سیل 38 سردهنه کشاورزی در رضوانشهر را تخریب کرد


سیل 38 سردهنه کشاورزی در رضوانشهر را تخریب کرد

رشت- ایرنا - فرمانداری رضوانشهر گفت: براثر طغیان رودخانه ها و جاری شدن سیل در این شهرستان، علاوه بر تخریب 20 هکتار شالیزار، 38 سردهنه کشاورزی هم بین 30 الی 70 درصد آسیب دیدند.

به گزارش خبرنگارایرنا، سید نادرصفوی درجلسه اضطراری مدیریت بحران که با محوریت شورای حفاظت آب کشاورزی در محل فرمانداری برگزار شد، خواستار بازسازی فوری سردهنه های کشاورزی تخریب شده بر اثر سیلاب اخیر شد و گفت: در کوتاه ترین زمان ممکن تمامی سردهنه های کشاورزی که بر اثر سیلاب اخیر تخریب شده اند باید بازسازی و آب گذاری شوند.

وی افزود: متولیان امر با همکاری و تعامل دیگر دستگاه های اجرایی، بخشداران و دهیاران و با بهره گیری از همه امکانات لجستیکی، کشاورزان عزیز آسیب دیده از سیل اخیر را یاری کنند و نسبت به رفع خرابی ها اقدام کنند.

فرماندار رضوانشهر هم چنین پیرامون بررسی وضعیت بیمه محصولات کشاورزی این شهرستان گفت: رضوانشهر و پره سر داری حدود ۱۰ هزار هکتار اراضی شالیزاری است که تاکنون، کشاورزان زحمتکش ۲۱ درصد محصولات از جمله زراعت برنج را بیمه کرده اند.

وی با اشاره به لزوم اطلاع رسانی مبنی بر ترغیب و تشویق کشاورزان شهرستان به بیمه کردن محصولات به منظور جلوگیری از خسارت های احتمالی گفت: در سطح ۶۹ روستا در رضوانشهر و پره سر کشت برنج صورت می گیرد که ۵۰۰ هکتار زیر کشت قراردادی جهاد کشاورزی قرار دارد.

سیل 38 سردهنه کشاورزی در رضوانشهر را تخریب کرد

صفوی گفت: شهرستان رضوانشهر دارای حدود ۱۰ هزار هکتار شالیزار و ۴۴ سردهنه خاکی است که براثر طغیان رودخانه وجاری شدن سیل، بیش از۲۰ هکتار ازشالیزارهای برنج وتعداد ۳۸ سردهنه خاکی بین ۳۰ الی ۷۰ درصدتخریب شده است.

همچنین برپایه گزارشات مردمی و رئیس شورای بخش پره سر، تحقق وعده فرماندار رضوانشهر و مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری گیلان مبنی بر لایروبی و ساماندهی بستر رودخانه روستای جنبه سرا به وقوع پیوست.

احمدامیری به خبرنگار ایرنا گفت: با گذشت کمتر از سه روز از بازدید فرماندار رضوانشهر و مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری گیلان از روستاهای منطقه، بخشی از حریم رودخانه روستاها که بر اثر طغیان رودخانه تخریب شده بود، امروز با بکارگیری چندین دستگاه بیل مکانیکی شاهد لایروبی و ساماندهی بستر آن هستیم.

نهر اصلی شپل در روستای گالشخیل و همچنین کانال آب بر فومنات که تا رضوانشهر امتداد دارد، از ۱۵ سال پیش تا کنون لایروبی و ساماندهی نشده بود که هم اکنون شاهد بهبود وضعیت این انهار کشاورزی در سطح منطقه هستیم.

شهرستان رضوانشهر با حدود ۸۰ هزار نفر جمعیت، دو بخش بنام های مرکزی و پره سر و ۱۲۰ روستا در ۷۰ کیلوکتری غرب مرکز استان گیلان واقع شده است و دارای حدود ۱۰ هزار هکتار شالیزار است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


همسر علی ضیا را می شناسید ؟! / حدس بزنید کیست ! + بیوگرافی و عکس عاشقانه!