انتقاد از تعیین تعرفه 5درصد برای خودروهای زیر 1000 سی‌سی


انتقاد از تعیین تعرفه 5درصد برای خودروهای زیر 1000 سی‌سی

همان‌گونه که استحضار دارید، سیستم تعرفه‌گذاری کالاها بر چندین مبنا محاسبه و اعمال می‌شود؛ درصدی از تعرفه بابت اختلاف فضای کسب‌وکار ایران با کشورهای پیشرفته است، درصدی بابت درآمد دولت و از همه مهم‌تر مواد اولیه هر کالایی با کمترین تعرفه، مواد نیمه‌ساخته و قطعات تعرفه‌ بالاتر و بالاخره کالای نهایی حداکثر تعرفه را دارد.

به گزارش «اخبار خودرو»،دبیر انجمن خودروسازان طی نامه‌ای به محمدرضا فاطمی امین؛ وزیر صنعت، معدن و تجارت، تعیین تعرفه 5درصد برای خودروهای زیر 1000سی‌سی را مورد انتقاد قرار داد. احمد نعمت‌بخش خواستار آن شد که با در نظر گرفتن مبانی محاسبه و اعمال تعرفه‌گذاری کالاها، درخصوص تعرفه مذکور بازبینی و تجدید نظر به عمل آید یا در مقابل تعرفه قطعات سی‌کی‌دی و مواد اولیه برای ترغیت سرمایه‌گذاران به تولید خودروهای زیر 1000سی‌سی به همین میزان کاهش یابد.» وی در این نامه نوشت: «همان‌گونه که استحضار دارید، سیستم تعرفه‌گذاری کالاها بر چندین مبنا محاسبه و اعمال می‌شود؛ درصدی از تعرفه بابت اختلاف فضای کسب‌وکار ایران با کشورهای پیشرفته است، درصدی بابت درآمد دولت و از همه مهم‌تر مواد اولیه هر کالایی با کمترین تعرفه، مواد نیمه‌ساخته و قطعات تعرفه‌ بالاتر و بالاخره کالای نهایی حداکثر تعرفه را دارد.» دبیر انجمن خودروسازان در ادامه آورده است: «تعیین تعرفه 5درصد برای سواری‌های زیر 1000سی‌سی هیچ‌یک از اصول اشاره‌شده را مد نظر قرار نداده است. لذا خواهشمند است موافقت و دستور فرمایید نسبت به تعرفه مذکور تجدید نظر به عمل آمده و در غیر این‌صورت دستور فرمایید میزان تعرفه قطعات سی‌کی‌دی و مواد اولیه تولید را که موجب رغبت سرمایه‌گذاران برای تولید خودروهای زیر 1000 سی‌سی می‌شود، مشخص و امر به ابلاغ فرمایند.»

آغاز فعالیت سامانه تخصیص یکپارچه خودرو
به موازات بالا گرفتن مباحث مربوط به واردات در وزارت صمت، براساس اجرای بند ۵ از دستورات ابلاغی رئیس‌جمهوری درخصوص چگونگی عرضه خودرو برای ایــجاد شفافیت و افزایش رضایت‌مندی مردم، سامانه یکپارچــــه تخصیص خودرو نیز با نشانی sale.iranecar.com از دیـــروز کار خود را آغاز کرد.
بدین ترتیب؛ در روزهای یکشنبه و دوشنبه هر هفته، متقاضیان قادر خواهند بود از بخشنامه‌های مختلف فروش خودرو که ازسوی تمامی شرکت‌های خودروسازی ارائه‌شده است، مطلع شوند و از روز سه‌شنبه 27اردیبهشت‌ماه، امکان ثبت‌نام در سامانه فراهم خواهد شد.
بنابراعلام وزارت صمت، در نخستین دوره فروش خودرو در این سامانه، بازه‌ زمانی یک‌هفته‌ای برای ثبت‌نام متقاضیان در نظر گرفته‌شده است و تقدم یا تأخر زمان ثبت‌نام، هیچ تاثیری بر روند تخصیص و شانس برنده شدن نخواهد داشت و مراسم تخصیص خودرو با نظارت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان انجام می‌شود.
در اطلاعیه وزارت صمت در این خصوص آمده است: «عرضه خودرو براساس این سامانه بسیار متنوع و چندبرابر ظرفیت دوره‌های پیشین خواهد بود و تمامی خودروسازان موظفند تمامی محصولات خودروهای سواری خود را در این سامانه یکپارچه عرضه کنند و هیچ‌ استثنایی برای تخصیص خودرو به مشتریان خارج از این سامانه وجود نخواهد داشت. روند فروش خودرو نیز در این سامانه شفاف است و به این شکل از تلاطم بازار، بازارسازی و سوءاستفاده سوداگران و تضییع حقوق مردم جلوگیری خواهد شد.»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قابل توجه خانم ها / ظلم به رحم چیست؟