مدیریت مصرف راهکار ضروری برای پیشگیری از خاموشی‌ برق در خوزستان است


مدیریت مصرف راهکار ضروری برای پیشگیری از خاموشی‌ برق در خوزستان است

آبادان - ایرنا - مدیر عامل شرکت توزیع برق خوزستان گفت: مدیریت و بهینه سازی مصرف برق راهکاری مناسب برای کاهش و پیشگیری از خاموشی‌های احتمالی تابستان در استان خوزستان است.

علی خدری شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه به علت شرایط جوی حاکم بر کشور تولید و مصرف برق در تابستان از ناترازی برخوردار است افزود: در پاییز، زمستان و اوایل بهار مشکلی در تامین برق وجود ندارد و میزان مصرف انرژی حتی کمتر از میزان تولید است ولی طی دوره به مدت ۲ ماه به علت افزایش مصرف سرانه ناترازی بین تولید و مصرف انرژی به وجود می‌آید.

وی مدیریت مصرف برق را یکی از راه‌های پیشگیری از بروز قطعی برق در پیک بالا بیان کرد و گفت: اولویت در تابستان تامین مصرف خانگی برق است و اگر یک چهارم مصرف برق مدیریت شود مشکل خاموشی در این فصل نخواهیم داشت.

خدری افزود: در صورتیکه تولید برق کمتر از مصرف شد با مشکلات ساختاری مواجه می‌شویم بنابر این برای جلوگیری از بروز مشکل باید توازن بین مصرف و تولید برق در شبکه برقرار شود.

مدیرعامل شرکت توزیع برق خوزستان در ادامه در خصوص افزایش احتمالی تعرفه برق در فصل تابستان نیز گفت:تاکنون هیچ دستورالعملی مبنی بر افزایش تعرفه برق در فصل تابستان صادر نشده و تعرفه برق در فصل تابستان تغییر نخواهد کرد اما محاسبه میزان مصرف برق به صورت پلکانی است و مردم باید به الگوی مصرف توجه داشته باشند.

وی همچنین در خصوص اقدمات صورت گرفته در شهرهای آبادان و خرمشهر در راستای توسعه شبکه برق گفت: عملکرد قابل توجهی در توسعه برق این ۲ شهرستان صورت گرفته و به طور مثال ۲ نیروگاه تولید برق در این شهرها به فاصله ۲۰ کیلومتر ساخته شد.

خدری با بیان اینکه ۲۳۰ مگاوات آمپر در کل ظرفیت انتقال و توزیع برق در زمان قبل از جنگ در این ۲ شهرستان بود گفت: این رقم اینک به ۲هزار مگاوات آمپر افزایش یافته است که در مقایسه با زمان قبل از جنک تحمیلی در حدود ۱۰ برابر می باشد.

ضرورت بهینه‌سازی مصرف برق در بخش کشاورزی

مدیرعامل شرکت توزیع برق خوزستان هدف از بهینه سازی مصرف انرژی در بخش کشاورزی را کاهش پیک بار و اصلاح منحنی مصرف شبکه برق بیان کرد و افزود: طرح جایگزینی انرژی الکتریکی به جای سوخت مایع و مزایای اقتصادی آن از دیگر اهداف اجرای این طرح است.

وی افزود: در حال حاضر بیش از ۲ هزار و ۷۴۰ حلقه چاه کشاورزی برقدار در سطح استان خوزستان در حال بهره‌برداری است.

خدری انتخاب پمپ‌ و موتور با راندمان بالا، آبیاری در ساعت‌های غیرپیک، استفاده از کانال‌های بتنی به جای کانال‌های شنی راهکاری مناسب برای بهینه‌سازی مصرف برق دانست و افزود: در صورت نصب دستگاه اینورتر به جای تابلوی ستاره مثلث حدود ۲۰ درصد مصرف برق کاهش خواهد یافت.

وی اظهار داشت: همچنین با تبدیل سامانه های آبیاری سنتی به شبکه آبیاری تحت فشار حدود ۳۰ درصد مصرف آب و برق در بخش کشاورزی کاهش می‌یابد ضمن اینکه با استفاده از پمپ‌های شناور به جای شفت و غلافی حدود ۳۰ درصد در مصرف آب و برق صرفه‌جویی خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری