پیگیر سفر زمینی عتبات هستیم/ در هیأت را به روی هیچ فردی نبندید


پیگیر سفر زمینی عتبات هستیم/ در هیأت را به روی هیچ فردی نبندید

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری گفت: سفر عتبات عالیات و حج مسئولیتش با سازمان حج و زیارت است اما ما به عنوان متولی گردشگری نسبت به این سفرها بی‌تفاوت نیستیم و در دولت پیگیر موضوعات آن هستیم.

خبرگزاری شبستان، گروه قرآن و معارف: دومیین نشست تخصصی هیأت‌ها و تشکل‌های دینی برگزیده مهرواره هوای نو صبح امروز پنج‌شنبه ۲۲ اردیبهشت ماه با حضور عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی و گردشگری در هتل لاله تهران برگزار شد. هدف برگزاری این نشست‌های تخصصی، پرسش و پاسخ و مطالعه ارکان هیأت‌ها از مسئولین مختلف است که سؤالاتی مطرح می‌شود و مسئول مربوطه پاسخگوی آنان است.


رئیس جمهور دغدغه استفاده از ظرفیت‌های تشکل‌های دینی و فرهنگی را دارد
عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی و گردشگری در این نشست در پاسخ به سوال داوود میرنژاد مسئول کانون فرهنگی تبلیغی جبهه فرهنگی انقلاب در استان هرمزگان که به موضوع جایگاه تشکل‌های دینی و فرهنگی در دولت پرداخت اظهار داشت: هیأت، مهمترین، گسترده‌ترین، و اغناکننده‌ترین و پرنفوذترین تشکل فرهنگی و مذهبی است که خوشحالم در این جمع حضور پیدا کردم. این مطالبه شما را در دولت مطرح خواهم کرد. البته آقای رئیس جمهور دغدغه استفاده از ظرفیت‌های تشکل‌های دینی و فرهنگی را دارند البته ممکن است در عمل این محقق نشده باشد که به دلیل برخی از کاستی‌هاست اما این نگاه انقلابی و دینی برخلاف دولت قبل وجود دارد.


ضرغامی در پاسخ به سوال خانم سیوانی از حسینیه انقلاب اسلامی قم در خصوص حضور نهادهای فرهنگی و مذهبی در فرایند گردشگری تصریح کرد: در حال برنامه‌ریزی هستیم تا اگر فرضا گردشگری در کاخ‌های ۲۵ گانه رضاخان در سعدآباد حضور پیدا می‌کند براساس اسناد تاریخی و واقعیت‌ها در خصوص اقدامات آنها همچون عهدنامه گلستان هم توضیحاتی ارائه شود که چه بخش‌هایی از کشور جدا شد تا افراد بتوانند قیاس دقیقی نسبت به گذشته و انقلاب اسلامی داشته باشند. نگاه تحولی را در وزارتخانه در فکر و عمل دنبال می‌کنیم.


جوانان انقلاب و هیأتی وارد عرصه بوم گردی شوند

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری در پاسخ به سوال هاشم صلاحی از کانون فرهنگی تبلیغی مشکات خراسان جنوبی در خصوص جایگاه سمن‌ها و صندوق‌های مردم نهاد در دولت و حوزه گردشگری مذهبی تصریح کرد: در این وزارتخانه در دولت جدید، ١٢ مدیر زیر ۴۰ سال را در بالاترین پست‌ها منصوب کردیم که همگی از نیروهای جوان و انقلابی هستند. البته دو چهره با تجربه آقایان دارابی و اوحدی هم در وزارتخانه منصوب هستند در استان‌ها هم همین روند و شیوه را دنبال می‌کنیم.


وی افزود: بوم‌گردی سیاست جدی ما در کنار اقامتگاه‌های رسمی است و در این عرصه هرکدام از جوانان انقلابی و هیأتی و مسجدی معرفی شوند، خارج از نوبت بررسی می‌شوند و حتی وام و تسهیلات نیز براساس دستورالعمل‌ها به آنان پرداخت خواهیم کرد.


ضرغامی گفت: بسیاری از گردشگران خارجی تمایل دارند به جای حضور در هتل‌ها در روستاها و طبیعت اسکان پیدا ‌کنند و از خوراکی‌های بومی استفاده کنند. چه بهتر که جوانان انقلابی و حزب‌اللهی چنین فضاهایی را دست بگیرند و پذیرای آنان باشند و به طور مثال یک مادر شهید داستان سفر و کشور را برای آنان نقل کند.


پیگیر سفر زمینی عتبات هستیم
وزیر میراث فرهنگی و گردشگری در پاسخ به سوال محمدحسین طبرستانی، رئیس مجمع کانون‌های فرهنگی تبلیغی کشور در خصوص سهم برنامه‌های این وزارتخانه در زمینه سفر اربعین گفت: اربعین به عنوان یک پدیده شگفت‌انگیز که مشابه دیگری ندارد حتی برای گردشگران خارجی هم جذابیت دارد البته همین میزان هم در رسانه‌های خارجی مورد سانسور قرار می‌گیرد و تصویری از آن منتشر نمی‌کنند. سفر عتبات عالیات و حج مسئولیتش با سازمان حج و زیارت است اما ما به عنوان متولی گردشگری نسبت به این سفرها بی‌تفاوت نیستیم و در دولت پیگیر موضوعات آن هستیم. اخیراً آیین‌نامه‌ای برای آژانس‌های مسافرتی که توان اعزام زائر به سوریه، عراق و حج را دارند، تصویب کردیم تا آنان هم از خدمات و تسهیلات آژانس‌های مسافرتی برخوردار شوند.


وی ادامه داد: نیمی از گردشگران در سفرهای خارجی ما به عتبات می‌روند و بخش اعظمی از گردشگران خارجی نیز برای زیارت به کشور ما می‌آیند. بنا بود سفر زمینی عتبات برای کاهش هزینه‌ها اتفاق بیفتد اما به دلیل مسائل سیاسی جلوی آن گرفته شد و امروز تنها سفر عتبات به صورت هوایی برگزار می‌شود که قیمت آن هم بالاست. در دولت پیگیر هستیم تا گردشگری و زیارت زمینی مهیا شود.


موزه هیأت را پیگیری می‌کنیم
وی در پاسخ به سوال حجت‌الاسلام مرتضی وافی دبیر شورای شبکه هیأت‌های مذهبی استان قم در خصوص ایجاد موزه هیأت‌ها و مناسک دینی نیز گفت: حتماً این موضوع را پیگیری خواهیم کرد تا ان‌شاءالله به نتیجه برسد.


آغوش هیأت را به روی همه باز کنید
ضرغامی با اشاره به اینکه هیأت فراگیرترین، پرنفوذترین، اغناکننده‌ترین و انسان‌سازترین ابزار و تشکل فرهنگی است اظهار داشت: ما برای انسان‌سازی و تربیت لازم نیست دائم به سوالات جواب دهیم بلکه گاهی با رفتار، انس و نزدیکی هم می‌توانیم پاسخگو باشیم. بزرگان ما زمانی که مسئله‌دار می‌شوند همه چیز را زیر پا می‌گذارند. در فتنه ۸۸ آیا واقعا مسئله افراد روی تقلب بود؟ ما در صدا و سیما که پرچمدار مقابله با فتنه بودیم با افراد جلسه می‌گذاشتیم اما مسئله آنها واقعاً تقلب نبود.

هیأتی بودن یک هویت است
وزیر میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به اینکه هیأتی بودن یک شرافت است و هویت دارد تصریح کرد: روزی در اوایل انقلاب و برای گزینش آموزش و پرورش فردی به نام مرحوم احمد حجاریان پیشنهاد داد که برای انتخاب مسئولان تربیتی سوالی قرار دهیم که آیا می‌دانید سندی بن شاهد کیست تا بفهمیم آن فرد هیأتی است یا نه؟ همه باید وارد هیأت شوند زیرا هیأت مرزبندی و جناح ندارد. نباید اجازه دهید به هر بهانه‌ای فردی با هیأت قهر کند زیرا در این صورت هیأت هیأت نخواهد ماند. هر فردی خواست در هیأت فعال شود و حضور داشته باشد باید به او اجازه دهیم. در زمان فتنه بارها مقام معظم رهبری به من فرمودند که میان سران فتنه و بدنه مردم مرزبندی داشته باشید. اگر فردی یک زمان موضع‌گیری داشت نباید پایش را از هیأت برید.


وی گفت: اولین درس ارتباطات این است که فرستنده پیامی بفرستد و گیرنده آن را فیزیکی و ادراکی درک کند و موجب تاثیر روی او شود. آیا رسانه‌های ما اینگونه هستند؟ رسانه‌ها گاهی پیام می‌دهند اما مخاطب اصلا نمی‌فهمد چه می‌گویند. بستری فراهم کنید تا افراد بتوانند با حضور در هیأت هوای نویی را به دست آورد.


وی در پاین خاطر نشان کرد: فضای هیأت طبیعی‌ترین محفل و ابزار است و شبهه برانگیز نیست و این مانند یک طلا در اختیار شماست. تنگ‌نظری نکنید و راه را نبندید و اجازه دهید افراد از این فضا استفاده کنند.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403