وحیدی: اصلاح یارانه‌ها به نفع مردم است/ واکنش شمخانی به اعتراضات مردم درباره گرانی‌ها/ وزیر ارتباطات: سرعت اینترنت افزایش یافته است


وحیدی: اصلاح یارانه‌ها به نفع مردم است/ واکنش شمخانی به اعتراضات مردم درباره گرانی‌ها/ وزیر ارتباطات: سرعت اینترنت افزایش یافته است

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

آمار کرونا در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، از دیروز تا امروز ۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۵۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۵۵ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۲۲۷ هزار و ۶۸۳ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۴۱ هزار و ۲۱۶ نفر رسید.

آمار واکسیناسیون در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، تا کنون ۶۴ میلیون و ۴۳۲ هزار و ۲۷۲ نفر دُز اول، ۵۷ میلیون و ۷۰۰ هزار و ۳۶۰ نفر دُز دوم و ۲۷ میلیون و ۳۰۵ هزار و ۸۳۸ نفر نیز دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.

به این ترتیب مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۴۹ میلیون و ۴۳۸ هزار و ۴۷۰ دُز رسید.

همچنین در شبانه روز گذشته ۳۱ هزار و ۹۰۹ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

***

وحیدی: اصلاح یارانه‌ها به نفع مردم است

به گزارش تسنیم، احمد وحیدی وزیر کشور در برنامه‌ تلویزیونی درباره نظام عادلانه‌سازی یارانه‌ها طی سخنانی با بیان اینکه یارانه‌ها باید به نفع مردم اصلاح می‌شد و این اصلاح یارانه‌ها به نفع مردم و طبقات کم‌برخوردار است، گفت: مردم همراهی می‌کنند چون در این طرح منافع روشن و ملموسی برای مردم وجود دارد و اولین خواست در این طرح رسیدن عادلانه یارانه به مردم است. در ارز ترجیحی ثروتمندان چندین برابر سایر مردم از یارانه استفاده می‌کردند و الآن این مسئله عادلانه می‌شود.

وزیر کشور با تأکید بر اینکه وقتی مردم حس کنند اجرای این طرح در راستای مبارزه با قاچاق است همراهی می‌کنند، خاطرنشان کرد: قبلاً یارانه به تعداد معدودی واردکننده داده می‌شد و نتیجه آن این بود که در حوزه نهاده‌های دامی 400 شرکت ثبت‌نام کرده بودند و اکنون به‌جای اینکه یارانه را به چند نفر واردکننده بدهیم، به نزدیک 80 میلیون نفر می‌دهیم.

وحیدی با اشاره به اینکه رئیس‌جمهور بلافاصله بعد از اجرای طرح بین مردم رفتند و وقتی مردم حس کنند رئیس‌جمهور بین آن‌هاست اعتماد می‌کنند، تصریح کرد: جای تشکر از مردم دارد که با این طرح همراهی خوبی داشته‌اند و هرچه جلوتر برویم منافعش بیش‌تر تشریح و احساس می‌شود و مردم متوجه می‌شوند با چه طرح مهمی که به نفع آحاد ملت است مواجه هستیم.

وزیر کشور درباره صدور برخی فراخوان‌ها برای برگزاری تجمع اعتراضی تصریح کرد: تعداد فراخوان‌ها خیلی گسترده است و دشمنان ملت خیلی خوب فعال هستند و دلیلش هم روشن است چون آن‌ها می‌دانند اگر از مرحله اقتصادی به خوبی عبور کنیم که به لطف خدا عبور خواهیم کرد، ملت ایران در نقطه جدید اقتصادی و ملی قرار می‌گیرد.

وحیدی بیان داشت: همه تلاش دشمن این است که طرحی را که همه اقتصاددانان آن را تأیید می‌کنند نگذارند اتفاق بیفتد و اصلاح اقتصادی رخ دهد و همچنین تلاش دارند تا به هر بهانه‌ای مردم را مثلاً به میدان بیاورند ولی مردم ما عمیقاً به انقلاب و نظام و دولتشان اعتماد دارند و طبیعتاً این اتفاق نمی‌افتد.

وی با بیان اینکه دشمنان فراخوان‌های فراوانی دادند دریغ از اینکه هیچ‌کدام از آن‌ها اتفاق بیفتد، بیان داشت: از قزوین تصویری نشان داده بودند که مردم پالتو پوشیده بودند که معلوم است مربوط به فصل و زمان دیگری است. مردم با قدرت و صلابت از این فراخوان‌ها استقبال نکردند که البته معلوم هم است که مردم از گروهک منافقین و سلطنت‌طلبان بی‌آبرو حمایت نکنند و فقط در چندجا چند نفر تا چند ده نفر بودند که تجمع با تلاش فرماندهی انتظامی پایان یافت.

روایت خبرگزاری دولت از اعتراض‌ به افزایش قیمت‌ها در چند شهر

ایرنا، خبرگزاری رسمی دولت نوشت: بر خلاف دو روز گذشته که برخی تجمعات محدود در تعدادی از مناطق کشور در اعتراض به افزایش قیمت‌ها شکل گرفت، روز جمعه تنها دو شهر شاهد تجمع‌های چند ده نفره بود.

روز جمعه به‌رغم فراخوان‌های متعدد شبکه‌های ضد انقلاب و جوسازی‌های صورت گرفته تنها دو شهر کوچک شاهد تجمعی محدود بود.

بر اساس گزارش‌های رسیده، منطقه ماسور در جنوب خرم آباد عصر جمعه شاهد شکل گیری تجمعی حدودا ۳۰ نفره بود که با شعار علیه افزایش قیمت‌ها ادامه پیدا کرد.

در لحظاتی از این تجمع، حاضران سعی داشتند اقدام به بستن خیابان کنند که به سرعت با دخالت عوامل انتظامی متفرق شدند. منطقه چلیچه از توابع فارسان استان چهار محال بختیاری نیز روز جمعه با تجمعی چند ده نفره همراه بود

که عوامل انتظامی با مدیریت این تجمع اقدام متفرق سازی جمعیت حاضر کردند.

واکنش شمخانی به اعتراضات مردم درباره گرانی‌ها

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در واکنش به اعتراضات مردم در برخی شهرها در توییتی نوشت: «پیشرفت ایران اراده تغییرناپذیر کل نظام است که دشمن با جنگ ۸ساله و تحریم مانع آن شد. دولت چابک با اصلاح ساختارها، بهینه‌سازی منابع و همراهی مردم از همه موانع عبور خواهد کرد. اعتراضات محدود برخی هموطنان نگران هیچ نسبتی با موج‌سواری رسانه‌های معاند و دنباله‌های داخلی آنها ندارد.»

***

پرونده مذاکرات وین فعال شد؟

شبکه تلویزیونی المیادین به نقل از منابع نزدیک به هیات ایرانی در مذاکرات وین تاکید کرد : پرونده مذاکرات در وین بار دیگر فعال شده است.

به گزارش برنا از المیادین منابع مزبور درعین حال گفتند: هنوز زود است از دستیابی به توافق در آینده نزدیک سخن به میان آوریم و این موضوع نیازمند بحث و بررسی بیشتری است .

آنان ابراز داشتند: اروپایی ها بخاطر بحران فراروی شان به دلیل جنگ در اوکراین و نیاز شدیدشان به نفت و گاز ایران عجله دارند تا هر چه زودتر در مذاکرات وین با تهران به توافق برسند .

بر اساس این گزارش، "جوزف بورل" مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا دیروز " ازسرگیری مذاکرات" در خصوص احیای توافق هسته ای را اعلام کرد.

بورل گفت : مذاکرات متوقف شده بود اما دوباره از سرگرفته شده است . من تصور می کنم سفر انریکه مورا هماهنگ کننده اروپایی مذاکرات وین به تهران باعث حل و فصل موضوع شده است.

هماهنگ کننده اروپایی مذاکرات وین چهارشنبه گذشته در تهران با علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات وین دیدار و گفت وگو کرد.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران روز جمعه در توییتی نوشت: مذاکرات وین به مرحله‌ای رسیده که گره آن تنها با پایبندی طرف خاطی به راهکارهای منطقی و اصولی ایران باز می‌شود. آمریکا با بدعهدی و اروپا با بی‌عملی، فرصت بهره‌مندی از حسن‌نیت اثبات شده ایران را به نابودی کشاندند. اگر اراده‌ای برای بازگشت دارند، ما آماده‌ایم و توافق در دسترس است.

دلیل بازداشت انریکه مورا مشخص شد

پلیس مرزی آلمان صبح روز گذشته «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و دو دیپلمات دیگر که تهران را به مقصد بروکسل ترک می‌کردند، بازداشت کرد.

به گزارش پولیتیکو، دلیلی که برای بازداشت این دیپلمات‌ها مطرح می‌شود این است که این ۳ مقام اروپایی به دلیل تغییر برنامه‌هایشان در تهران مجبور شده‌اند چندین بار بلیط سفرشان به اروپا را عوض کنند و همین موضوع احتمالاً باعث ارسال هشدار خودکار به پلیس مرزی آلمان شده و پلیس هم بدون توجه به هویت مسافران، اقدام به بازداشت آن‌ها کرده است.

مورا که دارای پاسپورت دیپلماتیک اسپانیایی است و نماینده اتحادیه اروپا برای مذاکرات ایران است، به همراه «استفان کلمنت» سفیر اتحادیه اروپا در مقر سازمان ملل در وین و «برونو شول» مسئول کارگروه ایران در بخش سیاست خارجی اتحادیه اروپا در فرودگاه آلمان بازداشت و بعد از مدتی آزاد شدند.

بدون اراده آمریکا، برجام برای ایران انتفاع اقتصادی نخواهد داشت

فرهیختگان نوشت: «نیازطرف‌های غربی به احیای برجام بیش از ایران است. با این وجود آنها در تلاشند برجام را با دادن حداقلی‌ترین امتیاز به ایران احیا کنند. رسانه مهم‌ترین ابزار در اختیار غربی‌ها برای رسیدن به این هدف است. در همین راستا رسانه‌های وابسته به آمریکا و متحدانش در مدت‌زمانی که مذاکرات هسته‌ای متوقف شده است در تلاشند پافشاری ایران مبنی‌بر خروج سپاه از لیست سازمان‌های تروریستی را تنها عامل اختلافی باقی‌مانده میان طرفین جلوه دهند.

این فضاسازی درحالی صورت می‌گیرد که مطابق اظهارات طرف ایرانی و برخی از دیپلمات‌های حاضر در وین آمریکا هنوز حاضر نشده است در زمینه رفع تحریم‌ها و راستی‌آزمایی آن تضمینی کارآمد دهد. به همین جهت مذاکرات هسته‌ای تا به امروز به نتیجه نهایی نرسیده است، بولد کردن نام سپاه به‌عنوان تنها عامل اختلافی باقی‌مانده در مذاکرات وین، برای آمریکایی‌ها بیش از هر چیز جنبه تبلیغاتی سیاسی دارد، آنها می‌خواهند با این کار افکار عمومی جهان به‌ویژه ایران را از سایر موارد اختلافی باقی‌مانده در مسیر احیای برجام منحرف کنند تا از بار مسئولیت خود در رابطه با به نتیجه نرسیدن مذاکرات شانه خالی کنند.

آمریکایی‌ها در طراحی رسانه‌ای خود همچنین به دنبال این هستند که با ایجاد دوگانه کاذب معیشت_ سپاه در شرایطی که کشور با مشکلات اقتصادی روبه‌رو است افکار عمومی داخل کشور را، تحت‌تاثیر قرار دهند تا از این طریق با ایجاد فشار روانی بر تیم مذاکره‌کننده ایران آنها را مجاب به پذیرش شرایط غیرعقلانی خود در زمینه احیای برجام بکنند.

این درحالی است که حتی اگر ایران از مساله حضور سپاه در لیست سازمان‌های تروریستی چشم‌پوشی کند، مادامی که آمریکا حاضر به پذیرش رفع تمامی تحریم‌های مرتبط با برجام و راستی‌آزمایی آن نشده است بازهم انتفاع ایران از توافق هسته‌ای حداقلی خواهد بود و احیای برجام تاثیری بر اقتصاد ایران و معیشت مردم نخواهد داشت.»

***

زمزمه بازگشت لاریجانی

اعتماد نوشت: «جناح راست میانه‌رو در ایران به رهبری چهره‌هایی مثل ناطق نوری، حسن روحانی، علی لاریجانی و البته هاشمی‌رفسنجانی سعی داشت جایگاه خود را در جامعه احیا کند. این جریان سال 92 توانست پیروز انتخابات باشد اما حالا دور، دور انقلابی‌هاست و اصلاح‌طلبان هم دل خوشی از دوران ائتلاف با میانه‌روها ندارند و عملکرد ضعیف مجلس دهم و دولت دوازدهم را ناشی از همین ائتلاف ناخواسته می‌دانند.

در این میان لاریجانی گام مهم دیگری برداشته است. او که دانش‌آموخته و استاد فلسفه است، حالا در صندلی نظریه‌پردازی نشسته است. او اخیرا در یک همایش مذهبی، نظرات خود را به شکلی صریح بیان کرده و گفته تقریبا در تمامی کشورهای منطقه سازمان روحانیت زیرمجموعه حکومت و تحت اشراف آن است اما به تعبیر شهید مطهری روحانیت اهل سنت سخنان اصلاحی زیادی داشته‌اند ولی در مقام حرف بود و نتوانست حرکتی عملی به همراه داشته باشد ولی روحانیت شیعه همیشه با قدرت‌های حاکمه در تضاد بود.

راز بسیاری از نابسامانی‌های فکری دهه‌های اخیر در همین وابستگی سازمان روحانیت به دولت‌ها نهفته است. در عالم تشیع روحانیت از اساس یک نهاد مستقل از قدرت‌های حاکم و اقتصادی بود. با توجه به شرایط جدید ارتباطات و برخی نابسامانی‌ها و عدم توفیق برخی دولت‌ها در جمهوری اسلامی در برخی امور و خلط کار روحانیت با دولت فضای عمومی مناسبی برای پذیرش تفکرات دینی برای جوانان ایجاد نمی‌کند.

ارزیابی‌های مکرر دستگاه‌های فرهنگی در این زمینه افول علاقه‌مندی در این بعد را نشان می‌دهد که صرفا همین عامل هم در آن مدخلیت ندارد.

هنوز زمان زیادی تا انتخابات مجلس باقی مانده است اما نمایندگان نزدیک به لاریجانی در شهرهای کوچک، فعالیت‌های خود را آغاز کرده‌اند. در زمانی که اصلاح‌طلبان امیدی به گرفتن تایید صلاحیت ندارند، میانه‌روها ممکن است میاندار مجلس دوازدهم باشند. مسلما تحولات زیادی پیش روی ایران است اما نام لاریجانی‌ها از تحولات آینده ایران، حذف‌شدنی نیست.»

***

وزیر ارتباطات: سرعت اینترنت افزایش یافته است

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات در گفت‌وگو با خانه ملت، اظهار کرد: مراجع جهانی و سایت‌های معتبری در مورد سرعت ارائه خدمات اینترنت قابل رجوع و استناد هستند و ما نیز آن را می‌پذیریم.

وی افزود: هر ماه این مراجع کشورها را هم در اینترنت سیار و هم اینترنت ثابت اندازه‌گیری می‌کنند و بر اساس نتایج سایت "Speed Test" زمانی که بنده وزارتخانه را تحویل گرفتم سرعت اینترنت تلفن همراه ۲۱.۸ مگابیت‌برثانیه بوده و الان با حدود ۱۵ درصد افزایش به ۲۵ رسیده است، سرعت اینترنت خانگی نیز حدود ۹ مگابیت‌برثانیه بوده و اکنون به حدود ۱۰ رسیده است.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: البته این اعداد رضایت‌بخش نیست و ما در ارتباطات ثابت رتبه ۱۴۵ را در دنیا داریم، البته در شبکه سیار به میانگین جهانی نزدیک‌تر هستیم ولی این سرعت شایسته مردم ما نیست و به دلیل عقب‌ماندگی تاریخی این وضعیت ایجاد شده و حتماً باید سرعت و کیفیت افزایش پیدا کند و یکی از بال‌های شبکه ملی اطلاعات همین شبکه پر سرعت و با کیفیت در سراسر کشور است، اما پسرفتی هم نداشته‌ایم.

***

اصلاح یارانه ها چه پیالمی برای طرف‌های مذاکره در وین دارد؟

مهدی فضائلی، معاون دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در یادداشتی نوشت: «مهمترین هدف از همان آغاز تحریم های بی سابقه و کمر شکن اقتصادی (به اعتراف خود غربی‌ها ) که برخی عناصر مزدور داخلی و اپوزسیون نیز مشوق آن بودند، فشار به مردم و تحریک آنها به اعتراض و سپس مقابله با نظام بود، هدفی که با بی تدبیری های دولت قبل، در مقاطعی به آن نزدیک هم شدند که البته با هوشیاری مردم و تدابیر مجموعه نظام، ماجرا به سرعت خاتمه یافت هر چند هزینه هایی به مردم و کشور تحمیل شد!

به نظر می رسید، دشمن در این دوره نیز کماکان منتظر تأثیر تحریم ها بر زندگی مردم و ناگزیر کردن دولت به پذیرش یک توافق ناهمگن برای رهایی از این مسأله است اما تصویب و اجرای قانون مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها، علی القاعده باید خیال آنها را از این جهت راحت، البته در واقع ناراحت، کرده باشد!

این قانون، آب صافی و پاکی را روی دستان ناپاک آمریکا و اروپا ریخت چرا که در عمل و کاملا" واقعی نشان داد دولتی که در چنین شرایطی به اجرای چنین قانونی اقدام می کند دیگر حاضر به دادن باج نیست!

اگر تلاش رسانه های بیگانه و شبانه روزی شدن آنها در این مقطع را برای اعتراض سازی یا آشوب پردازی میبینم، تلاش مذبوحانه ای است برای اینکه شاید بتوانند پیام اجرای این قانون را کمرنگ کنند و ناامیدی صاحبانشان از باجگیری را ترمیم نمایند اما خیلی زود در می یابند که بدلایل گوناگون اینبار وقایع دی ماه ۹۶ یا آبان ۹۸ تکرار نخواهد شد.

الآن بهترین فرصت برای دولت است تا با اتمام حجت به طرف های مذاکرات وین، به سرگردانی و بلاتکلیفی موجود خاتمه ببخشد.»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصادف مرگبار در جاده جندق به معلمان