نگاه نویسنده؛ نویسندگان نقش مهمی در «جهاد تبیین» دارند


نگاه نویسنده؛ نویسندگان نقش مهمی در «جهاد تبیین» دارند

مدرس حوزه علمیه، «جهاد تبیین» را بیان حقایق و برکات انقلاب دانست و گفت: باید بدون تعصب، ضعف ها کاستی ها و منشا آن مشخص شود و همه مسئولانه برای رفع آن تلاش کنیم، در این میان نویسندگان و روایان تاریخ انقلاب، نقش و مسئولیت مهمتری در این جهاد دارند.

نگاه نویسنده؛ نویسندگان نقش مهمی در «جهاد تبیین» دارند

حجت الاسلام علیرضا کریمی در گفت و گو با ایران اکونومیست در حاشیه سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب اظهار داشت: جهاد یعنی تلاش کردن به اندازه همه وسع و ظرفیت این جهاد می تواند در مقابل دشمن مهاجم باشد و جهاد تبیین یعنی توضیح قدرتمند حقایق و معارف بر مبنای بیان روز برای مخاطبان و مردم.

وی به مبانی جهاد تببینی که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند اشاره کرد و افزود: انقلاب اسلامی ایران ۴۳ سال پیش بر اساس مبانی معارف دین اسلام و قرآن شکل گرفت و به پیروزی رسید، عدالت از محوری ترین مباحث معرفتی دین مبین اسلام است، همچنین در اسلام بر عزت و کرامت مردم تاکید شده تا زیر سایه ظلم مستکبران عالم نباشد.

کریمی تاکید کرد: خدا برای کفار راه سلطه بر مردم قرار نداده است، هیچ کتاب آسمانی مانند قرآن حقایق را با برهان و تعقل و منطق تبیین نکرده است. قرآن حتی به مخالفان خود هم اجازه حرف زدن داده است.بلکه می گوید اگر حرف و استدلالی دارید بیان کنید و پایه های دین اسلام بر اساس همین تفکر مستحکم است. با همین روش و منش از نظر فرهنگی هیچ راه سلطه ای برای کفار باقی نمانده است.

وی توضیح داد: یکی از آثار انقلاب ما خارج کردم ما از سلطه مستکبران جهان بود. این حقایق باید بیان شود البته باید بدون تعصب و ضعف ها و کاستی های مدیریتی اقتصادی دیده و بیان شود و نقد شود و همه هم باید دست به دست هم بدهیم این ضعف ها بر طرف شود کار گویندگان و نویسندگان ما این است که حقایق و برکات انقلاب اسلامی و حتی ضعف ها و نشا آن نیز تببین شود و همگی چه مردم چه مدیران برای رفع این مشکلات تلاش کنند.

نگاه نویسنده؛ نویسندگان نقش مهمی در «جهاد تبیین» دارند حجت الاسلام والمسلمین علیرضا کریمی

چگونه خمس اموال را محاسبه کنیم؟

نویسنده کتاب خمس درآمدها و مال حلال مخلوط به حرام گفت: این کتاب را برای تفهم و محاسبات مالی برای روحانیون که خمس را محاسبه می کنند و همچنین برای افرادی که می خواهند حساب و کتاب خمس اموال حتی در گذشته انجام دهند، نوشتم. از بخش ارباح مکاسب مبانی را بر اساس نظریات فقها استخراج کردم.

کریمی با اشاره به دو نظریه رایج فقهی درباره مسائل مالی افزود: نظریه امام راحل و رهبر معظم انقلاب بیان می کند «اگر درآمد کسبی از هزینه های سال اضافه بیاید به آن خمس تعلق می گیرد» این درآمد کسبی و مطلق الفایده را توضیح دادیم که اگر برای مردم توضیح داده شود متوجه می شوند به کدام مال و درآمد آنها خمس تعلق می گیرد یا اصلا تعلق نمی گیرد.

این مدرس حوزه علمیه خاطر نشان کرد: در این کتاب سوالاتی که برای مشخص کردن خمس معوق اموال از گذشته وجود دارد که به محاسبه خمس کمک می کند و مجزا حکم هر کدام مشخص شده است که بعد از انتشار کتاب فایل های صوتی آن برای تشریح دقیق مبانی تولید شده است.

وی به آثار ارائه شده در نمایگشاه کتاب تهران اشاره کرد و گفت: روحانیون بسیاری از این نمایشگاه به ویژه از بخش کتاب های حوزوی بازدید کردند، البته من به جز کتاب های حوزوی آثار موضوعات دیگر در غرفه های مختلف را هم بازدید کردم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید