«جایزه جهانی کتاب سال» برای نخستین‌بار غرفه اختصاص دارد؛ این جایزه برای خارجی‌ها مهم است


«جایزه جهانی کتاب سال» برای نخستین‌بار غرفه اختصاص دارد؛ این جایزه برای خارجی‌ها مهم است

تهران- ایرنا- در سی‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب برای نخستین بار به جایزه جهانی کتاب سال غرفه اختصاص داده شد تا بتواند با مسئولان و رایزنان فرهنگی مذاکراتی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، برای نخستین بار است که در بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب، غرفه‌ای به جایزه جهانی کتاب سال اختصاص داده‌می‌شود. تا کنون ۲۹ دوره از جایزه جهانی برگزار شده و فراخوان سی‌امین دوره قرار است اعلام شود، در این جایزه به نویسندگان و پژوهشگران خارج از ایران که درباره دو موضوع اصلی ایران پژوهی و حوزه پژوهش‌های اسلامی به زبان غیرفارسی کتاب می‌نویسند و پژوهش می‌کنند همچنین ناشر باید غیرایرانی باشد.

هدف از جانمایی غرفه برای جایزه جهانی کتاب سال ایران در سی‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران توسط یکی از مسئولان حاضر در غرفه مذاکره با سفیران و مسئولان سازمان‌های مختلف اعلام می‌شود.همچنین اعضای هیات علمی و داوران به این غرفه می‌آیند زیرا این جایزه با گروه‌های مختلفی در ارتباط است. هنر اسلامی و اسلام شاخه‌های مختلف زیادی دارد. گاهی داوران کتابی را برای سال آینده معرفی می‌کنند. اقدام دیگر این غرفه در نمایشگاه کتاب رصد تازه‌های نشر است.

در این غرفه تا روز سوم نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسئولان کشورهای ونزوئلا صربستان، بوسنی، تاجیکستان حضور داشتند. همچنین دیدار و جلسه‌ای درباره همکاری مجدد با الویر موسیچ، برگزیدهٔ بیست‌ویکمین دوره جایزه جهانی کتاب در سال ۱۳۹۲ برای کتاب «ترجمه تفسیر نمونه به زبان بوسنیایی» در این غرفه انجام شد.

«جایزه جهانی کتاب سال» برای نخستین‌بار غرفه اختصاص دارد؛ این جایزه برای خارجی‌ها مهم است

این جایزه برای نویسندگان خارجی مهم است

این گروه هر سال کتاب‌های یک سال میلادی قبل را که دیده نشده‌است گلچین می‌کنند همچنین درباره این جایزه فراخوان می‌دهند. در این سال‌ها جایزه جهانی کتاب سال در بسیاری از کشورها معروف شده‌است. ناشران خارجی معروفی مانند کمریج، آکسفورد و ... این جایزه را می‌شناسند و خودشان کتاب می‌فرستند. همچنین برگزیدگان دوره‌های قبل به ما کتاب معرفی می‌کنند یا به نویسندگان دیگر به دیگر همکاران می‌گویند که چنین امکانی در ایران وجود دارد.

هرسال تعداد زیادی کتاب در دبیرخانه جمع می‌شود، تا توسط دبیر و هیات علمی ریزش اولیه انجام شود. کتاب‌هایی که ارزش داوری دارد به مرحله بعد می‌رود و ریزش نهایی دارد و هر کتاب توسط دو یا سه داور، بررسی می‌شود و در نهایت چهار یا پنج کتاب برگزیده می‌شود که در ایام دهه فجر همزمان با جایزه کتاب سال به آن کتاب‌ها جایزه می‌دهیم پروسه به این شکل است.

به گفته مسئول غرفه این جایزه خلاف تصوری که ایرانان دارند این جایزه برای نویسندگان خارجی مهم است زیرا این جایزه را از دست رئیس جمهور می‌گیرند و این جایزه اعتبار دانشگاهی بالایی دارد. در دوره قبل ۵ کتاب برگزیده شدند. کشورهای برگزیده امریکا، چین، آلمان، انگلیس و بنگلادش بودند. برای آن دوره ۱۶۰۰ کتاب شناسایی شد، ۹۷ کتاب برای مرحله بعد و ۲۲ کتاب داروی رفت و ۵ کتاب برگزیده شد.

دو سال همه‌گیری کرونا به مسئولان این جایزه نشان داد که با کمک ارتباطات کلیه اقدامات می‌تواند در فضای مجازی دنبال شود. زیرا ارسال کتاب با پست زمان زیادی نیاز داشت در حالی که کتاب باید داوریی می‌شد تا بتوان از برگزیدگان دعوت کرد. مشکل این بود که چه کار باید انجام می‌شد تا با حفظ کپی رایت فایل برای داوران فرستاده شود. حتی ناشران کشورهای خارجی به این دلیل که جایزه را می‌شناختند، پیشنهاد دادند که فایل کتاب را بفرستند. هرچند کرونا بدهی‌های داشت اما پروسه کاری را ساده‌تر کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی