تمام جامعه جهانی از تاخیر در احیای برجام متضرر خواهند شد


تمام جامعه جهانی از تاخیر در احیای برجام متضرر خواهند شد

یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل با تاکید بر اینکه تاخیر در از سرگیری مذاکرات، قطعا آثار منفی در پی خواهد داشت، گفت: نه تنها ایران و آمریکا، بلکه تمام جامعه جهانی از تاخیر در احیای برجام متضرر خواهند شد.

صباح زنگنه با اشاره به اظهارات جوزپ بورل پس از سفر انریکه مورا به ایران، در مورد نزدیک بودن زمان شروع مجدد مذاکرات وین ، اظهار کرد: هرچند اروپا بر حفظ گفت‌وگوها به منظور نزدیک کردن دیدگاه‌های طرفین اصرار دارد، اما باید دید در فضای داخلی آمریکا چه اتفاقاتی می‌افتد. جمهوری اسلامی حتما باید به خواسته‌های خود برسد و خطوط قرمز تعیین‌شده از طرف ایران رعایت شود، اما باید دید چطور می‌شود در عین رعایت این خطوط، خواسته‌های آمریکا نیز تحقق یابد.

وی ادامه داد: در این خصوص راه‌هایی وجود دارد که بسته به ابتکار طرف اروپایی، از هر کدام آن‌ها می‌توان استفاده کرد. مورا باید نتیجه سفر خود به ایران را ابتدا به کشورهای اروپایی و سپس به آمریکا گزارش دهد و تا دستورالعمل آمریکایی‌ها به مورا اعلام نشود، نمی‌توان به طور قطع نسبت به سرنوشت مذاکرات احیای برجام اظهار نظر کرد.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به نزدیک بودن زمان انتخابات کنگره آمریکا، بیان کرد: اگر اکنون هیچ کدام از این ابتکارات به نتیجه نرسد، دیگر نمی‌توان امید داشت که در فضای انتخاباتی چند ماه آینده ایالات متحده، رئیس جمهور این کشور بتواند در مورد مذاکرات وین تصمیم قطعی بگیرد. اگر رئیس جمهور آمریکا اراده سیاسی لازم را داشته باشد، می‌تواند در این چند ماه باقی‌مانده تا انتخابات کنگره، به یک نتیجه عملی در مورد برجام برسد، کما اینکه سایر کشورها هم به دنبال ادامه گفت‌وگوها با آمریکا هستند تا بتوانند این کشور را متقاعد کنند از خواسته‌های تند خود صرف نظر کند تا بتوان به توافقی میانه که نظر هر دو طرف ایران و آمریکا را تامین می‌کند، دست یافت.

زنگنه با اشاره به سفر اخیر امیر قطر به ایران و همچنین اخبار منتشرشده در خصوص گفت‌وگوهای تلفنی وزیر امور خارجه قطر با جوزپ بورل و رابرت مالی در مورد مذاکرات هسته‌ای ایران، گفت: قطعا این نوع اقدامات میانجی‌گرانه و ابتکارات کشورهای مختلف، بر تصمیم‌گیری آمریکا بی‌تاثیر نیست، اما باید دید آیا این تاثیرات می‌تواند اقدامات مخرب رژیم صهیونیستی را خنثی کند یا خیر. کشورهایی که طرفدار احیای برجام هستند و در این خصوص تلاش می‌کنند، یک ظرفیت مشخصی دارند و در مقابل آن‌ها کشورها و رژیم‌هایی وجود دارند که مایل به سنگ‌اندازی در مسیر مذاکرات وین هستند. تا زمانی که یک پاسخ روشن از سوی آمریکا اعلام نشود، نمی‌توان به طور قطعی گفت که نهایتا تلاش‌های طرفداران برجام به نتیجه خواهد رسید یا تلاش‌های کشورها و رژیم‌هایی که با آن مخالفت دارند.

تمام جامعه جهانی از تاخیر در احیای برجام متضرر خواهند شد

وی با تاکید بر اینکه تاخیر در از سرگیری مذاکرات، قطعا آثار منفی در پی خواهد داشت، عنوان کرد: نه تنها ایران و آمریکا، بلکه تمام جامعه جهانی از تاخیر در احیای برجام متضرر خواهند شد. اگر مذاکرات وین به سرانجام نرسد، اروپایی‌ها با وجود تمام تلاش‌هایی که انجام داده‌اند، دست خالی خواهند ماند. رئیس جمهور آمریکا نیز نشان خواهد داد از زنده نگه داشتن برجام ناتوان بوده و این مسئله بر همکاری‌های بین‌المللی این کشور تاثیر خواهد گذاشت. جنگ اوکراین و روسیه، پیچیده‌تر شدن وضعیت اقتصاد جهانی و بحران‌های غذایی و انرژی، باعث تشدید اثرات منفی ناشی از عدم احیای برجام خواهد شد و قطعا اقتصاد ایران و آمریکا آسیب بیشتری خواهد دید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا