استاد دانشگاه : زن، محور اصلی و مرجع اصلاح خانواده است


استاد دانشگاه : زن، محور اصلی و مرجع اصلاح خانواده است

شمیرانات- ایرنا- استاد دانشگاه و مشاور خانواده با بیان اینکه زن محور اصلی و مرجع اصلاح خانواده است گفت : بی‌شک جامعه سالم در گروی وجود خانواده سالم است.

شهره صادقی، از اساتید دانشگاه و مشاوران خانواده که از فعالان فرهنگی و اجتماعی کشور نیز هست، در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: همانطور که می‌دانیم، خانواده رکن اساسی جامعه اسلامی است. پرداختن به این بنای مقدس بنیادین و حمایت و هدایت آن به جایگاه واقعی خود، همواره سبب اصلاح خانواده بزرگ انسانی و غفلت از آن موجب دور شدن از حیات حقیقی و سقوط به ورطه هلاکت و ضلالت بوده است.

به بهانه روز جهانی خانواده، پای صحبت‌های چند بانوی متخصص در این حوزه، موفق در خانواده و موثر در جامعه نشستیم تا باری دیگر تلنگری باشیم برای یادآوری اهمیت حفظ بنیان‌های نهاد مهم و مقدسی که "خانواده" نام دارد.

خانم صادقی ادامه داد: بنابراین هرچه بیشتر باید در مسیر نیل به سعادت‌مندی آن کوشید که دستیابی به این مهم نیز تنها از طریق شناسایی کامل عوامل تحکیم بنیان خانواده امکان‌پذیر است؛ اسلام که در بردارنده برنامه سعادت و تکامل بشر است، عنایت ویژه‌ای به سلامت، رشد و پویایی این نهاد سرنوشت‌ساز دارد.

وی خاطرنشان کرد: بیان اهمیت و ضرورت بحث تحکیم بنیان خانواده بر همه آحاد واضح هست که مهم‌ترین این عوامل ازدواج و درست بودن مقدمات آن، فرهنگ و محیط اجتماعی، وضعیت اقتصادی خانواده، توجه به جایگاه خانواده، مدیریت خانواده، حسن معاشرت، پایبندی اخلاقی، همکاری و مشورت با یکدیگر، آشنایی اعضا به وظایف و حقوق خود هست.

این مدرس دانشگاه یادآور شد: با توجه به تعالیم متعالی اسلام و توجه قابل ملاحظه‌ای که به خانواده و رشد انسان دارد می‌توان در راستای تحکیم خانواده و سعادت و پیشرفت اهالی آن برنامه‌ریزی دقیقی انجام داد.

وی تاکید کرد: بی‌شک جامعه سالم در گروه وجود خانواده سالم است و خانواده سالم انسان‌های سالم تربیت می‌کند. خانواده، مرجع اصلاح استرس‌های فردی و در نهایت سامان‌دهی به مسائل و استرس‌های اجتماعی هست و مثل یک موجود زنده، دارای مراحل تولد، رشد و افول و همچون جامعه دارای ساختار قدرت، قواعد، ناظر، رهبر و مدیر هست.

صادقی افزود: تکیه بر حمایت از هر کدام از این عناوین باعث سیستمی شدن بنیان خانه و بی همتایی این ساختار بی بدیل خواهد شد.

وی همچنین بیان داشت: از آنجاکه زن به‌عنوان مادر، همسر و در قالب کلی "مدیر خانواده" نقش اساسی در تعلیم، تربیت و پرورش نسل‌های آینده جوامع دارد، و از طرفی شاهد فعالیت‌های بی‌دریغ و مؤثر سرنوشت‌ساز زنان در عرصه اجتماع در قالب عضوی از اعضاء جامعه در طول تاریخ هستیم که در ایجاد، حفاظت، ترویج و توسعه انسانیت نقش اساسی دارد؛ لذا بودن این مسئولیت‌های خطیر باعث انزوای زن در جامعه نمی.شود و با توجه به حدودی که اسلام برای فعالیت زنان قایل شده و تاثیر گذاری این قشر موثر، فعالیت زنان در رشد و پیشرفت جامعه بسیار حائز اهمیت هست.

خانواده اصلی‌ترین نهاد اجتماعی

فائزه گرشاسبی، مدیر مرکز فرهنگی آموزشی افق لواسان که از فرزندان شهدای معظم و حافظان قرآن منطقه است نیز با تاکید بر اهمیت خانواده در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: خانواده اصلی‌ترین نهاد اجتماعی از ابتدای تاریخ است، چراکه تربیت نسل آینده، تحت تاثیر آموزش والدین و در محیط گرم و صمیمی خانواده امکان‌پذیر است؛ این تاثیر به حدی است که حمایت از آن و هدایت‌اش به جایگاه واقعی و متعالی سبب اصلاح جامعه می‌شود.

وی افزود: از آن‌جا که خانواده در اسلام توحیدمحور است اگر همراه با تربیت و آداب اجتماعی در چارچوب مبانی اسلامی و نظرات پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) باشد، قطعاً زندگی بشر در سراسر کره زمین اصلاح خواهد شد.

گرشاسبی بیان داشت: خانواده محبوب‌ترین و عزیزترین نهاد بشری نزد خداوند است و هدف اصلی از تشکیل خانواده تامین نیازهای عاطفی، معنوی و رسیدن به آرامش است‌؛ لذا در صورت تبعیت کردن از آموزه‌های دینی و اسلامی می‌توانیم خانواده را از آسیب‌های جدی روحی حفظ کنیم.

وی تاکید کرد: با سبک زندگی اهل بیت علیهم السلام بین اعضای خانواده و تعامل آن‌ها با اجتماع، نظام منظم سلامت جسم و روح محقق می‌شود که زندگی را معنا می‌بخشد.

مدیر مرکز فرهنگی آموزشی افق لواسان با اشاره به مقایسه جوامع اسلامی و جوامع غربی گفت: بسیاری از خانواده‌های جوامع غربی به سبب این‌که توحیدمحور نیستند، کمال را در خوردن و خوابیدن و لذت بردن محدود می‌دانند ‌و چون چارچوب مادیات محدود است، به زودی به انتها می‌رسند، لذا خانواده‌ای قوی و مستحکم نخواهند داشت.

وی با اشاره به این‌که برخی افراد زندگی بانوانی که به زندگی خانوادگی خود توجه دارند، روزمرگی می‌خوانند و موضع می‌گیرند، یادآور شد: زن محور اصلی خانه و خانواده است؛ اگر زن اصلاح شود و جایگاه خودش را در خانواده پیدا کند، و بخواهد سبک اسلامی را در زندگی پیاده کند، نه تنها هیچوقت خسته نمی‌شود و از روزمرگی‌ها شکایت ندارد، بلکه هر کاری برای خانه، همسر و فرزندانش می‌کند شیرین است.

گرشاسبی اظهار داشت: خانواده‌ای که براساس نظم و با محوریت توحید و اسلام جلو رود هم از لحاظ معنوی و هم از لحاظ مادی پیشرفت می‌کند. زن نیز در چنین خانواده‌ای بعد از آداب همسرداری و تربیت فرزندان، زمانی که وظایف خود را برای استحکام زندگی انجام داد می‌تواند در جامعه نیز ورود کرده و فعالیت‌های مختلف مورد علاقه خود را دنبال کند و به خانواده‌هایی که متزلزل هستند کمک کند.

وی همچنین تاکید کرد: ثمره تشکیل خانواده فرزندآوری است و خیلی‌ها که در ایران و جوامع دیگر، دیدگاه اسلامی و خدایی ندارند، این را زیرپا گذاشته و فرزند را دردسر می‌نامند. همین امر تاثیر بسزایی در استوار نماندن زندگی‌ها نیز دارد.

خانواده اساسی‌ترین، قدیمی‌ترین و پرقدرت‌ترین سیستم

در قسمتی دیگر پای گفت‌وگو با سیده فاطمه سیدمومن، مدرس و مشاور خانواده‌ای که معاون آموزش و پرورش شمیرانات هم هست، نشستیم. او نیز ابراز داشت: خانواده اساسی‌ترین، قدیمی‌ترین و پرقدرت‌ترین سیستم در تمام دنیاست و میزان نفوذ خانواده از جمع نفوذ تمام نهادها بیشتر است.

وی ادامه داد: هرچند اعضای خانواده به طور مستقل در کنار هم زندگی می‌کنند ولی همچون تارهای یک ساز باهم یک نغمه را می‌نوازند و مهم‌ترین عامل حیات خانواده رأفت و اغماض است‌.

سید مومن گفت: خانواده مانند سلول حالت بازسازی دارد و در اثر وارد شدن هرگونه استرس، سوگ، بیماری، مهاجرت، ورشکستگی و ... قادر است با تغییر در طول زمان با شرایط جدید تطابق پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: از مهم‌ترین ویژگی‌های خانواده سالم پاسخگو بودن اعضای خانواده نسبت به هم، روحیه حمایت‌گری و ایجاد محیط امن عاطفی است. همانطور که در اسلام نیز به اجتناب زن و مرد به فرد محوری و تربیت فرزند در خانواده تاکید شده است.

این مدرس دانشگاه اظهار داشت: در عصر حاضر از مهم‌ترین عوامل تحکیم بنیان خانواده، داشتن خلق بالا و نشاط در محیط خانواده است؛ در واقع اعتیاد و انواع آسیب‌های اجتماعی و مفاسد مثل سوسک به دنبال جای تاریک و سرد می‌گردد و هرجا تعارض، غم و غصه و اضطراب بالا رود از درب دیگر آسیب‌ها وارد می‌شود.

وی یادآور شد: طبق تحقیقات آمار قابل توجهی از نسخه‌های پزشکان عمومی داروی آرامبخش است درحالی که دارو درمان اضطراب نیست، بلکه درمان آن به کیفیت زیست شده زندگی اعضای خانواده‌ها در لحظه لحظه زندگی در کنار یکدیگر معنا پیدا می‌کند.

سید مومن تاکید کرد: هم‌اکنون دشمن بشریت تصمیم گرفته تا نظام خانواده را منحل کند؛ ازدواج سفید، رواج شهوت، از بین رفتن حیا و عفت و دوری از معنویت سلاح‌هایی است که دشمن به کار می‌برد؛ و رفتارهای صمیمت‌آفرین و حفظ حرمت و احترام راهکار حفظ این بنیان در مقابل هجمه دشمن است.

به گزارش ایرنا، هر ساله در تاریخ ۱۵ مه "روز جهانی خانواده" در سراسر جهان گرامی داشته می‌شود؛ و شعار امسال (۲۰۲۲) این روز "خانواده و شهرنشینی" است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تهران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان