بحران جهانی غذا روز به روز تشدید می شود


بحران جهانی غذا روز به روز تشدید می شود

مؤسسات تحقیقاتی و بین المللی در جدیدترین بررسی وضعیت بحران غذا در جهان اعلام کرده اند افزایش قیمت مواد غذایی و سوخت در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه روز به روز تشدید می‌شود.

بحران جهانی غذا روز به روز تشدید می شود

به گزارش ایران اکونومیست مؤسسات تحقیقاتی و بین المللی در جدیدترین بررسی وضعیت بحران غذا در جهان اعلام کرده اند افزایش قیمت مواد غذایی و سوخت در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه روز به روز تشدید می‌شود. در جدیدترین تحقیقات مؤسسه Verisk Maplecroft اعلام شده است کشور برزیل که در منطقه آمریکای لاتین واقع شده است و در کنار تولیدکنندگان غلات قرارگرفته نیز از این قاعده مستثنی نیست.

این مؤسسه تحقیقاتی در به روز رسانی نظارت خود اعلام کرده است بیشترین آسیب از افزایش قیمت جهانی غذا را کشورهایی می‌بینند که درآمد متوسط و رو به پایین دارند که سه چهارم کشورهای جهان را شامل می‌شوند.

کشورهایی مانند آرژانتین، تونس و پاکستان به دلیل وابستگی شدید به واردات مواد غذایی و انرژی از جمله کشورهایی هستند که در شش ماه آینده نیز تحت فشار مضاعف قرار خواهند گرفت و با کمبود مواد غذایی روبه رو خواهند شد همچنین لبنان، سنگال و بنگلادش با فشارهای مشابهی روبرو هستند. جنگ روسیه در اوکراین افزایش قیمت مواد غذایی را تسریع بخشید که در ماه فوریه و بار دیگر در ماه مارس رکورد زد.

در این گزارش آمده است: " این افزایش قیمت جهانی مواد غذایی حد اقل برای سال ۲۰۲۳ نیز ادامه خواهد داشت؛

در این گزارش از سریلانکا و قزاقستان به عنوان دو کشور با درآمد متوسط یاد می‌شود که در سال جاری آشفتگی را تجربه کرده اند. افزایش قیمت مواد غذایی و سوخت تنش‌ها را در سریلانکا تشدید کرده است، در حالی که تلاش برای لغو یارانه سوخت باعث اعتراضات در قزاقستان شد.

این گزارش می‌افزاید که این آشفتگی می‌تواند مانع از بهبود اقتصادی شود و همچنین سرمایه گذاران را از تمرکز بر عوامل محیطی، اجتماعی و حاکمیتی منصرف کند.

این گزارش ادامه می‌دهد: «ریسک‌ها در برخی کشورها وارد یک دور باطل می‌شوند، زیرا حکمرانی ضعیف وخامت شاخص‌های اجتماعی آن‌ها را به دلیل عوامل محیطی، اجتماعی و حاکمیتی، از سوی سرمایه‌گذاران به وضعیتی ضعیف تبدیل می‌کند که به نوبه خود جریان را محدود می‌کند. وجوه مورد نیاز برای بهبود عملکرد اقتصادی و رفع نیازهای اجتماعی."

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طحان نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است