بازار داغ خریدوفروش خودروهای تصادفی در روزهای گرانی خودرو


بازار داغ خریدوفروش خودروهای تصادفی در روزهای گرانی خودرو

کاهش قیمت خودرو تصادفی به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهم‌ترین آن  خسارتی است که به بدنه خودرو وارد می‌شود، درواقع قیمت نهایی خودرو تصادفی باتوجه  به تعمیرات بخش‌های فنی، بازسازی مجدد و رنگ کاری که تعمیرکار انجام می‌دهد، محاسبه می‌شود.

به گزارش «اخبار خودرو»،گرانی بیش از اندازه خودروهای داخلی و ممنوعیت واردات خودروهای خارجی هرچند سبب کسادی بازار خودروهای صفرکیلومتر شده‌اند اما منجر به رونق خریدوفروش خودروهای تصادفی شده است. باتوجه به مدل خودرو، تصادف می‌تواند کلی از ارزش آن‌ را کاهش دهد و این موضوع درکنار نرخ بالای تصادفات در کشور، سبب می‌شود شاهد رونق کسب وکاری به‌نام خرید وفروش خودروهای تصادفی باشیم. برخی افراد خودروهای تصادفی را خریداری و بعد از تعمیر و به اصطلاح سرپا کردن، آن‌ها را به بازار عرضه می‌کنند. هرچند در این میان کلاهبرداری‌هایی هم ممکن است رخ بدهد.

درجه‌بندی خودروهای تصادفی
کاهش قیمت خودرو تصادفی به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهم‌ترین آن  خسارتی است که به بدنه خودرو وارد می‌شود، درواقع قیمت نهایی خودرو تصادفی باتوجه  به تعمیرات بخش‌های فنی، بازسازی مجدد و رنگ کاری که تعمیرکار انجام می‌دهد، محاسبه می‌شود. قطعاتی مانند شاسی و سینی‌بغل شاسی که از اهمیت بیشتری برخوردارند نیز هرکدام جداگانه بر کاهش قیمت خودرو اثر می‌گذارند. به‌گفته فعالان بازار اگر خودرو از سقف دچار خسارت شود حدود ۱۵ تا ۲۰درصد قیمت آن کاهش می‌یابد. اما اگر آسیب دیدگی در قسمت کاپوت و صندوق عقب باشد، می‌تواند ۷ تا ۱۰ درصد از ارزش خودرو را بکاهد. درصورتی که آسیب واردشده فقط در حد رنگ شدگی سطحی در بخش گلگیر و درهای خودرو باشد، تا ۵درصد از ارزش خودرو کم می‌شود. خودروهای تصادفی درجه‌بندهای مختلفی دارند که شامل چهار حرف انگلیسی A،B ،S و N است. تصادف درجه A شامل خودروهایی است که به شدت آسیب دیده اند و تنها کاربرد آن‌ها اسقاط شدن و استفاده دوباره از آهن است. تصادف درجه B مربوط به خودروهای به شدت آسیب‌دیده است که قابل تعمیر نیستند، اما به حدی خراب نشده‌اند که جزو دسته اسقاطی‌ها باشند. این خودروها را می‌توان تکه‌تکه و از برخی قطعات به عنوان لوازم یدکی استفاده کرد. در تصادف درجه S خودرو آسیب شدیدی در قسمت بدنه دیده است‌، اما می‌توان آن را بار دیگر تعمیر کرد. البته چنین خودروهایی در آینده بسیار خطرناک هستند چون به‌رغم تعمیرات متعدد اما بدنه آنها استحکام سابق را ندارد و خطرات ناشی از تعمیرات سرنشینان را تهدید می‌کند. اما در تصادف درجه N خودروها آسیب شدیدی در بدنه ندارند و با تعمیرات جزئی بار دیگر قابل‌استفاده هستند. به همین دلیل می‌توان آن‌ها را خریداری و این خودروها استفاده کرد. البته برای خرید این خودروها باید نکات مختلفی را در نظر گرفت چرا که ممکن است به سیستم‌های ایمنی خودرو آسیب‌های جدی وارد شده باشد.

به تنهایی برای خرید خودرو حاضر نشوید!
چندی پیش رئیس پلیس آگاهی پایتخت درباره کلاهبرداری‌هایی که با خودروهای تصادفی صورت می‌گیرند، گفت: «با توجه به شکایت‌های متعدد شهروندان مبنی‌بر کلاهبرداری از طریق فروش خودروهای تصادفی به جای خودرو سالم؛ ضروری است شهروندانی که قصد خرید خودرو کارکرده را دارند به نکاتی که در ادامه ذکر می‌شود، توجه داشته باشند.» وی در ادامه افزود: «در سال‌های اخیر درپی گرانی خودرو؛ افراد سودجو با خرید خودروهای تصادفی و اصطلاحا چپی، اقدام به بازسازی این خودروها کرده و سپس خودروهای تعمیرشده را از طریق آگهی در سایت‌های واسطه‌ فروش، به عنوان خودرو سالم عرضه می‌کنند. این افراد پس از حضور مشتری برای مشاهده خودرو؛ با کارشناس خودرو تماس گرفته و کارشناس که درواقع همدست فرد کلاهبردار است، به محل فروش خودرو مراجعه کرده و در معاینه فنی،خودرو را سالم اعلام می‌کند. به این‌ترتیب خودرو تصادفی به عنوان خودرو سالم با گران‌تر از ارزش واقعی به فروش می‌رسد. در چنین شرایطی بهتر است، شهروندان برای خرید خودرو تنها به محل مورد نظر نرفته و حتما به همراه کارشناس مورد اعتماد که تبحر کافی در زمینه خودرو دارد، برای خرید خودرو مراجعه کنند.» رئیس پلیس آگاهی پایتخت با تاکید بر این موارد ادامه داد: «در اکثر مواقع شگرد فرد کلاهبردار به این صورت است که برای جلوگیری از حساسیت و دقت نظر مشتری، سعی می‌کند تا حد امکان با تعداد زیادی از همدستان، اطراف مشتری را شلوغ کنند و فرصت تجزیه و تحلیل را از او بگیرند. از آنجا که احتمال ارتکاب کلاهبرداری توسط خانم‌ها از دید شهروندان بعید به نظر می‌رسد، برخی از کلاهبرداران برای جلب اعتماد مشتری مالک خودرو را خانم معرفی می‌کنند. اما تنها عاملی که مانع از مال‌باختن شما می‌شود آن است که فریب این مانورهای متقلبانه را نخورید و با بررسی دقیق و کارشناسی به کلاهبرداران اجازه فریب و سوءاستفاده را به آنها ندهید.»

چگونه بفهمیم یک خودرو تصادفی است؟
با توجه به برخی موارد تا حدودی می‌توان به تصادفی بودن یک خودرو پی برد. چارچوب درها، اطراف کاپوت و نزدیک گلگیرها را به دقت بررسی کنید. زیرا رنگ کردن دوباره این قسمت‌ها به زمان، پول و انرژی بیشتری نیاز دارد. اگر در هر قسمت از خودرو متوجه رنگ متفاوتی شدید، علت آن را جویا شوید و چنانچه پاسخی را که می‌خواستید نگرفتید، خودرو را نخرید. قاب‌های در، سپر خودرو، درِ صندوق عقب و گلگیرها باید با بقیه قسمت‌های خودرو هماهنگ و میزان و همچنین در فاصله متناسب نسبت به یکدیگر قرار داشته باشند. اگر متوجه ناهماهنگی در این بخش‌ها شدید، به آن قسمت توجه کافی نشان دهید. خودروسازان هنگام سوار کردن قطعات خودرو، با استفاده از ابزارهای پیشرفته، پیچ و مهره‌ها را به‌گونه‌ای می‌بندند که رنگ سر پیچ‌ها صدمه نبیند، بنابراین اگر سر پیچ‌ها زنگ‌زده یا سابیده شده باشند، مطمئن باشید اتفاقی برای خودرو افتاده و احتمالا قطعه‌ای تعویض شده است. در پایان اگر هنگام خرید، خودرو در شرایط نسبتا خوبی است اما قیمت آن ارزان‌تر از چیزی است که باید باشد، جدا از این‌که ممکن است صاحب آن به علت نیاز فوری قصد فروش داشته باشد، شک کنید که شاید خودرو مشکلی دارد!

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لعیا زنگنه راه بهاره رهنما را می رود!/ عکس