حذف ارز 4200؛ یک امر غیر قابل اجتناب/ دولت قیمت‌ها را به خوبی مدیریت کرده است


حذف ارز 4200؛ یک امر غیر قابل اجتناب/ دولت قیمت‌ها را به خوبی مدیریت کرده است

رئیس مجمع فعالان اقتصادی ضمن مهم خواندن اقدام دولت در اصلاح نظام ارزی کشور، حذف ارز 4200 را یک سیاست لازم و غیر قابل اجتناب برای اقتصاد ایران توصیف کرد.

حذف ارز 4200؛ یک امر غیر قابل اجتناب/ دولت قیمت‌ها را به خوبی مدیریت کرده است

گروه صنعت، معدن وتجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «محمد رضا حسینا» رئیس مجمع فعالان اقتصادی در گفتگو با بازارنیوز پیرامون تصمیم قاطع دولت برای حذف ارز ترجیحی وتاثیر آن بر بخش تولیدی کشور اظهار داشت: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی یک ضرورت مهم بود. دیر یا زود، به هر حال این اقدام می‌بایست در اقتصاد ایران به وقوع می‌پیوست چرا که در طول سال‌های اخیر تخصیص این ارز باعث پدید آمدن یک رانت ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی در بطن اقتصاد ایران شده بود که متاسفانه گیرنده نهایی آن هم مردم عادی و دهک‌های کم درآمد اقتصاد نبودند.


رئیس مجمع فعالان اقتصادی درباره گرانی‌های اخیر مواد غذایی گفت: همزمانی اجرای این تصمیم با جنگ روسیه و اوکراین و به دنبال آن افزایش جهانی قیمت مواد غذایی و نهاده دامی باعث به چالش کشیده شدن دولت شد، اما خوشبختانه تیم اقتصادی دولت تاکنون مدیریت خوبی را درقبال این موضوع از خود نشان داده است.


وی تاکید کرد: اصلاح نظام ارزی کشور با استفاده از حذف ارز ترجیحی یک امر غیر قابل اجتناب بود. در حال حاضر دولت با حذف این ارز و پرداخت ریالی یارانه آن به دهک‌های کم درآمد شرایط در بازار کالا‌های اساسی را به نحوه قابل قبولی هدایت و مدیرتی کرده است.


حسینا در ادامه پیرامون رویکرد دولت در حمایت از بخش مولد اقتصاد کشور نیز اظهار داشت: مطمئنا در شرایط فعلی اقتصاد کشور به هر میزان که بخش مولد و چرخه اشتغال کشور فعال و همچنین هزینه‌های تولید برای تولید کنندگان محدود و پایین باشد به همان قدر معیشت مناسب کارگران و هزینه پایین کالا مصرفی مورد نیاز پایین مردم تضمین خواهد شد.


وی ادامه داد: در حال حاضر با خذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کمک شایسته‌ای را به بخش تولیدی کشور کرده است، اما در کنار این اقدام مهم، دولت موظف است با تسهیل موانع موجود برای تامین مواد اولیه، مانع از ایجاد اختلال در زنجیره تامین و عرضه کالا مورد نیاز مردم شود.


حسینا اخذ ضمانت نامه یک ساله برای حقوق و عوارض گمرکی از سوی دولت را یک اقدام حمایتی مناسب توصیف کرد و گفت: دولت می‌تواند با اجرای این امر مانع از تحمیل فشاری دو چندان به تولیدکنندگان و در نهایت زنجیره تامین کالا در بازار کشور شود. در حال حاضر هزینه‌های گمرکی برای واردات مواد اولیه ۵ برابر شده و این موضوع تاثیر مستقیمی بر هزینه تولید بر جای خواهد گذاشت.


رئیس مجمع فعالان اقتصادی در خاطر نشان کرد: متاسفانه افزایش حقوق و دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۱ تا حدودی هزینه‌های تولید تولیدکنندگان را تا حد قابل توجهی افزایش داده است؛ دولت می‌تواند برای جبران بخشی از این افزایش هزینه، تسهیلات بانکی را به گون‌های هدایت کند که بهخش مولد اقتصاد کشور نسبت به دیگر حوزه‌های اقتصادی از بهرمندی بیشتری برخوردار شوند.

پایان پیام//

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کشاورزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس