گزارش ایرنا از بازار مازندران/ فروکش کردن تب خرید تا تداوم توزیع اقلام اساسی


گزارش ایرنا از بازار مازندران/ فروکش کردن تب خرید تا تداوم توزیع اقلام اساسی

ساری - ایرنا - بازار عرضه و تقاضای اقلام غذایی در مازندران باگذشت چند روز از اجرای طرح اصلاح نرخ ارز ترجیحی و عدالت محور کردن یارانه‌ها در روز یکشنبه 25 اردیبهشت‌ ماه با روند تدوام توزیع اقلام اساسی و فروکش کردن تب خرید از سوی اقشار مردم مواجه بود.

بررسی‌های میدانی خبرنگار ایرنا نشان می‌دهد که در بازار اقلام غذایی مرکز این استان در بخش کالاهایی از جمله شکر، گوشت مرغ، شیرخام، لبنیات، تخم مرغ کمبودی وجود ندارد و این کالاها به وفور در بازار یافت می‌شود ، اما در تامین و عرضه ماکارونی مشکلاتی وجود دارد و قفسه‌های این قلم غذایی در فروشگاه‌های بزرگ و سوپرمارکت‌های ساری خالی است.
همچنین تقاضا و خرید اقلام غذایی از جمله شکر، لبنیات، تخم مرغ، شیر خام روال عادی و براساس قیمت جدید در حال انجام است ، اما در بحث تقاضای گوشت مرغ با مشکلاتی همراه است و با وجود عرضه مطلوب اما مردم چندان رغبتی برای خرید یک کیلوگرم گوشت مرغ کشتار روز به قیمت نرخ جدید مصوب ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان ندارند.
همچنین در تامین و عرضه روغن خوراکی هم در برخی از فروشگاه‌های بزرگ و سوپر مارکت‌های ساری محدویت‌هایی وجود دارد چرا که در برخی از فروشگاه‌ها روغن مایع سرخ کردنی سه لیتری به وفور یافت می‌شود و در برخی از فروشگاه‌ها هم قفسه‌های این قلم خوراکی خالی است.
از نظر تقاضا برای خرید روغن خوراکی شرایط عادی نیست و مردم از خرید روغن خوراکی اجتناب می‌کنند چرا که تنها روغن خوراکی سرخ کردنی سه لیتری در بازار ساری موجود است در حالی که بسیاری از شهروندان به دنبال خرید روغن با حجم کمتر هستند.

با این وجود مسوولان امر با پذیرش نقص در چرخه توزیع روغن خوراکی در بازار مازندران می گویند که با رایزنی های انجام شده با تولیدکنندگان بزودی روغن های خوراکی در اندازه کوچکتر و قیمت پایین تر در فروشگاه های بزرگ و سوپرمارکت های ساری و دیگر شهرستان های استان توزیع می شود.

گزارش ایرنا از بازار مازندران/ فروکش کردن تب خرید تا تداوم توزیع اقلام اساسی

مشکل کمبود روغن خوراکی ور مازندران برطرف می‌شود

سید جابر کریمی، مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران عصر یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از رفع مشکل کمبود روغن خوراکی طی چند روز آینده در این استان خبر داد و گفت : مردم در این زمینه هیچ نگرانی نداشته باشند
وی افزود : بابرنامه ریزی و پیگیری های انجام شده خوشبختانه سهمیه بسیار خوبی به استان مازندران در بخش توزیع روغن خوراکی اختصاص یافته و این سهمیه از میزان نیاز مردم استان بیشتر است وجای نگرانی نیست.
کریمی گفت : روغن به اندازه کافی در استان با قیمت و حجم متنوع توزیع خواهد شد و مردم به هیج وجه اقدام به انبار کردن این این قلم غذایی نکنند.
مدیرکل دفتر امور اقتصادی استانداری مازندران اظهار داشت : شهروندان در صورت مشاهده موارد تخلف شامل کم فروشی یا گران فروشی، مراتب را از طریق سامانه ۱۲۴ بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان به بازرسان واحد بازرسی ونظارت اصناف مازندران اطلاع دهند.
کریمی با تاکید به برگزاری روزانه جلسات ستاد تنظیم بازار در استان گفت: در بعضی از کالاها از جمله مرغ وضعیت بازار به تعادل و ثبات رسیده و بازار مازندران از نظر توزیع و عرضه مرغ اشباع شده است.
وی ادامه داد: در بعضی از کالاها از جمله شکر مشکلات به صورت نسبی حل شده، هرچند در برخی نقاط کمبودهایی وجود دارد اما این نیاز به صورت فراگیر احساس نمی شود و در مورد بعضی از کالاها از جمله ماکارونی نیز باید تدبیر جدی اتخاذ کرد، چراکه اکنون ماکارونی در فروشگاه های زنجیره ای چندان وجود ندارد، ولی در خرده فروشی ها تا حدی ماکارونی موجود است و این موضوع در حال پیگیری است تا در کمترین زمان ممکن مسئله ماکارونی در شبکه توزیع بازار عرضه و تقاضای مازندران حل شود.

گزارش ایرنا از بازار مازندران/ فروکش کردن تب خرید تا تداوم توزیع اقلام اساسی
رفع مشکل کمبود ماکارونی تا پایان هفته
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران هم با بیان این که کمبود ماکارونی در بازار استان محسوس است در گفت و گوی عصر روز یکشنبه با خبرنگار ایرنا رفع این این مشکل را تاپایان هفته جاری وعده داد.
مجید فانی گفت : مشکل کمبود ماکارونی تنها مختص به مازندران نیست و با رفع مشکلات در روند تولید و توزیع، پیش بینی می‌شود تا پایان هفته همه فروشگاه‌های استان از ماکارونی پُر شود.
وی افزود : بعد از تولید، فرآیند ثبت بارکد محصولات جدید در فروشگاه‌ها و ارسال کالا زمان می‌برد و روند توزیع ماکارونی با تلاش ستاد تنظیم بازار مازندران در دست پیگیری است و به طور حتم کمبود این قلم غذایی با توزیع مناسب فروکش خواهد کرد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران با بیان این که بر اساس آمار در زمان حاضر ۶۰ تا ۷۰ درصد فروشگاه‌های بزرگ و کوچک استان با مشکل عرضه ماکارونی مواجه هستند، گفت: خریدهای هیجانی مردم در کمبود این قلم غذایی بی تاثیر نیست و در این شرایط تکمیل عرضه ماکارونی تا فروکش کردن التهاب مردم برای خرید این قلم غذایی در فروشگاه‌ها زمان می‌برد.
وی افزود : از روزهای گذشته که قیمت‌های جدید تعیین شد، تولید ماکارونی در حال انجام است و این وضعیت در کارخانه های کشور خوب است و مردم هم برای جلوگیری از کمبود این قلم غذایی به میزان مصرف خرید کنند، چراکه انبار کردن کالا در خانه منجر به التهاب در بازار می‌شود.

گزارش ایرنا از بازار مازندران/ فروکش کردن تب خرید تا تداوم توزیع اقلام اساسی
ذخیره‌سازی قبلی خانگی علت کاهش تقاضا گوشت مرغ
با وجود عرضه قابل توجه گوشت مرغ با قیمت مصوب ، اما بررسی میدانی خبرنگار ایرنا حاکی از آن است که مردم چندان رغبتی برای خرید این قلم غذایی ندارند و امروز خبری از صف طولانی خرید گوشت مرغ در بازار استان نیست.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تایید کاهش تقاضای گوشت مرغ در استان گفت: مردم تمایلی به خرید و ذخیره سازی این کالا ندارند و تب خرید فروکش کرده است چراکه شهروندان در روزهای گذشته به مقدار کافی گوشت مرغ ذخیره سازی کردند هر چند عرضه گوشت منجمد وارداتی با قیمت پایین هم بر بازار کنونی تاثیر زیادی گذاشته است.
حسن خیریانپور با اشاره به اینکه از روند کاهش تقاضای گوشت مرغ رضایتی ندارد، افزود: به طور حتم در صورت ادامه روند کاهش تقاضا گوشت مرغ تصمیمات جدی از سوی ستاد تنظیم بازار استان اتخاذ خواهد شد.
وی با بیان این که با در نظر گرفتن جوانب تولید و بازار داخل و بازارهای صادراتی، مسوولان امر در چند روز گذشته اقدام به ذخیره سازی گوشت مرغ مازاد تولید در قالب انعقاد قرارداد با تولید کنندگان کرده اند، گفت: به طور حتم با افزایش تقاضا در هفته های آینده، ستاد تنظیم بازار گوشت مرغ منجمد را با قیمت مصوب وارد بازار خواهد کرد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران گفت: وجود مرغ مازاد در بازار و کاهش قیمت ها در نگاه نخست، اتفاقی مثبت برای مردم و مصرف کنندگان به شمار می رود اما باید مراقب بود که با کاهش جوجه ریزی از سوی مرغداران با کاهش تولید مواجه نشویم.
خیریانپور افزود : با توجه به افزایش تولید و عرضه مرغ با هدف حمایت از تولیدکنندگان و جلوگیری از زیان مرغ‌داران، سیاست خرید مرغ توسط نهادهای ذیربط در دستور کار قرار گرفته است.

گزارش ایرنا از بازار مازندران/ فروکش کردن تب خرید تا تداوم توزیع اقلام اساسی
تشدید نظارت بر بازار مازندران با سه هزار بازرس جدید

بررسی های میدانی نشان می دهد که بازار مازندران برای جلوگیری از تخلف سودجویان بشدت تحت کنترل بازرسان سازمان صنعت ، معدن و تجارت قرار دارد و سرکشی این بازرسان به صورت محسوس و نامحسوس از فروشگاه ها افزایش یافته است.

رییس سازمان صنعت، معدن تجارت مازندران با تایید تشدید نظارت ها و اتخاذ تدابیر قبلی برای برخورد با متخلفان به خبرنگار ایرنا گفت : نظارت بر بازار استان به منظور تنظیم و برقراری تعادل و جلوگیری از التهاب با توجه به اجرای سیاست های اقتصادی جدید دولت با آغاز فعالیت سه هزار بازرس جدید در قالب بسیج اصناف و کارکنان ادارات شهرستانی این سازمان تشدید شده است.
مجید فانی افزود: در ماه‌های گذشته حدود سه هزار نفر از بازرسان بسیج اصناف و کارکنان شهرستانی صمت استان بر بازار عرضه و تقاضای مازندران نظارت می‌کردند اما این روزها با توجه به افزایش مراجعات مردمی و داغ شدن بازار خرید و فروش اقلام ضروری در واحدهای صنفی، سه هزار نیروی جدید به تعداد بازرسان استان اضافه شد.
وی خاطر نشان کرد: اولویت نظارت بازرسان در نظارت بازار مقابله با گران‌فروشی، احتکار کالا و کم‌فروشی است و طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار استان، در صورت نقض قوانین صنفی از سوی بازاریان، فروشگاه متخلف بدون هیچ قید و شرطی پلمب خواهد شد.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران با بیان اینکه از روزهای گذشته تاکنون طرح نظارت بر بازار استان در تمامی نقاط شهری استان در حال انجام است، ادامه داد: در ۷۲ ساعت گذشته در قالب این طرح از ۲۰ هزار فروشگاه در استان بازرسی شد که با تشخیص بازرسان، ۶۵ واحد صنفی به دلیل احتکار کالای اساسی و اقلام غذایی و همچنین گران‌فروشی، متخلف شناخته شدند و این واحدها به مدت ۳۰ روز پلمب و در مجموع ۵۰۰ میلیون تومان جریمه شدند.
فانی تصریح کرد: در کنار بازرسی‌های موردی و مستمر از بازار، شهروندان مازندرانی هم تخلفات اصناف را با برقراری تماس تلفنی با شماره گویای ۱۳۵ اداره کل تعزیرات حکومتی و همچنین سامانه ۱۲۴ سازمان صنعت، معدن و تجارت در میان بگذارند و به طور حتم در کمترین زمان ممکن ترتیب اثر لازم داده خواهد شد.

