جنگ بی ثمر با استارتاپ های بیمه ای


جنگ بی ثمر با استارتاپ های بیمه ای

سوالی که این جا مطرح است اینکه در خارج از ایران صدها شرکت و صدها هزار نفر در شبکه فروش صنعت بیمه فعال هستند اما چگونه است که مشاغل و منافع این افراد با ایجاد و رشد استارتاپ ها به خطر نمی افتد؟ چرا در دنیا پذیرفتند که استارتاپ‌ها می توانند رشد کنند و همزمان شبکه فروش نیز کار خود را بکندو تضاد منافعی در کار نباشد؟ چرا از تجربیات انها استفاده نمی...

جنگ بی ثمر با استارتاپ های بیمه ای

صنعت بیمه دنیا با سرعت نو در حال تغییر و نوآوری بوده و همواره شاهد تحول هستیم. اما در ایران وضع به گونه‌ای دیگر است. صنعت بیمه تنها اقدام به تهیه محصول جدید عجیب و غریب می کند و بیمه مرکزی هم ظاهرا به جنگ با دشمن فرضی یعنی استارتاپ رفته است. اما این جنگ با دشمن فرضی قطعا به شکست بیمه مرکزی خواهد انجامید چرا که اینده با نوآوری است.

به گزارش بانکداری ایرانی، بیمه مرکزی در سالهای اخیر دست به اقداماتی زده است که نشان می دهد که با استارتاپ ها میانه خوبی نداشته و محدودیت هایی برای ان ایجاد کرده است. به عنون نمونه بیمه مرکزی دریافت خدمات از ایرانسل ممنوع شد. اخیرا محمدرضا فرحی، مدیرعامل بیمه بازار اعلام کرد که بخش نامه‌ای است که از سوی بیمه مرکزی صادر شد مبنی بر اینکه اگر بیمه گذار از طریق ایرانسل اقدام به دریافت خدمات بیمه ای کند خلاف قانون است. در صورتیکه واقعیت آن است که یک اپ به نام ایرانسل، در یک فضایی برای کسانی که می خواهند مدل درآمدی شبیه تبلیغات داشته باشند ، بیش از 30 مورد خدمات عرضه می کند .

علاوه بر این چندی پیش نیز بیمه مرکزی برای استفاده از یکی از اپ‌های شبکه پرداخت نیز سخت گیری های اعمال کرده بود که بعدتر رفع شد.

این مشکلات گویای آن است که در صنعت بیمه هنوز منافع افراد در سنتی ماندن است. علاوه بر بیمه مرکزی، بدنه شبکه فروش نیز بعضا با تحول و نوآوری مخالف است. شبکه فروش حدود 80 تا 100 هزار نفر فعال دارد که اغلب این افراد معتقدند که رشد استارتاپها با منافع انها در تضاد است. سوالی که این جا مطرح است اینکه در خارج از ایران صدها شرکت و صدها هزار نفر در شبکه فروش صنعت بیمه فعال هستند اما چگونه است که مشاغل و منافع این افراد با ایجاد و رشد استارتاپ ها به خطر نمی افتد؟ چرا در دنیا پذیرفتند که استارتاپ‌ها می توانند رشد کنند و همزمان شبکه فروش نیز کار خود را بکندو تضاد منافعی در کار نباشد؟ چرا از تجربیات انها استفاده نمی شود؟ چرا پژوهشکده تخصصی بیمه در این حوزه مطالعه نمی کند؟

اما حکایت بیمه مرکزی با شبکه فروش بیمه متفاوت است. بیمه مرکزی به عنوان ناظر و رگولاتور این صنعت باید تمام تلاش خود را جهت به روز رسانی و تحول در این صنعت به کار ببرد و مخالفت این ناظر با استارتاپ به معنی درک نادرست این صنعت از استارتاپ‌هاست و اگر بیمه مرکزی دغدغه ضریب نفوذ پایین را دارد، مخالفت با استارتاپ ها غیرمنطقی است، اما با این وجود چند سالی است که بیمه مرکزی در این خصوص مقاومت‌هایی دارد.

این در حالی است که شرکت‌های بیمه هر روز به طور جد تلاش دارند تا در حوزه‌های مختلف ورود کرده و با نواوری ضریب نفوذ بیمه را افزایش دهند. استارتاپ‌های خوبی در صنعت بیمه ظهور کرد، اما چند تا از این استارتاپ‌ها توانستند رشد مناسبی داشته باشند؟

و در نهایت باید گفت که اگر استارتاپی در صنعت بیمه رشد نکرد به دلیل دیوار بدبینی بلند صنعت بیمه و شبکه فروش است. این دو چنان درگیر منافع خود هستند که اجازه نمی دهند که استارتاپ‌ها رشد کنند.

علی سوری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان