عرضه کالاهای اساسی تولید قدیم و تولید فعلی با نرخ جدید


طبق ابلاغیه وزارت صمت، مطابق تصمیمات ستاد تنظیم‌بازار از تاریخ اجرای قیمت‌های مصوب جدید، ضروری است ترتیبی اتخاذ شود که روغن نباتی، مرغ، تخم‌مرغ و لبنیات اعم از تولید قبل از تاریخ 22 اردیبهشت 1401 و بعد از آن تاریخ، با قیمت‌های جدید عرضه شود.

به گزارش خبر‌گزاری فارس، علیرضا شاه‌میرزایی اظهار کرد: طبق معیار ستاد تنظیم‌بازار کشور‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از ۲۲اردیبهشت ۱۴۰۱ هر کالایی که در چهار قلم مرغ، تخم‌مرغ، روغن و لبنیات قرار داشته باشد براساس قیمت‌های جدید خواهد بود و اینکه چه زمانی این کالاها تولید شده ملاک عمل نیست. وی افزود: بنابراین مردم نگران نباشند که این کالا قبلا یا اکنون تولید شده است؛ زیرا در نظام تولید مابه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌التفاوت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و به عبارتی اختلاف قیمت جدید و قدیم محاسبه شده و از عوامل تولید و توزیع این مابه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌التفاوت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها اخذ شده است. معاون وزیر صمت در پاسخ به این سوال که آیا به عرضه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنندگان در فروشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها این اختیار داده شده که قیمت کالاهایی را که از قبل در فروشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها موجود بوده تغییر دهند و این کالاها را به قیمت جدید عرضه کنند، گفت: کارخانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها از روز ۲۲ اردیبهشت قیمت تولیدات را تغییر داده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند. مرغ و تخم‌مرغ هم روزانه روانه بازار می‌شود، بنابراین مساله‌ای در این خصوص وجود ندارد.

وی افزود: اما ممکن است روغن از قبل و با قیمت‌های قبل موجود باشد که درباره این قلم کالا سامانه جامع تجارت به دقت این کالا را رصد می‌کند؛ زیرا اختلاف قیمت کالای یارانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای و آزاد بسیار زیاد است و در طول چند سال‌اخیر در سامانه جامع تجارت ثبت و فاکتور شده است، بنابراین بر اساس همان فاکتورها مابه‌التفاوت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها محاسبه شده است. شاه‌میرزایی بیان کرد: اگر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خواستیم همه این کالا را برگردانیم و در خط تولید قیمت‌ها را تغییر دهیم، باز ایجاد مزاحمت برای مردم می‌شد.

به گزارش فارس، علیرضا شاه‌میرزایی، معاون تجارت و خدمات وزارت صمت در نامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای به مدیران‌کل صنعت، معدن و تجارت ۳۱ استان و جنوب کرمان اعلام کرد: «در راستای تقویت جریان تامین و توزیع کالاهای اساسی (روغن نباتی، گوشت مرغ، تخم‌مرغ و لبنیات) مطابق تصمیمات ستاد تنظیم‌بازار کشور از تاریخ اجرای قیمت‌های مصوب جدید مطابق اطلاعیه شماره ۲ آن ستاد، ضروری است ترتیبی اتخاذ شود که کالاهای مذکور اعم از تولید قبل از تاریخ ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ و بعد از آن تاریخ با قیمت‌های جدید عرضه شوند و نظارت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های لازم در رعایت سقف قیمت‌های جدید اعلامی به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌عمل آید.» رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های زنجیره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای نیز با بیان اینکه از روز جمعه ارسال بار با قیمت‌های جدید به فروشگاه‌ها آغاز شده است، گفت: در حال‌حاضر کل محصولات روغن با قیمت‌های جدید عرضه می‌شود. منصور عالی‌پور در گفت‌وگو با خبر‌گزاری مهر، در مورد وضعیت عرضه کالاهای اساسی، اظهار کرد: در حال‌حاضر هیچ مشکلی در تامین کالاهای اساسی نداریم و انبار فروشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها پر است و در سطح فروش، کالاهای اساسی در دسترس مردم قرار دارد. رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های زنجیره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای افزود: تولیدکنندگان وضعیت تزریق کالا به فروشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها را به روال طبیعی بازگردانده‌اند، از این‌رو در سطح عرضه، کمبودی نداریم و مردم بدانند که هیچ‌گونه کمبودی وجود ندارد. وی ادامه داد: از چهارشنبه که قیمت‌های جدید اعلام شد، کارخانه‌های تولیدی قیمت‌های جدید را اعمال کردند و از جمعه ارسال بار به فروشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها آغاز شده و این کالاها به مرور به سطح فروش می‌رسد. عالی‌پور گفت: در حال‌حاضر کل محصولات روغن با قیمت‌های جدید عرضه می‌شود و دیگر روغن با قیمت قبلی نداریم. رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های زنجیره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای اظهار کرد: تخم‌مرغ و مرغ هم تا پنج‌شنبه با قیمت قبل عرضه می‌شد و از روز جمعه با قیمت‌های جدید در حال عرضه است. همچنین سهمیه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مرغ منجمد تایید شده و در حال تحویل است. وی در مورد وضعیت تقاضا، گفت: چهارشنبه و پنج‌شنبه به دلیل اعلام تغییر قیمت‌ها و اینکه در انبار فروشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها، کالاها با قیمت‌های قبلی وجود داشت، شاهد شلوغی و ازدحام بودیم که برخی نیاز به خرید داشتند و برخی هم بیش از نیاز خرید کردند، اما از جمعه عصر و شنبه که تقریبا کالاها با قیمت‌های جدید در حال عرضه است، وضعیت عادی شده است و ازدحام خاصی وجود ندارد. در عین حال سعید عمرانی، معاون دادستان کل درباره نامه معاون وزارت صمت مبنی‌بر اینکه محصولات تولید شده با ارز ترجیحی با قیمت مصوب جدید به فروش بروند، گفت: سود فروش محصولات قدیمی با قیمت جدید به حساب هدفمندی یارانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها واریز می‌شود.

به گزارش خبر‌گزاری تسنیم، همزمان با نامه وزارت صمت مبنی‌بر فروش کالاهای قدیمی به قیمت جدید، معاون قضایی دادستانی کل کشور به این سوال پاسخ داد که آیا این را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پذیرید کالایی که از ارز ۴۲۰۰‌تومانی استفاده کرده با قیمت آزاد و چندبرابر گران‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر فروخته شود؟عمرانی گفت: اطلاعیه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای راجع‌به ‌کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی که مشمول افزایش قیمت شدند صادر و اعلام کردیم که نسبت به کالاهایی که با ارز ۴۲۰۰‌تومانی گرفته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند باید خوداظهاری کنند. این خوداظهاری باید به غیر از بازدید سازمان تعزیرات حکومتی و مجموعه قوه‌قضاییه انجام ‌شود. مثلا یک تولیدکننده ۴‌هزار تن نهاده ارز ترجیحی دارد. این واحد می‌تواند محصول خود را با قیمت جدید عرضه کند اما باید مقدار مواداولیه خریداری شده با ارز ترجیحی را به جهادکشاورزی استان اعلام و رونوشت آن را به تعزیرات حکومتی و قوه‌قضاییه ارسال کند. طبق گفته معاون وزیر جهاد، مبالغی که از این خوداظهاری دریافت می‌شود به حساب سازمان هدفمندی یارانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها واریز می‌شود. او همچنین گفت: در مورد فروشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها هم به معاونان وزرا گفتم که اینها چون بیشتر به تعزیرات مربوط است، محصولاتی را که از قبل در انبارها دارند، صورتجلسه کنند. فروشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها محصولات خود را به قیمت جدید عرضه کنند و مابه‌التفاوت در نهایت به حساب سازمان هدفمندی یارانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها واریز شود.

این مطلب برایم مفید است
بلی
0 نفر این پست را پسندیده اند
کپی شد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس