زبان بدن: 97 حقیقت جالب برای شناخت زبان بدن زنان و مردان


زبان بدن: 97 حقیقت جالب برای شناخت زبان بدن زنان و مردان

زبان بدن ابزاری برای برقراری ارتباط بدون واژگان است؛ درواقع زبان بدن هر کاری است که یک شخص انجام می‌دهد تا شخص دیگر از طریق آن، معانی مورد نظر را برداشت کند. بسیاری از آدم‌ها پیام‌هایی را که توسط نشانه‌های مختلف بدنی ارسال می‌شوند، به ویژه حالات هیجانی و طرز برخوردها را از جانب خود و دیگران، واقعی‌تر و بنیادی‌تر باور می‌کنند. در این نوشتار...

زبان بدن ابزاری برای برقراری ارتباط بدون واژگان است؛ درواقع زبان بدن هر کاری است که یک شخص انجام می‌دهد تا شخص دیگر از طریق آن، معانی مورد نظر را برداشت کند. بسیاری از آدم‌ها پیام‌هایی را که توسط نشانه‌های مختلف بدنی ارسال می‌شوند، به ویژه حالات هیجانی و طرز برخوردها را از جانب خود و دیگران، واقعی‌تر و بنیادی‌تر باور می‌کنند. در این نوشتار با حقایقی از زبان بدن آشنا می شوید که به شما در شناخت و فهم زبان بدن زنان و مردان کمک می کند.

در این نوشتار با ما همراه باشید تا ۹۷ واقعیت بسیار جالب را از زبان بدن زنان و مردان برایتان بگوییم. بعضی از حقایق این نوشتار صرفا مربوط به زبان بدن زنان است و برخی دیگر به زبان بدن مردان مرتبط است. اما بیشتر این حقایق به زبان بدن زنان و مردان ،‌هر دو، مربوط می شود. شما با خواندن این متن می توانید در خواندن زبان بدن زنان و مردان به استادی و مهارت برسید. این متن کامل ترین و در عین حال خلاصه ترین مرجع دربارده زبان بدن زنان و مردان است.

۱. دامنه‌ی دید حاشیه‌ای یک خانم گسترده‌تر است، که او را قادر می‌سازد بدن یک مرد را از سر تا پا بررسی کند بدون این‌که کسی متوجه شود. دید حاشیه‌ای مردان ضعیف‌تر است، برای همین است که یک مرد خیلی آشکارا چشمانش را روی بدن یک خانم بالا و پایین می‌برد. مردان بیش‌تر از زنان “چشم‌چرانی” نمی‌کنند، بلکه به خاطر دید تونلی‌شان آسان‌تر مچ‌شان گرفته می‌شود.

۲. وقتی فرد هم‌زمان پا روی پا می‌اندازد و دست به سینه است، از نظر هیجانی از مکالمه عقب‌نشینی کرده‌است.

۳. به نظر می‌رسد زبان بدن ۳ کاربرد اصلی دارد: (۱) جایگزینی آگاهانه به جای سخن گفتن، (۲) تاکید بر گفته‌ها، و (۳) به عنوان آینه‌ای که روحیه را فاش می‌کند.

۴. شش حالت چهره‌ی همگانی وجود دارد:

(۱) خشم

(۲) انزجار

(۳) ترس

(۴) شادی

(۵) ناراحتی

(۶) شگفتی

اخیرا برخی دانشمندان استدلال کرده‌اند که تحقیر و خجالت آشکار نیز حالات چهره‌ی همگانی است.

۵. عموما آدم‌ها هنگامی که سرشان را کج می‌کنند جذاب‌تر دیده می‌شوند. نحوه‌ی زاویه دادن آدم‌ها به صورت‌شان روی جذابیت‌شان برای جنس مخالف تاثیرگذار است.(مانند عکس)

زبان بدن: 97 حقیقت جالب برای شناخت زبان بدن زنان و مردان

۶. میزان پلک زدن عادی و با آرامش ۶-۸ بار در دقیقه است، و چشم‌ها تقریبا به مدت ۰.۱ ثانیه بسته می‌شود. آدم‌هایی که تحت فشار هستند (مثلا خانم‌ها وقتی دروغ می‌گویند) احتمال دارد میزان پلک زدن‌شان به شدت افزایش پیدا کند.

۷. در اوضاع پراسترس برخی افراد با دست به سینه شدن و مالیدن دست‌ها به شانه‌شان، به طوری که انگار خود را در آغوش گرفته‌اند، به خودشان آرامش می‌دهند. این تداعی‌کننده‌ی مادری است که کودک خردسال خود را در آغوش می‌گیرد.

۸. شاید لبخند فریبنده‌ترین حالت چهره باشد. حدود ۱۸ نوع لبخند متفاوت وجود دارد، اما فقط یک نوع، لبخند دوشن، بازتاب‌دهنده‌ی شادی واقعی است. فواید لبخند دوشن برای سلامتی خیلی قوی‌تر از هر نوع لبخند دیگر است.

زبان بدن: 97 حقیقت جالب برای شناخت زبان بدن زنان و مردان

۹. “حالت ایستادن دو شاخه” غالبا یک حالت بدن مردانه است. این حالتی است که شخص هر دو پا را محکم و با کمی فاصله از یک‌دیگر روی زمین قرار می‌دهد. مردان از این حالت به عنوان سیگنال سلطه استفاده می‌کنند، چون روی اندام تناسلی تاکید می‌کند و مردانگی را به نمایش می‌گذارد.

۱۰. زبان بدن وسیله‌ای است که انسان‌ها (و در برخی موارد حیوانات دیگر) از طریق حرکات آگاهانه یا نیمه‌آگاهانه‌ی بدن یا حالات صورت اطلاعات را منتقل می‌کنند. زبان بدن رسما با عنوان علم حرکات بدن یا Kinesics (که kin-EE-siks خوانده می‌شود) شناخته می‌شود.

۱۱. احتمال این‌که یک زن به‌طور غریزی حرکات یک زن دیگر را تکرار کند ۴ برابر بیش‌تر از آن است که یک مرد حرکات یک مرد دیگر را تکرار کند. به علاوه هرچند زنان حرکات مردان را نیز تکرار می‌کنند، اما مردان تمایلی به تکرار حرکات یا حالات بدن یک زن ندارند، مگر این‌که آن مرد در حالت معاشقه باشد.

۱۲. آدم‌ها وقتی خودشان را در اوضاع مقابله‌ای می‌یابند، پاهایشان را از هم باز می‌کنند، نه فقط برای تعادل بیش‌تر، بلکه برای تصرف قلمروی بیش‌تر. آنها عموما هنگام ایستادن پاهایشان را به صورت ضربدری قرار نمی‌دهند، چون این حرکت کمی از تعادل‌شان می‌کاهد.

۱۳. مطالعات نشان داده‌است زنان به مردانی می‌خندند که مجذوب‌شان شده‌اند، و مردان جذب زنانی می‌شوند که به آنها خندیده‌اند. از دیدگاه یک مرد، گفتن این‌که یک زن شوخ‌طبع و بامزه است به این معنی نیست که او جوک می‌سازد؛ معنی‌اش این است که او به جوک‌های آن مرد می‌خندد.

۱۴. وقتی دو نفر با هم صحبت می‌کنند، معمولا پنجه به پنجه صحبت می‌کنند، یعنی پنجه‌های پایشان در یک راستا است. اگر یک فرد پایش را کمی بچرخاند یا یک پا را مکررا در مسیری رو به بیرون حرکت دهد، این نشانه‌ای قوی از اختلاف نظر است، و می‌خواهد آن‌جا را ترک کند. در واقع پنجه‌ و پا عضوهایی از بدن هستند که به احتمال زیاد نیت حقیقی آدم‌ها را آشکار می‌کنند.

۱۵. در خاورمیانه ارتباط چشمی بین افراد هم‌جنس معمولا قوی‌تر و طولانی‌تر از غرب است. اما در بسیاری از کشورهای آسیایی، افریقایی و امریکای لاتین ارتباط چشمی ممتد، پرخاشگرانه و مقابله‌ای تلقی می‌شود.

۱۶. یک نقطه‌ی عطف اولیه در مطالعه‌ی علمی برقراری ارتباط غیرکلامی بیان هیجانات مردان و حیوانات (۱۸۷۲) اثر طبیعت‌گرایانه‌ی چارلز داروین بوده‌است. این نخستین اثری بود که ادعا می‌کرد انسان‌ها و میمون‌ها حالات چهره‌ی مشابه دارند که از اجداد مشترک به ارث برده‌اند. در ۱۹۶۹ دزموند موریس، جانورشناس انگلیسی استدلال کرد که انسان‌ها توانایی برقراری ارتباط غیرکلامی خود را مدیون طبیعت حیوانی‌شان هستند.

۱۷. “واکنش پرواز” یک واکنش غریزی نسبت به تهدید است. با این حال ما آن را در دنیای مدرن به کار گرفته‌ایم تا نیازهای مدرن‌مان را رفع کنیم. رفتارهای نیمه‌آگاهانه‌ی “گریز” شامل این موارد است: بستن چشم‌ها، مالیدن چشم‌ها، قرار دادن اشیا (مثلا کیف پول) روی ران پا در حالت نشسته، چرخاندن پنجه‌ی پا به سمت درب خروج، و متمایل شدن به جهتی دور از یک شخص.

۱۸. برخی دانشمندان معتقد هستند انسان‌ها برای تبادل عطر بدن دست می‌دهند. آدم‌ها اغلب به‌طور نیمه‌آگاهانه بعد از دست دادن با یک فرد دیگر دست راست‌شان را بو می‌کنند.

زبان بدن: 97 حقیقت جالب برای شناخت زبان بدن زنان و مردان

۱۹. بستن چشم‌ها (پوشاندن چشم‌ها، به تعویق انداختن باز کردن چشم‌ها، نگاه کردن به پایین برای مدت طولانی) یک نشانه‌ی بسیار قوی از حیرت، ناباوری، یا اختلاف نظر است.

۲۰. رفتارهای نیمه‌آگاهانه‌ی آرامش‌جویانه اشکال مختلفی دارد، از جمله ماساژ/ لمس گردن یا بازی با مو. گاهی آدم‌ها با مالش گونه‌ها یا لب‌ها از درون دهان با زبان، سعی می‌کنند به خودشان آرامش بدهند. تمام این رفتارهای آرامش‌جویانه اندورفین‌های آرام‌بخش ترشح می‌کنند تا مغز را تسکین دهد.

۲۱. مردان عموما هنگامی که احساس معذب بودن می‌کنند ترجیح می‌دهند صورت‌شان را لمس کنند. از سوی دیگر زنان ترجیح می‌دهند گردن، لباس، جواهرات، بازوها و موی خود را لمس کنند.

۲۲. لمس و یا نوازش گردن یکی از مهم‌ترین و رایج‌ترین رفتارهای آرامش‌جویانه است که ما در واکنش به استرس بروز می‌دهیم. به‌طور خاص، وقتی زنان نیمه‌آگاهانه شکاف وداجی (قسمت فرورفته‌ی بین سیبک گلو و استخوان سینه: “حفره‌ی گلو”) خود را لمس می‌کنند یا می‌پوشانند، عموما احساس استرس، تهدید شدن، معذب بودن، ناامنی، و ترس می‌کنند.

۲۳. لمس یا ماساژ گردن آرام‌بخش و تسکین‌دهنده‌ی قوی و همگانی استرس است. جالب است بدانید یک خانم باردار در ابتدا دستش را به سمت گردنش حرکت می‌دهد سپس در آخرین حرکت به سمت شکم خود می‌رود، به‌طوری که انگار می‌خواهد جنین خود را بپوشاند.

۲۴. “پاکسازی پا” یکی از چند رفتار آرامش‌جویانه است. برای انجام این رفتار آرام‌بخش شخص کف یک یا هر دو دست را روی یک یا هر دو پا قرار می‌دهد و آنها را از ران پا به سوی زانوها سر می‌دهد. هرچند این رفتار اغلب در افراد فریب‌کار بروز می‌کند، اما آدم‌های بی‌گناهی که فقط عصبی هستند نیز از آن استفاده می‌کنند.

۲۵. آدم‌های تحت استرس اغلب “رفتار گردش هوا” نشان می‌دهند که استرس و ناراحتی هیجانی را تسکین می‌دهد. یک مرد اغلب انگشتان‌اش را بین یقه‌ی پیراهن و گردنش قرار می‌دهد و پارچه را از پوست خود دور می‌کند. ممکن است زنان با عقب زدن موها برای هوا خوردن گردن این کار را با ظرافت بیش‌تری انجام دهند.

۲۶. ۸ رایج‌ترین ژست‌های دروغ شامل این موارد است: ۱) پوشاندن دهان؛ ۲) لمس بینی، ۳) تکان ناهماهنگ سر، ۴) مالیدن چشم‌ها، ۵) گرفتن گوش، ۶) کشیدن گردن، ۷) کشیدن یقه‌ی لباس، ۸) انگشت در دهان.

۲۷. به یک زن و کیف پول او دقت کنید. اگر یک زن معذب باشد یا جذب کسی نشده باشد، یا کیف دستی‌اش را چنگ می‌زند یا آن را جلوی خودش می‌گیرد تا بدن‌اش را بپوشاند. وقتی مجذوب یک مرد شده‌باشد، کیف‌اش را یک طرف بدن‌اش نگه می‌دارد- در واقع نمی‌خواهد چیزی سر راهش باشد.

۲۸. روی هم قرار دادن دو انگشت یک دست روشی برای درست کردن علامت صلیب است. در ابتدا این روشی بود که مسیحیان بدون جلب توجه کافران از خدا طلب محافظت کنند.

۲۹. حتی هنگامی که یک فرد بی‌حرکت ایستاده است بدن‌اش در حال گفتن یک داستان است.

۳۰. پیدایش نخستین کتاب مدرن درباره‌ی زبان بدن به بیش از ۳۰ سال پیش باز می‌شود. کایرولوژی: یا زبان طبیعی دست اثر جان بوهلر (۱۶۵۵) یک اثر پیشرو درباره‌ی حرکات دست بود.

۳۱. به نظر می‌رسد مردانی که صاف می‌ایستند، چهارشانه هستند، پاهایشان را کمی بیش‌تر از عرض شانه باز می‌کنند، و دست‌هایشان را نشان می‌دهند قدرت باروری بیش‌تری دارند.

۳۲. هم‌چنین آدم‌هایی که تمایل دارند از طریق فعالیت‌های روزمره‌شان فضا (قلمرو) بیش‌تری اشغال کنند معمولا بیش‌تر از خودشان مطمئن هستند، اعتماد به نفس بیش‌تری دارند، و وجهه‌ی اجتماعی بالاتری دارند. این در طول تاریخ و در بیشتر فرهنگ‌ها مشاهده شده‌است.

۳۳. در طول آن دسته از تعاملات اجتماعی که طی آنها احساس راحتی می‌کنیم، پاهایمان حرکات پای کسانی را که با آنها صحبت می‌کنیم تکرار می‌کند (که با عنوان ایزوپراکسیسم نیز شناخته می‌شود).

۳۴. هنگامی که آدم‌ها در کنار هم می‌نشینند، جهت پا روی پا انداختن اهمیت پیدا می‌کند. اگر آد‌ها در وضعیتی دوستانه باشند پنجه‌ی پای بالایی به سمت طرف مقابل خواهدبود. اگر فرد معذب باشد پایش را طوری قرار می‌دهد که ران مانند یک مانع باشد.

۳۵. افسران گمرک اظهار می‌کنند مسافرانی که هنگام مراجعه به افسر گمرک برای اعلام گمرکی، پایشان را به سمت درب خروج قرار می‌دهند، بیش‌تر احتمال دارد چیزی را که باید اعلام می‌کردند پنهان کنند.

۳۶. وقتی پای یک فرد ناگهان شروع به جنبیدن می‌کند، معمولا نشانه‌ی بارز معذب بودن است. در مصاحبه‌ها وقتی سوالی پرسیده شود که افراد دوست ندارند، عموما این حرکت مشاهده می‌شود.

۳۷. “ستون کردن دست‌ها زیر چانه” یا حالتی که فرد یک دست را روی دست دیگر قرار می‌دهد و سرش را به دست‌ها تکیه می‌دهد، معمولا در دیدارهای رمانتیک استفاده می‌شود. در اصل زنان، و مردان هم‌جنسگرایی که می‌خواهند توجه مردان را جلب کنند از آن استفاده می‌کنند. حالت چهره‌ی این افراد به گونه‌ای است که انگار یک صفحه‌ی گرامافون است که دیگران آن را تحسین می‌کنند.

زبان بدن: 97 حقیقت جالب برای شناخت زبان بدن زنان و مردان

همانطور که در تصویر ملاحظه میکنید ستون کردن دست‌ها زیر چانه یک ژست رایج برای مجذوب کردن افراد دیگر است.

۳۸. ناگهان دست به سینه شدن در طول یک مکالمه اغلب نشان‌دهنده‌ی معذب بودن فرد است. یا ممکن است یک تاجر هنگام صحبت با فردی توافق‌ناپذیر ناگهان تصمیم بگیرد دکمه‌های کتش را ببندد، فقط برای ‌این‌که وقتی صحبت شد، دکمه‌ها را باز کند.

۳۹. نشستن با پاهای باز روی نیمکت معمولا نشانه‌ی راحتی است. با این حال وقتی درباره‌ی مسائل جدی بحث می‌شود، پاهای باز می‌تواند نشانه‌دهنده‌ی میل به اشغال کردن فضای بیش‌تر یا نمایش سلطه باشد. به‌ویژه نوجوانان اغلب به عنوان روشی غیرکلامی برای تسلط به محیط ا طراف و نشان دادن بی‌توجهی هنگام تنبیه شدن، با پاهای باز روی نیمکت یا صندلی می‌نشینند. هم‌چنین نشستن با پاهای باز در طول مصاحبه‌ی شغلی بسیار نامناسب است چون یک پیام غیرکلامی بی‌احترامی نسبت به مافوق را القا می‌کند.

۴۰. انسان‌ها مانند بسیاری از حیوانات دیگر (مثلا مارمولک‌ها، پرنده‌ها، سگ‌ها، و پستانداران) هنگامی که سعی دارند با اشغال کردن فضای بیش‌تر نمایش سلطه بدهند، قفسه‌ی سینه‌شان را باد می‌کنند. انسان‌های مذکر نیز بالاتنه‌شان را برهنه می‌کنند. دانشمندان مطمئن نیستند علت این کار به نمایش گذاشتن عضلات است، یا محافظت از لباس‌هایی که از تن درآورده‌اند.

۴۱. بالا انداختن یکی از شانه‌ها نشان می‌دهد فرد صحبت‌کننده به چیزی که همان موقع گفته شده‌است پایبند نیست. یک واکنش صادقانه‌تر و حقیقی‌تر باعث بالا انداختن هر دو شانه به‌طور کامل و به یک اندازه می‌شود. هنگامی که فقط یک طرف بالا می‌رود پیام مشکوک است.

۴۲. قرار دادن دست‌ها پشت کمر، که گاهی “موضع شاهوار” نامیده می‌شود، یعنی: “نزدیک نشو”. اعضای خانواده سلطنتی اغلب از این موضع استفاده می‌کنند تا فاصله‌شان را با آدم‌ها حفظ کنند.

۴۳. حالت دست به کمر (فردی که در حالت ایستاده دست‌هایش را روی پهلوها قرار داده‌است و انگشت شصت به سمت عقب است) یک ژست قدرتمند برای اشغال فضای بیش‌تر و نمایش سلطه است، یا نشان دادن این‌که “مسائلی” وجود دارد. زنان معمولا کم‌تر از مردان از حالت دست به کمر استفاده می‌کنند.

۴۴. حالت دست به کمر با انگشت شصت به سمت جلو، در مقایسه با انگشت شصت به سمت عقب، بازنمای موضعی کنجکاوانه‌تر، با قدرت‌طلبی کم‌تر است.

۴۵. وقتی فردی انگشت شصت هر دو دست را داخل کمربند در دو طرف زیپ شلوار قرار می‌دهد، این یک نمایش قدرتمند سلطه است، به‌ویژه برای مردان.

۴۶. بر خلاف باور رایج، بیشتر دروغگوها با قربانی‌شان ارتباط چشمی قدرتمندی برقرار می‌کنند.

۴۷. “اثر کاپوت ماشین” در میان انسان‌ها یک نمایش قدرتمند برای اشغال فضای بیش‌تر است. دست‌هایی که پشت سر قفل شده نشان‌دهنده‌ی راحتی و تسلط است. معمولا فرد ارشد در یک جلسه به این روش ژست می‌گیرد.

۴۸. قرار دادن نوک انگشتان به صورت باز روی یک سطح یک رفتار چشمگیر برای اشغال فضای بیش‌تر است که حاکی از اعتماد به نفس و قدرت است.

۴۹. یکی از بهترین روش‌ها برای برقراری ارتباط با یک فرد لمس بازوی او است (البته همیشه عاقلانه‌تر این است که اول ترجیحات شخصی و فرهنگی آن فرد ارزیابی شود).

۵۰. بیرون دادن نفس با لپ‌های پر از باد روشی فوق‌العاده برای رها کردن استرس و آرام شدن است. آدم‌ها اغلب بعد از به خیر گذشتن یک رویداد غیرمنتظره این رفتار را انجام می‌دهند.

۵۱. شاید چسباندن نوک انگشتان دست‌ها به یک‌دیگر قدرتمند‌ترین حالت دست افراد با اعتماد به نفس باشد. این حالت شامل لمس انگشتان هر دو دست به صورت باز است، توجه داشته‌باشید که انگشتان قفل نمی‌شوند و کف دست‌ها با هم تماس پیدا نمی‌کند. در امریکا زنان معمولا در ارتفاع پایین‌تر (در نزدیکی کمر) این کار را می‌کنند در حالی که مردان معمولا در مقابل قفسه‌ی سینه این حالت دست را به خود می‌گیرند.

۵۲. برخلاف حالت قبل، فشار دادن دست‌ها یک روش عمومی برای نشان دادن آشفتگی و نگرانی است. یک فرد می‌تواند از چسباندن نوک انگشتان به هم (اعتماد به نفس بالا) تا قفل کردن انگشتان (اعتماد به نفس پایین) تغییر حالت بدهد، و دوباره به چسباندن نوک انگشتان برگردد (اعتماد به نفس بالا)، که بازتاب‌دهنده‌ی فراز و فرودهای اعتماد به نفس و تردید است.

۵۳. انگشتان شصت می‌توانند شکلی قدرتمند از زبان بدن باشند. بیرون بودن انگشت شصت از جیب، که اغلب در افرادی با جایگاه بالا دیده می‌شود، نمایشی حاکی از اعتماد به نفس بالا است. عموما وقتی افراد شصت‌شان را بیرون می‌گذارند نشانه‌ی آن است که تصور می‌کنند اعتماد به نفس بالایی دارند که شاید واقعا این‌گونه باشد. همانطور که در تصویر ملاحظه می کنید این حرکتی است که مردان به‌طور نیمه‌آگاهانه برای نشان دادن سلطه‌شان از آن استفاده می‌کنند.

۵۴. کودکانی که نابینا به دنیا آمده‌اند هنگام شنیدن خبر بد چشم‌هایشان را می‌پوشانند.

۵۵. انگشتان شصت یکی از قدرتمندترین نشانه‌های زبان بدن هستند. مثلا انگشت شصت در جیب نشان‌دهنده‌ی جایگاه و اعتماد به نفس پایین است. آدم‌هایی که در موضع قدرت هستند باید از این حرکت اجتناب کنند چون ضعف را به تصویر می‌کشد.