به گزارش ایرنا، رییس جمهور در گفت و گوی تلویزیونی روز دوشنبه هفته گذشته خود با مردم از اصلاح سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی خبر داد و گفت که به ازای هر نفر، برای سه دهک اول ۴۰۰ هزار تومان و ۶ دهک بعدی ۳۰۰ هزار تومان یارانه دریافت خواهند کرد. بانک مرکزی بلافاصله پس از سخنان رییس جمهوری اعلام کرد که یارانه کمک معیشتی به حساب سرپرستان خانوار ۲۳ میلیون ایرانی معادل ۷۲ میلیون نفر واریز خواهد شد.
این مبلغ برای دو ماه بوده و قرار بود که دولت اعلام کند که چه زمانی این مبلغ قابل برداشت است که چهارشنبه هفته گذشته در اطلاعیه شماره ۲ ستاد تنظیم بازار برداشت مبلغ یک ماه این یارانه یعنی ۴۰۰ و ۳۰۰ هزار تومانی برای هر نفر اعلام و مقرر شد که قیمت‌های جدید برخی کالاها که ارز ترجیحی دریافت می کردند به‌زودی اعلام شود که مجدد شب گذشته نرخ های جدید ۹ قلم کالا از جمله گوشت مرغ، تخم مرغ، روغن خوراکی، انواع شیر خام و لبنیات توسط ستاد تنظیم بازار مشخص شد.
بنابراین پیرو اطلاعیه شماره ۲ ستاد تنظیم بازار (چهارشنبه، ۲۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱) در طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها، نرخ حداکثری فروش انواع لبنیات، روغن، مرغ و تخم‌مرغ برای مصرف کننده در سراسر کشور اعلام شد. بر اساس این اطلاعیه، نرخ حداکثری فروش ۹ قلم کالای اساسی شامل قیمت مصرف‌کننده هر کیلوگرم شیر خام ۳.۲ درصد چربی درب دامداری ۱۲۰ هزار ریال، قیمت مصرف‌کننده شیر نایلونی ۹۰۰‌ گرمی کم چرب ۱۵۰ هزار ریال و قیمت مصرف‌کننده شیر پاستوریزه بطری یک لیتری کم چرب ۱۸۰ هزار ریال اعلام شد.
همچنین قیمت مصرف‌کننده ماست دبه‌ای ۲.۵ کیلویی کم چرب ۴۹۸ هزار ریال، قیمت مصرف‌کننده پنیر UF نسبتا چرب ۴۰۰ گرمی ۳۷۰ هزار ریال، قیمت مصرف کننده روغن مایع آفتاب گردان ۸۱۰ گرمی پخت و پز ۶۳۰ هزار ریال و قیمت مصرف کننده روغن مایع ۸۱۰ گرمی سرخ کردنی ۶۲۰ هزار ریال است.
بر پایه این گزارش، قیمت مصرف کننده هر کیلوگرم مرغ گرم ۵۹۸ هزار ریال و قیمت مصرف کننده هر کیلوگرم تخم‌مرغ ۳۹۸ هزار ریال خواهد بود.
به استناد این مصوبه از روز پنجشنبه، ۲۲ اردیبهشت‌ماه هرگونه اعلام قیمت بالاتر از قیمت های مصوب در همه شبکه های توزیع اعم از زنجیره ای، صنفی و مجازی، تخلف گران‌فروشی محسوب شده و گشت‌های مشترک نظارت و بازرسی اتاق‌ها و اتحادیه های صنفی و سازمان تعزیرات با خاطیان احتمالی برخورد قانونی خواهند داشت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رفع مشکل دوربین آیفون، 96میلیون‌تومان ناقابل!