1990 است بلکه قیمت مواد غذایی، مسکن و سوخت افزایش بسیار بیشتری نسبت به سایر کالاها داشته است. در حالی که نرخ تورم رسمی 12 ماهه در برزیل 11 درصد اعلام شده است قیمت سوخت در این کشور دو برابر شده و قیمت برخی مواد غذایی حتی بیشتر از دو برابر شده است. اگرچه در پی کاهش شیوع کرونا میزان بیکاری افزایش یافته و فعالیت‌های اقتصادی به حالت عادی برگشته اما متوسط درآمد برزیلی‌ها در مقایسه با سال 2020 کاهش 13 درصدی داشته است.

آرژانتین وضعیت مشابهی داشته است. این کشور سال‌ها به داشتن تورم بالا مشهور بود و با صندوق بین‌المللی پول بر سرانجام اصلاحات اقتصادی درگیر بود. اکنون تورم بالا در حال بازگشت دوباره به اقتصاد این کشور است. دو سال شیوع کرونا و جنگ اخیر اوکراین همچون سونامی بر اقتصاد کشورها از جمله آرژانتین تأثیر منفی گذاشته است. قیمت کالاها در این کشور طی یک سال 55.1 درصد رشد داشته است این در حالی است که قیمت مواد غذایی، مسکن و آموزش بسیار بیشتر از 55 درصد افزایش پیدا کرده است. گرانی باعث فقیرتر شدن مردم شده است به طوری که در نیمه دوم سال 2021 یک نفر از هر سه نفر آرژانتینی فقیر بوده است.

اروگوئه کشور دیگری در آمریکای لاتین است که به بالا بودن سطح زندگی مردم خود معروف است. رسانه‌های محلی گفته‌اند کودکانی که حداقل یک شب را بی‌خانمان بوده‌اند طی سال گذشته دو برابر شده است. نرخ تورم در این کشور به حدود 10 درصد رسیده است.

شیلی نرخ تورم مشابهی را امروزه تجربه می‌کند و تورم به یکی از مهمترین موضوعات مورد نگرانی مردم شیلی طی این روزها تبدیل شده است.

در ونزوئلا که اخیراً ابرتورم و بحران انسانی طولانی‌مدتی را پشت سر گذاشته است مردم با کاهش پرداخت‌ها و تهدید سوءتغذیه مواجه هستند. از هر 10 فرد سالخورده در این کشور هشت نفر در فقر به سر می‌برند و 40 درصد این افراد در فقر مطلق قرار دارند.

در پرو تورم بحران سیاسی این کشور را تشدید کرده است. رئیس‌جمهور پدرو کاستیلو طی کمتر از یک سال گذشته دو بار استیضاح شده است. دولت برای کاهش نارضایتی‌های مردم مالیات‌ها را کاهش داده و حداقل دستمزد را افزایش داده است.

تنها کشوری که در آمریکای لاتین از بحران تورم در امان مانده است بولیوی است. یک سری برنامه‌های اقتصادی به نفع کاهش قیمت‌ها در این کشور به اجرا گذاشته شده است که شامل تثبیت نرخ دلار، اعمال محدودیت‌های صادراتی و ارائه یارانه برای سوخت و غذاست. هیچ کس نمی‌داند دولت بولیوی تا چه زمانی می‌تواند این سیاست‌ها را ادامه دهد. همچنین مشخص نیست تورم بالا در سایر کشورها تا چه زمانی تداوم می‌یابد و آثار و تبعات این بحران چه خواهد بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیوگرافی نسرین جواد زاده زیباترین بازیگر ایرانی / در جذابیت تک است + عکس شوهرش