۵۶. آشکار و برهنه بودن مچ دست نشانه‌ی تسلیم شدن است. هم زنان و هم مردان هم‌جنسگرا معمولا هنگامی این کار را می‌کنند که قصد دارند توجه فرد دیگری را جلب کنند. برای زنی که سیگار می‌کشد غیرعادی نیست که هنگام در دست گرفتن سیگار مچ دست او دیده شود.

۵۷. پژوهش‌ها حاکی از آن است که معمولا دروغگوها نسبت به افراد راستگو کم‌تر ژست می‌گیرند، کم‌تر لمس می‌کنند، و دست‌ها و پاهایشان را کم‌تر تکان می‌دهند.

۵۸. حرکات ریز، یا فوران ناگهانی هیجان، معمولا کم‌تر از یک ثانیه طول می‌کشد، اما نشانه‌ی بروز احساسات حقیقی است. این حرکات معمولا تنها زمانی بروز می‌کند که سعی داریم یک احساس خیلی قوی را پنهان کنیم، که برخلاف چیزی است که به آن اعتراف می‌کنیم.

۵۹. پژوهش‌ها نشان داده‌است هرچیزی که احساس می‌کنیم اول در جسم‌مان نمود پیدا می‌کند و فقط (چند نانوثانیه) بعد وارد ضمیر آگاه ما می‌شود.

۶۰. آدم‌هایی که لبخند می‌زنند بدون این‌که واقعا احساس شادی کنند، می‌توانند خودشان را شادتر کنند.

۶۱. وقتی حقیقتا آرام و راحت هستیم، عضلات صورت آرام می‌شود و سر به یک سمت خم می‌شود، در نتیجه آسیب‌پذیرترین قسمت بدن ما، یعنی گردن، آشکار می‌شود. این یک حالت بدن بسیار راحت است که وقتی احساس خطر می‌کنیم، تظاهر به این حالت تقریبا غیرممکن است.

۶۲. چپ چپ نگاه کردن می‌تواند خیلی کوتاه باشد، به کوتاهی ۱.۸ ثانیه، اما در همین مدت می‌تواند بازتاب‌دهنده‌ی افکار و هیجان‌های منفی باشد. ما زمانی چپ چپ نگاه می‌کنیم که عصبی هستیم، یا حتی زمانی که صدا یا موزیکی می‌شنویم که دوست نداریم.

۶۳. پژوهش‌ها حاکی از آن است که تظاهر به “ژست قدرت” باعث می‌شود آدم‌ها بیش‌تر احساس قدرت کنند و در واقع میزان تستوسترون و کورتیزول را در بدن تغییر می‌دهد. اگر قبل از یک جلسه‌ی مهم ۲ تا ۳ دقیقه “ژست قدرت” را تمرین کنید کمک‌تان می‌کند بیش‌تر احساس قدرتمندی کنید.

۶۴. پژوهشگران دانشگاه پرینستون اشاره کرده‌اند که بدن ما بهتر از چهره‌مان هیجان‌ها را نشان می‌دهد.

۶۵. حالت دست “شصت رو به بالا” در فرهنگ‌های مختلف معانی مختلفی دارد.نشانه‌ی “شصت رو به بالا” برای غربی‌ها به معنی “خوب”، برای ایتالیایی‌ها به معنی “یک”، برای ژاپنی‌ها به معنی “پنج” و در زبان یونانی به معنی “برو بابا” است. در ایران این علامت عموما معنای خوبی ندارد و به نوعی توهین و ناسزای جنسی مربوط می شود.

زبان بدن: 97 حقیقت جالب برای شناخت زبان بدن زنان و مردان

۶۶. پژوهش‌ها نشان داده‌است وقتی ما چیزی را می‌بینیم که آن را دوست داریم، مردمک چشم‌هایمان گشاد می‌شود. وقتی چیزی را دوست نداریم مردمک‌هایمان تنگ می‌شود. از واکنش‌های مردمک در نظرسنجی‌ها و پژوهش بازار استفاده شده‌است تا نگرش عمومی نسبت به کاندیداهای سیاسی و محصولات مختلف محک زده شود.

۶۷. کودکانی که از آنها سواستفاده شده‌است واکنش “انجماد” نشان می‌دهند. دست‌های این کودکان در حضور فرد سواستفاده‌کننده در دو طرف بدن‌شان فروافتاده است و از ارتباط چشمی اجتناب می‌کنند، به طوری که انگار سعی دارند ناپدید شوند. اساسا آنها “با حضور خود پنهان می‌شوند”. این ابزاری برای بقا است.

۶۸. پژوهشگران در طول نظارت بر دزدان فروشگاه‌ها، متوجه شدند سارقان سعی می‌کنند با محدود کردن حرکت‌شان، و با پایین آوردن سر و بالا آوردن شانه‌ها به منظور پوشش دادن سر، حضور فیزیکی‌شان را پنهان کنند، درست مانند “اثر لاک‌پشت”. بیشتر آدم‌ها با دست‌های کاملا فعال و حالت بدن صاف در فروشگاه راه می‌روند.

۶۹. اگر بدن‌تان را با فردی که با او صحبت می‌کنید هم‌سو کنید، به رفع تنش‌های مکالمه و سریع‌تر رسیدن به راه‌حل کمک می‌کند.

۷۰. آدم‌هایی که نابینای مادرزاد هستند می‌توانند همان زبان بدن افراد بینا را داشته‌باشند، که نشان می‌دهد زبان بدن بیش‌تر از زبان کلام یا حتی حالات چهره، ذاتی است.

۷۱. هم برای مردان و هم برای زنان آدم‌هایی با زبان بدن “گشاده رو” بیش‌ترین جذابیت را دارند. زبان بدن گشاده رو شامل لبخند، دست‌های آزاد، پاهایی که رو هم قرار نگرفته‌اند، و نگاه نکردن به پایین، کفش‌ها یا گوشی.

«من به دو زبان صحبت می‌کنم: زبان بدن و زبان انگلیسی.»– مایی وست

۷۲. یک زندانی اشاره کرده‌است که در زندان “حالت بدن، این‌که چگونه می‌ایستیم و چگونه به نظر می‌رسیم، خیلی مهم است. ما نباید ضعیف به نظر برسیم، حتی برای یک لحظه.”

۷۳. انگلستان، به علاوه‌ی بیش‌تر بخش‌های اروپای شمالی و شرق دور در گروه فرهنگ “بدون تماس” قرار می‌گیرند، فرهنگی که در آن تماس فیزیکی در تعامل‌های روزانه خیلی کم است. برای مقایسه، خاور میانه، امریکای لاتین، و جنوب اروپا در گروه “فرهنگ‌های با تماس فیزیکی زیاد” قرار می‌گیرند. در این مناطق تماس فیزیکی بخش زیادی از معاشرت را تشکیل می‌دهد.

۷۴. خم کردن آرنج‌ها در طول مصاحبه شما را غیردوستانه نشان می‌دهد، به‌طوری که انگار می‌خواهید از مصاحبه‌کننده فاصله بگیرید.

۷۵. شاید یکی از توهین‌آمیزترین ژست‌های بدن ما با انگشت اشاره کردن باشد. این حرکت در سراسر دنیا بار معنایی منفی دارد.

۷۶. یک پژوهشگر اشاره می‌کند که یک فرد متوسط حدود ۱۰ تا ۱۱ دقیقه در روز صحبت می‌کند. گفتن یک جمله به‌طور متوسط ۲.۵ ثانیه طول می‌کشد. با این حال ما روزانه حدود ۲۵۰۰۰ حالت چهره داریم و در دیگران تشخیص می‌دهیم.

۷۷. تاثیر کلی یک پیام شفاهی (فقط کلمات) ۷ درصد، به صورت آوایی (شامل تون صدا، تکیه، و اصوات دیگر) ۳۸ درصد، و به صورت غیرکلامی ۵۵ درصد است.

۷۸. درست همان‌طور که یک سگ برای نشان دادن تبعیت یا تسلیم شدن گلویش را نشان می‌دهد، انسان‌ها نیز از کف دست‌شان استفاده می‌کنند تا نشان دهند خلع سلاح هستند و برای همین تهدید محسوب نمی‌شوند.

۷۹. در اصل خنده‌ی انسان یک نشانه‌ی هشداردهنده است و با گریه ارتباط نزدیکی دارد.

۸۰. هنگام خواندن زبان بدن ۱۴ تا ۱۶ بخش مغز یک زن فعال است. در مردان فقط ۴-۶ قسمت فعال مشاهده شده‌است.

۸۱. در یک پژوهش وقتی از شرکت‌کنندگان خواسته شد یک فیلم بی‌صدا را کشف رمز کنند، ۸۷ درصد زنان توانستند حدس بزنند داستان از چه قرار است، اما فقط ۴۲ درصد مردان توانستند درست حدس بزنند. زنان عموما در خواندن زبان بدن بهتر از مردان هستند.

زبان بدن: 97 حقیقت جالب برای شناخت زبان بدن زنان و مردان

۸۲. تکان دادن سر در بیشتر جوامع یعنی “بله”، اما در بخش‌هایی از یونان، یوگسلاوی، بلغارستان و ترکیه به معنای “نه” است.

۸۳. گرفتن گوش در بخش‌هایی از هند یعنی “متاسفم”. خم کردن گوش در تمام جوامع یعنی “صدای تو را نمی‌شنوم”. کشیدن گوش برای سرخپوستان ناواهو یعنی “تو در قلب منی”.

۸۴. در آسیا بوسیدن یک رفتار صمیمانه محسوب می‌شود و در انظار عمومی پسندیده نیست، حتی به عنوان احوال‌پرسی اجتماعی.

۸۵. در آسیا این باور وجود دارد که پس گردنی زدن به یک کودک به روح او آسیب می‌زند.

۸۶. در بیشتر فرهنگ‌های غربی تف کردن عملی بی‌ادبانه محسوب می‌شود. با این حال در بسیاری از کشورهای آسیایی تف کردن در انظار عمومی خارج کردن مواد زائد از بدن محسوب می‌شود و از این رو عملی سالم و قابل قبول است.

۸۷. اشاره با لب (به عنوان جایگزینی برای اشاره با انگشت) در میان کشورهای امریکای لاتین، بومیان امریکایی، و فیلیپینی‌ها رواج دارد.

۸۸. در برخی فرهنگ‌ها، از جمله فرهنگ ایتالیایی، از حرکات شدید دست و بازو هنگام مکالمه استفاده می‌شود. در فرهنگ‌های دیگر، از جمله فرهنگ ژاپنی آدم‌ها محافظه‌کارتر هستند و ژست‌هایی با حرکات بدن گسترده را بی‌ادبانه می‌دانند.

۸۹. حالت دستی که در آن شصت و انگشت کوچک باز، و سایر انگشت‌ها بسته است یعنی “آرام و خونسرد بمان”، در ژاپن یعنی “شش”، و در مکزیک یعنی “نوشیدنی میل دارید؟”

۹۰. امریکایی‌ها معمولا با فاصله‌ی ۴۵ تا ۱۲۰ سانتیمتر از یک‌دیگر می‌ایستند، این اندازه‌ی “حباب شخصی” آنها است. اما ژاپنی‌ها حباب شخصی، یا منطقه‌ی نزدیک ۲۵ سانتیمتری دارند. و آدم‌های اهل مناطق روستایی معمولا در مقایسه با کسانی که در شهر زندگی می‌کنند، حباب شخصی بزرگ‌تری دارند.

۹۱. کسانی که در زمینه‌ی نظارت غیرکلامی تجربه دارند، متوجه شده‌اند آدم‌هایی که در حال دروغ گفتن هستند اغلب در مصاحبه پایشان را تکان نمی‌دهند یا پاهایشان را به هم قفل می‌کنند تا حرکات آن را محدود کنند. معمولا آدم‌ها هنگام دروغ گفتن هم حرکات دست و هم حرکات پا را محدود می‌کنند.

۹۲. مجسمه‌ی “اندیشه‌گر” اثر رودین یک نگرش اندیشمندانه و مبتنی بر ارزیابی را نشان می‌دهد، اما حالت بدن و دستی که تکیه‌گاه سر است نیز نشان‌دهنده‌ی یک فرد افسرده است.

۹۳. هرچه افراد مسن‌تر می‌شوند، جدی‌تر می‌شوند. یک فرد بزرگسال به‌طور متوسط در طول روز ۱۵ بار می‌خندد. یک کودک پیش‌دبستانی به‌طور متوسط ۴۰۰ بار می‌خندد. خنده نوعی برقراری ارتباط جهانی است.

زبان بدن: 97 حقیقت جالب برای شناخت زبان بدن زنان و مردان

۹۴. انسان‌ها تنها پستاندارانی هستند که قسمت سفیدی چشم (صلبیه) را دارند. دانشمندان اعتقاد دارند سفیدی چشم به این دلیل تکامل پیدا کرده‌است که انسان‌ها بتوانند تشخیص دهند آیا آدم‌های دیگر نگاه می‌کنند یا نه، چون مسیر نگاه با وضعیت عاطفی در ارتباط است.

۹۵. پایین آوردن پلک‌ها و به‌طور هم‌زمان خیره شدن به بالا، و کمی باز کردن لب‌ها از هم، مانند جمله‌ای از زبان بدن است که زنان قرن‌ها است برای نشان دادن تسلیم جنسی استفاده می‌کنند. هم‌چنین این حالتی است که زنان دقیقا قبل از رسید ارگاسم در چهره‌شان دارند.

۹۶. هر فرد برای خود یک فضای مشخص دارد که “مجاورت” یا هم‌جواری نامیده می‌شود و در اصل هم شخصی است و هم فرهنگی. برخی آدم‌ها نسبت به سایرین “حباب شخصی” بزرگ‌تری دارند، و اگر یک فرد وارد حباب شخصی فرد دیگری شود سبب برانگیختگی می‌شود. تعریف برانگیختگی به محیط و فردی بستگی دارد که تجاوز می‌کند.

۹۷. کسی که از اوتیسم رنج می‌برد ممکن است زبان بدن خاصی نشان ندهد و شاید بدن‌اش با آن‌چه می‌گوید ناهماهنگ باشد. به علاوه، ممکن است مهارت لازم را برای رمز‌گشایی زبان بدن افراد دیگر نداشته‌باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معجزه 3 روغن طبیعی برای رشد مو