گستره 3 نخستین خط لوله تماماً ایرانی 35 درصد پیشرفت دارد


گستره 3 نخستین خط لوله تماماً ایرانی 35 درصد پیشرفت دارد

مجری طرح احداث تلمبه‌خانه‌ها و پایانه‌های خط لوله بندرعباس - سیرجان - رفسنجان از پیشرفت 35 درصدی گستره سه خط لوله بندرعباس - سیرجان - رفسنجان به‌عنوان نخستین خط لوله تماماً ایرانی در کشور خبر داد.

احسان درودیان در حاشیه بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی به خبرنگار شانا گفت: این طرح در قالب گستره سه پروژه اصلی اجرا می‌شود که شامل احداث سه تلمبه‌خانه جدید بندرعباس، قطب‌آباد، مهرآران و احداث تأسیسات جدید در پایانه‌های سیرجان و رفسنجان است.

وی تاریخ آغاز پیمان این پروژه را تیرماه ۹۹ اعلام کرد و گفت: مدت زمان اجرای این پروژه ۳۶ ماه و سرمایه‌گذاری آن نیز حدود ۱۵۰ میلیارد تومان و ۴۵.۶ میلیون یوروست.

مجری طرح احداث تلمبه‌خانه‌ها و پایانه‌های خط لوله بندرعباس - سیرجان - رفسنجان تأکید کرد: در این پروژه تلمبه‌خانه‌های جدید در داخل تلمبه‌خانه‌های موجود احداث خواهند شد، به‌طوری که در تلمبه‌خانه بندرعباس، چهار الکتروپمپ به اضافه یک دیزل‌پمپ، در قطب‌آباد سه الکتروپمپ به اضافه یک دیزل‌پمپ و در مهرآران نیز چهار الکتروپمپ به اضافه یک دیزل‌پمپ به مجموعه تأسیسات موجود افزوده خواهد شد. تجهیزات دریافت و ارسال توپک، صافی‌ها، ساختمان‌های صنعتی و ساختمان پست تأمین برق موردنیاز پروژه نیز از دیگر مواردی است که به تلمبه‌خانه‌های موجود افزوده خواهد شد.

درودیان با اشاره به اینکه تلمبه‌خانه‌های موجود از توربین‌های گازی استفاده می‌کنند، اما در طراحی تلمبه‌خانه‌های جدید از الکتروپمپ‌ها استفاده می‌شود، تصریح کرد: با راه‌اندازی تلمبه‌خانه‌های جدید و بهره‌برداری از آن در کنار تلمبه‌خانه‌های موجود، ظرفیت خط دو برابر می‌شود و افزون بر آن قابلیت اطمینان به بهره‌برداری مستمر (با داشتن چهار منبع انرژی شامل گاز، برق، نفت سفید و گازوئیل) بالاتر خواهد رفت.

وی با تأکید بر اینکه با اجرای این طرح روزانه ۳۰۰ هزار بشکه معادل ۵۰ میلیون لیتر به ظرفیت انتقال فرآورده کشور افزوده می‌شود، گفت: با احتساب خط قدیم، امکان ارسال روزانه ۱۰۰ میلیون لیتر فرآورده (بیشتر محصولات تولیدی پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس) با این دو خط فراهم خواهد شد.

ساخت داخل الکتروپمپ‌های چهار مگاواتی برای نخستین بار در پروژه خط لوله بندرعباس - سیرجان - رفسنجان

مجری طرح احداث تلمبه‌خانه‌ها و پایانه‌های خط لوله بندرعباس - سیرجان - رفسنجان از جمله ویژگی‌های مهم این طرح را ساخت الکتروپمپ‌هایی با ظرفیت ۴ مگاوات برای نخستین بار در کشور نام برد و گفت: برای نخستین بار الکتروپمپ‌هایی با این ظرفیت در کشور ساخته شده که از ظرفیت الکتروپمپ‌های ساخت داخل طرح گوره - جاسک نیز بیشتر است، افزون بر آن پمپ‌های گوره جاسک از نوع BB۳ است، اما پمپ‌های مورداستفاده در این طرح از نوع BB۵ است که برای نخستین بار در کشور توسط سازنده داخلی از طراحی تا ساخت اجرایی شده است.

درودیان افزود: در مسیر خط لوله انتقال فرآورده بندرعباس - سیرجان - رفسنجان در مقایسه با پروژه خط لوله گوره - جاسک اختلاف ارتفاع یا به‌اصطلاح قله بیشتری وجود دارد و با توجه به افزایش ارتفاع این خط در دو مرحله تا ۱۵۰۰ متر، نیازمند پمپ‌هایی با ظرفیت بیشتر برای انتقال فرآورده است.

وی مقدار پیشرفت کلی پروژه را ۳۵ درصد اعلام کرد و گفت: این عدد در بخش مهندسی ۵۶ درصد، در بخش کالا ۳۷ درصد و در بخش ساختمان و نصب ۱۹ درصد است. مهندسی تفصیلی پروژه بیش از ۸۹ درصد پیشرفت دارد و تجهیزات اصلی طرح سفارش‌گذاری شده یا در حال ساخت است.

تأمین داخلی نزدیک به ۱۰۰ درصد تجهیزات موردنیاز پروژه

مجری طرح احداث تلمبه‌خانه‌ها و پایانه‌های خط لوله بندرعباس - سیرجان - رفسنجان با اشاره به اینکه این پروژه نخستین پروژه خطوط لوله به شمار می‌آید که نزدیک به صددرصد تجهیزات آن از داخل کشور بیشتر توسط شرکت‌های دانش‌بنیان ساخت و تأمین می‌شود، تأکید کرد: همه تجهیزات اصلی این طرح شامل پمپ‌ها، تجهیزات ارسال و دریافت توپک، صافی، مخازن زیرزمینی، پمپ‌های جانبی و شیرهای دستی و برقی، لوله‌ها، فلنج و اتصالات، ترانس و ... به سازندگان داخلی سفارش‌ داده شده است.

درودیان افزود: برخی تجهیزات ابزار دقیق این پروژه تاکنون از خارج کشور تأمین می‌شد، اما برای تأمین آن از داخل کشور در حال مذاکره با سازنده‌های داخلی تجهیزات ابزار دقیق هستیم. عملگر شیرهای برقی نیز تاکنون از خارج از کشور تهیه می‌شد، اما در این پروژه سازنده ایرانی برای نخستین بار در کشور این عملگر را می‌سازد.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی در پروژه به نحوی است که در تمامی تجهیزات موردنیاز تمامی سازنده‌های داخلی را ارزیابی فنی می‌کنیم و اگر به این نتیجه برسیم که سازنده داخلی توان فنی لازم برای پیاده‌سازی استانداردهای فنی و مهندسی مدنظر را دارد، قطعاً از سازنده داخلی استفاده می‌کنیم.

مجری طرح احداث تلمبه‌خانه‌ها و پایانه‌های خط لوله بندرعباس - سیرجان - رفسنجان تأکید کرد: پیمانکار پروژه احداث تلمبه‌خانه‌ها و پایانه‌های خط لوله بندرعباس - سیرجان - رفسنجان، مشارکتی از دو شرکت داخلی رامپکو و EIED و شرکت مشاور مهندسین مشاور پارس است.

درودیان با اشاره به هماهنگی و یکپارچگی کامل چهار گستره پروژه در زمان‌بندی و نیز نقاط اتصال پروژه و طراحی ظرفیت پمپ‌ها گفت: در پایان کار هر چهار پروژه با یکدیگر ادغام شده و به بهره‌برداری می‌رسند.

بهره‌برداری ۶ ماه زودتر از موعد مقرر

وی درباره زمان‌بندی پروژه گفت: زمان‌بندی پروژه ۳۶ ماهه و موعد بهره‌برداری از آن تیرماه ۱۴۰۲ است، اما تلاش می‌کنیم با در نظر گرفتن تمهیدات خاص ۶ ماه زودتر از موعد مقرر به بهره‌برداری برسیم.

مجری طرح احداث تلمبه‌خانه‌ها و پایانه‌های خط لوله بندرعباس - سیرجان - رفسنجان استفاده و طراحی پمپ‌های با دور متغیر و ظرفیت بالا برای نخستین بار در کشور توسط سازندگان داخلی را از جمله چالش‌های این پروژه عنوان کرد و گفت: مزیت پمپ‌های دور متغیر این است که تلفات انرژی خیلی کمتراست و بهره‌بردار می‌تواند به‌راحتی با تنظیم دور موتور به فشار و جریان مدنظر برسد، به‌طوری که در روش قبلی و مرسوم استفاده از شیر کنترل تلفات انرژی چند برابر دور متغیر است.

درودیان تصریح کرد: اگر می‌خواستیم این پمپ‌ها را از خارج کشور تأمین کنیم، بی‌شک کار سریع‌تر انجام می‌شد، اما تلاش کردیم با حداکثر استفاده از توان فنی و مهندسی مشاوران و سازندگان ایران، این ظرفیت و توانمندی را در مجموعه‌های صنعتی داخلی ایجاد کنیم.

درودیان گفت: با احداث تلمبه‌خانه فاز جدید در داخل تلمبه‌خانه‌های موجود در بخشی از هزینه‌های احداث از جمله تحصیل اراضی، صرفه‌جویی شده و با استفاده از بخشی از تأسیسات موجود و استفاده از یک گروه بهره‌بردار مشترک برای هر دو تلمبه‌خانه در هزینه‌های بهره‌بردار نیز صرفه‌جویی خواهد شد.

به گزارش شانا، خط لوله کنونی بندرعباس - سیرجان - رفسنجان محصولات پالایشگاه ستاره ‌خلیج‌فارس و در قدیم هم بنزین وارداتی را از بندرعباس به رفسنجان و از رفسنجان به مرکز کشور منتقل می‌کرد، اما عمر مفید لوله‌ها، خط لوله و تلمبه‌خانه‌های خط لوله فعلی که با حداکثر ظرفیت کار می‌کند، تقریباً به پایان رسیده واست به همین دلیل پروژه خط لوله جدید با ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه و مشابه ظرفیت خط لوله قدیم در کنار خط لوله موجود تعریف شد که تلمبه‌خانه‌ها نیز در این طرح در کنار تلمبه‌خانه‌های موجود احداث خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه نفت و گاز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پنتاگون: اقدامی که ایران انجام داد یک حمله بی‌سابقه بود