پایش سرمی بیماری مشمشه اسب در شهرستان ورامین و شمیرانات


پایش سرمی بیماری مشمشه اسب در شهرستان ورامین و شمیرانات

شهرری - ایرنا - در راستای صیانت از بهداشت عمومی، پایش سرمی بیماری مشمشه اسب‌های باشگاه نیروی زمینی در شهرستان شمیرانات و اسب‌های وارداتی در شهرستان ورامین انجام شد.

به گزارش ایرنا، مشمشه بیماری باکتریایی قابل انتقال از حیوان به انسان است که در حیواناتی چون (اسب و، قاطر و الاغ) یک بیماری مهم محسوب می شود که امروزه با پیشرفت علوم دامپزشکی و دامپروری این بیماری نسبت به گذشته کاهش چشمگیری پیدا کرده و کاهی ممکن است بیماری به صورت موردی مشاهده شود.

از اینرو در راستای صیانت از بهداشت عمومی، پایش سرمی بیماری مشمشه اسب های باشگاه نیروی زمینی در شهرستان شمیرانات واسب های وارداتی در شهرستان ورامین انجام شد.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان شمیرانات در این باره گفت: با توجه به اینکه مشمشه یکی از بیماریهای باکتریایی خطرناک مشترک بین انسان ودام است که بیشتر در تک سمی ها مشاهده می گردد کارشناسان این اداره اقدام به خونگیری ۲۶۴ راس اسب جهت پایش بیماری مشمشه کردند.

ابراهیم توکلی با اشاره به روش های انتقال بیماری از طریق بلع مواد غذای آلوده، تماس مستقیم با پوست آلوده(غشو و تیمار) افزود: همچنین با توجه به توسعه و پیشرفت صنعت پرورش اسب و جابجایی دام ها که باعث بروز و گسترش بیماری مشمشه در جمعیت تک سمی ها بویژه اسب می شودکه این امر نیاز توجه بیشتر به این صنعت وپایش به موقع بیماری مشمشه را می طلبد.

این مسئول اضافه کرد: تمام متصدیان مراکز پرورش اسب شرایط بهداشتی و قرنطینه ای را در حمل و نقل دام ها رعایت کنند و در صورت مشاهده هرگونه علائم در تک سمی‌ها با نزدیک‌ترین شبکه دامپزشکی را در جریان گذاشت تا اقدامات پیشگیرانه انجام شود و از ابتلای سایر حیوانات به این بیماری جلوگیری شود.

پایش سرمی بیماری مشمشه اسب های وارداتی در شهرستان ورامین

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان ورامین، از پایش سرمی بیش از ۴۰ راس اسب وارداتی از کشور هلند جهت کنترل و پیشگیری از بیماری در شهرستان ورامین خبر داد.

محمد اصغری افزود: روش انتقال بیماری از طریق بلع مواد غذای آلوده، تماس مستقیم با پوست آلوده(غشو) می باشد و از آنجایی که پرورش و نگهداری اسب رو به پیشرفت است و جابجایی دام ها بیش از پیش باعث بروز و گسترش بیماری مشمشه در جمعیت تک سمی ها بویژه اسب می شود که این امر مستلزم توجه بیشتر به صنعت پرورش اسب و پایش بموقع بیماری مشمشه است.

عامل این بیماری باکتری گرم منفی، غیر متحرک، فاقد کپسول و بدون اسپور است که در گذشته به نام سودوموناس مالئی (Pseudomonas mallei) شناخته می‌شد که اکنون بورخولدریا مالئی (Burkholderia mallei) نیز نامیده می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تهران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط