چشمه اسرار آمیز مرتضی علی در طبس (+فیلم)


چشمه اسرار آمیز مرتضی علی در طبس (+فیلم)

چشمه مرتضی علی از چندین چشمه اصلی و فرعی ایجاد شده است. همگی این چشمه‌ها از دامنه غربی کوه کش سیاه جوشیده و به سمت غرب جریان دارند.

چشمه مرتضی علی در استان خراسان جنوبی واقع شده است. برای دسترسی به این چشمه باید خود را به طبس برسانید. پس از آن با حرکت در بلوار معلم وارد جاده روستای خرو خواهید شد. وقتی به روستای خرو رسیدید باید 2 کیلومتر از روستا حرکت کنید. پس از آن به پارکینیگی خواهید رسید. پس از آن ادامه مسیر را باید با پیاده‌روی طی کنید.

وجه تسمیه چشمه مرتضی علی چیست؟

مردم محلی این منطقه بر این باور هستند که روزی امام علی (ع) از این مکان در حال عبور بودند. به امر خداوند کوه از هم شکافته شده و چشمه‌ای از دل‌ آن به بیرون جوشید. تا فرشتگان برای غسل‌دادن امام علی (ع) از آب پاک و زلال این چشمه استفاده کنند. به دلیل آب گرم این چشمه، به ‌آن حمام مرتضی علی هم گفته می‌شود.

چشمه مرتضی علی از چندین چشمه اصلی و فرعی ایجاد شده است. همگی این چشمه‌ها از دامنه غربی کوه کش سیاه جوشیده و به سمت غرب جریان دارند. چشمه نخست که آب آن سرد است قنبر نام دارد. حدود 6 کیلومتر پس از آن حمام مرتضی علی واقع شده است که آب گرم دارد. پس از ملحق شدن 2 چشمه قنبر و مرتضی علی به همدیگر در مسیر به چشمه جعفری می‌رسند که آب هر 3‌ آن‌ها به سد خاکی نهرین منتهی می‌شود. از آب این سد به منظور آبیاری مزارع کشاورزی و باغ‌های شهر طبس استفاده می‌شود.

منبع: ره بال آسمان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سرگرمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جلب توجه این استایل ساده نانسی عجرم+ عکس