همت مدیران گلستانی برای استمرار آرامش در بازار،التهابات 2روز نخست فروکش کرد


همت مدیران گلستانی برای استمرار آرامش در بازار،التهابات 2روز نخست فروکش کرد

گرگان- ایرنا - تنها با گذشت چند روز از آغاز طرح اصلاح ارز ترجیحی ، برآیند مشاهدات میدانی خبرنگاران ایرنا از بازارهای گلستان بیانگر آن است که با تشدید نظارت ها و اقناع سازی مردم از سوی مدیران و رسانه ها؛ التهابات 2 روز ابتدایی این طرح فروکش کرده و جوی آرام با دسترسی مناسب به کالاها شکل گرفته است.

به گزارش ایرنا، رصد و پایش خبرنگاران ایرنا از شهرستاهای مختلف گلستان بیانگر فروکش کردن التهابات کاذب و هیجانی بازار در چند روز اخیر است و هم اینک ظهر روز یکشنبه توزیع انواع اقلام خوراکی در سطح فروشگاه های زنجیره ای و حتی سوپر مارکت های شهر و روستا به روال معمول بازگشت به طوری که قیمت تخم مرغ در بیشتر فروشگاه در محدوده ۴۳ هزار تومان و بدون محدودیت عرضه می شود.

قفسه انواع روغن ها در فروشگاه های زنجیره ای استان مملو از روغن است و به طور متوسط روغن سرخ کردنی ۸۰۰ گرمی در حدود ۶۳ هزار تومان بدون محدودیت عرضه می شود و روغن ها با وزن بیشتر هم توسط شرکت های توزیع کالا در سوپر مارکت های شهر توزیع شده است.

در بخش مرغ قیمت مرغ گرم و روز ۵۹ هزار تومان و بدون هیچ گونه صف و نوبت در مراکز پروتئینی مناطق به فروش می رسد.

هر چند عرضه ماکارونی صرفا در فروشگاه های بزرگ انجام می شود ولی با این وجود محدودیتی در تعداد فروش به چشم نمی خورد.

شاید در روزهای قبل جلوه هایی از احتکار خانگی در بین برخی از شهروندان به چشم می خورد اما امروز خبری از خرید های حجیم و کلان شهروندان از فروشگاه‌ها و مغازه ها نباید و هر شهروندی به قدر نیاز از مراکز فروشگاهی ، ارزاق یومیه خرید می کرد.

از سوی دیگر مدیران گلستانی و دستگاه های نظارتی استان هم با رصد مستقیم تحولات بازار ، در تلاشند تا با هر گونه تخطی ، احتکار و یا سوء استفاده های احتمالی جلوگیری کنند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان در خصوص وضعیت بازار ها گفت: اختلالاتی در بازار ماکارونی به وجود آمد که با مذاکره با ۲ شرکت پخش عمده و واردات ماکارونی، بازار ما به تعادل می‌رسد.

درویشعلی حسن زاده افزود : تقویت نظارت بر بازار اولین اولویت ما از هفته گذشته بود که با همکاری نیروهای ستادی و مدیران شهرستان‌ها این امر نظارت ویژه ای بر تامین و عرضه کالاهای اساسی موجود در بازار شد.

همت مدیران گلستانی برای استمرار آرامش در بازار،التهابات 2روز نخست فروکش کرد

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان اظهارداشت: از دیگر تمهیداتی که توسط این سازمان اندیشیده شد تامین و تولید ۲ کالای روغن و ماکارونی است که وجود ۲ واحد صنفی تولید روغن ظرفیت خوبی در استان ایجاد کرده است.

وی اضافه کرد: با توجه به آزادسازی یارانه آرد، اختلالاتی در بازار در راستای خرید ماکارونی به وجود آمد که با پیگیری‌های انجام شده و مذاکره با ۲ شرکت پخش عمده ماکارونی ۲۰۰ تن ماکارونی به استان وارد شده و بازار ما را به تعادل می‌رساند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گلستان یادآور شد: کمبودی در تامین مرغ و روغن گلستان نداریم و حتی بخشی از مرغ تهران را تولیدات استان ما تامین می کند.

محمد برزعلی از تامین مرغ استان تهران توسط کشتارگاه‌های استان گلستان خبرداد و اظهارداشت: استان گلستان دارای ۱۴ کشتارگاه است که ظرفیت تولید بیش از پنج هزار قطعه مرغ در روز را دارد.

وی کمبود روغن در گلستان را تکذیب کرد و افزود: در اولین روز مردمی کردن یارانه‌ها حدود ۱۴۰ تن گوشت مرغ گرم در استان توزیع و در راستای پاسخ گویی به درخواست مردم، ۷۳ تن گوشت منجمد در نواحی مرزی و روستاهای گلستان پخش و توزیع شد.

برزعلی با بیان اینکه در بحث تامین گوشت مرغ هیچ کمبودی در استان ما وجود ندارد، تصریح کرد: در تامین تخم مرغ نیز در گلستان با کمبودی مواجه نیستیم. چرا که میزان تولید ما ۱۸۰ تن در روز بوده و میزان مصرف ۹۰ تن در روز است.

وی از موجودی شکر برای یک ماه آینده بازار استان خبر داد و گفت: به زودی برای سهولت در خرید مردم گلستان، در فروشگاه‌های زنجیره‌ای که امکان نظارت بر آنها وجود دارد، شکر به صورت فله‌ای موجود خواهد شد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان گلستان هم از شدت عمل و افزایش مجازات متخلفین پس از مشاهده تخلف خبر داد و خاطرنشان کرد با توجه به حساسیت اجرای طرح عادلانه سازی یارانه‌ها، اختیارات سازمان تعزیرات حکومتی برای مجازات متخلفین بیشتر شده و جریمه‌ها افزایشی پنج برابری داشته‌اند.

تقی حسام با بیان اینکه صرف نظر از وظایف قانونی همدلی موجود در بازار استان موجب شده تا تعادل در این بازار برقرار شود، افزود: پس از اجرای این طرح، بخشنامه‌ای به واحدهای صنفی ابلاغ شد که طی آن، چنانچه هر کدام از چهار کالای مذکور به قیمت قدیم در فروشگاه موجود باشد، امکان فروش آن به قیمت جدید وجود دارد.

وی از وجود ۱۵ هزار پرونده تخلف در سال گذشته و سه هزار و ۱۰۰ پرونده تخلف در ۲ ماه اخیر خبر داد و افزود: سه اکیپ بازرسی به صورت شبانه روزی از بازار استان سرکشی کرده و نظارت ویژه ای بر بازار دارند.

جانشین فرمانده انتظامی گلستان هم در خصوص آخرین وضعیت بازارها و نظارت بر آن اظهارداشت : در راستای‌طرح عملیاتی قرارگاه استانی امین با اولویت مقابله با قاچاق، احتکار و اخلال در تولید و توزیع کالاهای اساسی و معیشت محور، این طرح از ۴۸ ساعت گذشته در دستور کار ماموران پلیس امنیت اقتصادی گلستان با همکاری مشترک ماموران انتظامی گرگان قرار گرفت.

سرهنگ فرزاد تاجره افزود: در این راستا در عملیاتی ۳۹ تُن روغن خوراکی،یک تُن و ۵۲۰ کیلوگرم برنج، چهار تُن و ۶۰۰ کیلوگرم پنیر، بیش از ۱۱ تُن و ۳۰۰ کیلوگرم قند و شکر و تعدادی اقلام شوینده، خرما و نمک احتکاری در شهرستان گرگان کشف شد.

وی بیان کرد: برابر اعلام کارشناسان ارزش این مقدار کالای کشف شده بیش از ۳۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال برآورد شده است.

به گفته وی در این عملیات چهار متهم دستگیر و پس از تشکیل پرونده به مراجع ذیصلاح معرفی شدند.

تاجره تاکید کرد: شهروندان در صورت اطلاع از هرگونه احتکار و یا قاچاق کالا می‌توانند مراتب را در اسرع وقت از طریق سامانه ۱۱۰ به پلیس اعلام کنند.

در این پیوند استاندار گلستان گفت: مردم‌ با دیدن مقطع کنونی، نگران هستند که نیاز است همه در زمینه اقناع سازی، اطلاع‌رسانی و توجه‌دادن عالمانه و آگاهانه، مردم را به صبر و شکیبایی دعوت کنند و بدانند تا مشخص شدن کالابرگ‌های الکترونیکی این یارانه ادامه خواهد داشت.

علی محمد زنگانه به مدیران تاکید کرد که اولویت اول آنان اقناع سازی همکاران و پرسنل زیر مجموعه خود و خانواده‌هایشان و اولویت دوم پیگیری مصوبات سفر رییس جمهوری به گلستان است.

به گزارش ایرنا و پس از آغاز اصلاح تخصیص ارز ترجیحی به کالاهای اساسی و واریز یارانه های حمایتی جدید دولت برای حمایت از اقشار و دهک های مختلف جامعه شاهد الهتابات هیجانی و موقت در سطح بازارهای گلستان بودیم که در کمتر از چند روز این موضع برطرف و آرامش در بازارهای گلستان حکمفرماست.

به گزارش ایرنا، در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ به دولت اجازه داده شد تا معادل سقف ردیف (۱۸) جدول مصارف تبصره (۱۴) این قانون را از طریق تأمین منابع مابه التفاوت ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی، دارو، تجهیزات مصرفی پزشکی اختصاص دهد و چنانچه دولت قصد دارد کالایی را از سبد ارز ترجیحی حذف نماید، باید ترتیبات قانونی جبران زیان رفاه مصرف کننده برای کالاهای اساسی را از طریق کالا برگ الکترونیکی و در امور پزشکی از طریق بیمه ها و یا از طرق جایگزین مطمئن به انجام رسانده باشد، به طوری که افراد بتوانند این کالاها و خدمات را به نرخ پایان شهریور ۱۴۰۰ و در سقف سهمیه تعیین شده تهیه کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان