مصوبه واردات خودرو، زمان شروع واردات و تاثیر روی قیمت خودروها


مصوبه واردات خودرو، زمان شروع واردات و تاثیر روی قیمت خودروها

این روزها بحث روی آزادسازی واردات خودرو دوباره داغ شده و ظاهرا می‌توانیم بازهم شاهد ورود خودروهای خارجی به کشورمان باشیم. موضوعی که باعث تقویت رقابت، کاهش قیمت، بهبود شرایط بازار، افزایش رضایت عمومی و انتفاع کلی اقتصاد کشور خواهد شد. به شرطی که قیدوبندهای این مصوبه یا فشار عوامل بیرونی باعث بی‌اثر شدن این … The post مصوبه واردات خودرو، زمان شروع...

این روزها بحث روی آزادسازی واردات خودرو دوباره داغ شده و ظاهرا می‌توانیم بازهم شاهد ورود خودروهای خارجی به کشورمان باشیم. موضوعی که باعث تقویت رقابت، کاهش قیمت، بهبود شرایط بازار، افزایش رضایت عمومی و انتفاع کلی اقتصاد کشور خواهد شد. به شرطی که قیدوبندهای این مصوبه یا فشار عوامل بیرونی باعث بی‌اثر شدن این برنامه نشود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه مصوبه واردات خودرو تا آخر اردیبهشت نهایی خواهد شد، تأکید کرد:

محدودیتی در واردات نخواهیم داشت و هم‌زمان با واردات و همچنین افزایش عرضه خودروسازان داخلی، بخش عمده‌ای از تقاضای بازار پاسخ داده خواهد شد. هماهنگی‌های لازم انجام شده است تا این واردات در اسرع وقت انجام شود، اما دولت، واردکننده نخواهد بود بلکه شرایط را تسهیل خواهیم کرد.

فاطمی امین گفت:

اولین نکته این است که تمرکز ما بر واردات خودروهای اقتصادی است. در سال‌های پیش از ۱۳۹۷، عمدتاً خودروهای لوکس، گران‌قیمت و تجملاتی وارد می‌شد که بخش خاصی از آن بهره می‌بردند اما تمرکز ما در این دوره بر این است که خودروهای اقتصادی برای استفاده عموم وارد شود و هم اینکه این نقیصه در کشور برطرف شود.

وی در پاسخ به اینکه چه‌تعداد خودرو وارد خواهد شد؟ اظهار کرد:

تنظیم تعداد خودروهای وارداتی متناسب با تنظیم بازار خواهد بود. پنج روش برای واردات طراحی شده است که به‌زودی اطلاع‌رسانی خواهد شد. دولت واردکننده خودرو نخواهد بود، بلکه این واردکنندگان هستند که مسئولیت را به عهده خواهند داشت، محدودیتی برای واردات وجود ندارد و متناسب با نیاز و تقاضای بازار، واردات انجام خواهد شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در رابطه با زمان واردات خودرو و این‌که چه افرادی صلاحیت واردات خواهند داشت، اعلام کرد:

مصوبه، هفته آینده نهایی خواهد شد. هماهنگی‌ها با دستگاه‌های مختلف در حال انجام است تا واردات در اسرع وقت صورت گیرد و این‌طور نباشد که ماه‌ها طول بکشد، حتی در زمان حاضر که مصوبه نهایی تأیید نشده است و هفته آینده به‌صورت رسمی مصوب خواهد شد، مسیرها کنترل و موانع احتمالی بر سر واردات، ارزیابی شده است و شرایط تسهیل خواهد شد و تدابیر لازم اتخاذ می‌شود.

وی گفت:

واردات خودرو شرایطی خواهد داشت، شرایط سابق وجود دارند و شرایط جدیدی نیز اندیشیده شده است، به‌طور مثال طبیعتاً خودروهای وارداتی باید خدمات پس از فروش داشته باشند یا مسیرهای متفاوتی در نظر گرفته شده است و صلاحیت‌هایی که از قبل بوده است، تداوم خواهد داشت؛ اما منابع تأمین مالی، متنوع شده است و بخش قابل‌توجهی از طریق منابع خارجی تأمین خواهد شد تا کمک‌کننده به تراز ارزی کشور نیز باشد.

منوچهر منطقی معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت نیز گفت:

برای واردات خودرو نمی‌توانیم به‌طور کامل از منابع بانک مرکزی استفاده کنیم بنابراین پیشنهاد شد که سرمایه‌گذاران می‌توانند در زنجیره ارزش خودرو چه در قطعات و چه در زیرمجموعه‌ها سهیم باشند و همچنین مشوق‌های صادراتی نیز تعریف شد برای کسانی که طیفی از محصولات را صادر می‌کنند به‌ازای صادرات با مجوز بانک مرکزی بتوانند واردات کنند.

وی درباره میزان واردات و تأثیر کیفیتی و قیمتی روی تولیدات داخلی ابراز کرد:

به‌عنوان مثال نیاز بازار ۲ میلیون دستگاه خودرو است ولی خودروساز‌ها یک و نیم میلیون تولید می‌کنند و برای اینکه بازار به تعادل برسد باید جمع تولید داخلی و جمع صادرات بتوانند نیاز‌های جامعه را برطرف کنند؛ عدد کاملاً بستگی به این دارد که ما چقدر شکاف داشته باشیم و طبعاً وقتی خودروسازان داخلی هم کیفیت و هم تیراژ را بالا ببرند قطعاً می‌توانیم بگوییم واردات محدودتری را خواهیم داشت.

جلال رشیدی کوچی، نماینده مجلس هم که قبلا اعلام کرده بود واردات محدود به خودروهای ۷ هزار دلاری و هزار سی‌سی شده در حساب توییتری خود نوشت:

‏دیشب از وزارت صمت با بنده تماس گرفته شد، که بنظر می‌رسد در تصمیم جدید شرایط به شرح ذیل تغییر کرده است؛
۱_حجم موتور بین ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی.

۲_سقف قیمت بین ۲۰ تا ۲۵‌هزار دلار

مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو هم در خصوص تأثیر واردات خودرو بر قیمت بازار نیز گفت:

به‌نظر می‌رسد از همان ماه اول ما شاهد کاهش قیمت‌ها باشیم چراکه واردات خودرو شوک به بازار وارد می‌کند. با توجه به قیمت خودروهای وارداتی در آینده بازار به ثبات خواهد رسید.

وی تأکید کرد:

به‌نظر می‌رسد اولین خودروهای وارداتی اواخر شهریورماه راهی بازار شوند چراکه تجربه ثبات کرده است تا اجرایی شدن این‌گونه مصوبات تعلل‌های بسیاری صورت می‌گیرد.

مهدی دادفر در خصوص پیش‌نویس واردات خودرو که قرار است از سوی وزارت صنعت تهیه و طی روزهای آینده اعلام شود، گفت:

این پیش‌نویس در راستای ماده ۴ طرح ساماندهی صنعت خودرو تهیه می‌شود و قرار است بر اساس آن به‌جای خودروهای لوکس برای عموم مردم واردات خودرو انجام شود.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اعلام اینکه در این پیش‌نویس قرار است الزامات صادرات خودرو و قطعات نیز تعریف شود، افزود:

البته تأکید شده است سایر کالاها نیز امکان صادرات داشته باشند اما صادرات آن‌ها برای حفظ تراز تجاری باید با تأیید وزارت صنعت باشد تا در ادامه آن واردات خودرو انجام شود.

وی اضافه کرد:

همچنان قوانین تعرفه‌ای، عوارض و استانداردها بر واردات خودرو حاکم است و تغییری در این رابطه انجام نشده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای ترک یک برنامه تلویزیونی توسط زهرا شجاعی