تاثیرات آب لیمو ترش بر بدن


تاثیرات آب لیمو ترش بر بدن

آب لیمو ترش حاوی ویتامین ث یک ماده مغذی حیاتی است.

به گزارش بهداشت نیوز، آب لیمو ترش حاوی ویتامین ث یک ماده مغذی حیاتی است. مدتهاست که می‌دانیم کمبود ویتامین ث می‌تواند منجر به اسکوربوت شود. اسکوربوت یا اِسکِروی بیماری‌ای است که بر اثر کمبود ویتامین ث که در سنتز و ساخت کلاژن نقش دارد به وجود می‌آید.

اسکوربوت موجب ظاهر شدن لکه‌هایی بر روی پوست، اسفنجی شدن لثه‌ها و خونریزی غشا‌های مخاطی می‌شود. لکه‌ها بر روی ران‌ها و پا‌ها بیش‌تر ظاهر می‌شوند. افراد مبتلا به اسکوربوت رنگ پریده و افسرده هستند و ممکن است دچار فلج یک یا چند عضو شوند.

در اسکوربوت پیشرفته زخم‌ها باز شده چرک می‌کنند دندان‌ها می‌افتند و سرانجام در صورت عدم درمان فرد فوت می‌کند. این وضعیت بیش‌تر در دریانوردانی در تاریخ دیده شده که در سفر‌های طولانی مدت به میوه و سبزیجات تازه دسترسی نداشتند. اگر ویتامین ث کافی در رژیم غذایی خود داشته باشید هر چیز اضافی به صورت ویتامین ث یا اگزالات از طریق ادرار دفع می‌شود.

اگر ویتامین ث در بدن شما کم است نوشیدن آب لیموترش می‌تواند کمک کننده باشد. ویتامین ث در دمای ۳۰ تا ۴۰ درجه سانتیگراد شروع به کاهش می‌کند که تاثیر کمی بر سطح آب لیمو گرم شما خواهد داشت، اما موضوعی بیش از حد نگران کننده نیست.

آب لیموترش چه کار‌های دیگری می‌تواند انجام دهد؟

آب لیموترش ممکن است فواید دیگری نیز داشته باشد، اما نتایج تحقیقات تاکنون متفاوت بوده اند.

پژوهشی نشان داد افرادی که سطح چربی خون (کلسترول) بالایی داشتند و به مدت هشت هفته آب لیموترش مصرف می‌کردند هیچ تغییری در فشار خون، وزن یا سطح چربی خون خود مشاهده نکردند.

با این وجود، در پژوهشی دیگر نوشیدن ۱۲۵ میلی لیتر آب لیموترش با نان منجر به کاهش اندکی در سطح قند خون در مقایسه با نوشیدن چای یا آب همراه با نان شد. یک پژوهش دیگر نتیجه مشابه را درباره نوشیدن ۳۰ گرم آب لیموترش با آب پیش از خوردن برنج نشان داد.

پژوهشگران معتقدند که اسیدیته آب لیموترش باعث مهار آنزیم خاصی در بزاق (آمیلاز بزاق) می‌شود که معمولا شروع به تجزیه نشاسته در دهان می‌کند.

بنابراین، زمان بیشتری به طول می‌انجامد تا نشاسته تجزیه شود تا گلوکز در روده کاهش یافته و از طریق دیواره روده به خون شما انتقال یابد. برای افراد مبتلا به دیابت، این وضعیت ممکن است منجر به کاهش روند افزایش سطح قند خون شود، اما این موضوع هنوز آزمایش نشده است.

پژوهش دیگری نشان می‌دهد که مواد مغذی دیگری در لیموترش وجود دارند که ممکن است برای محافظت در برابر ابتلا به دیابت مفید باشند.این احتمال وجود دارد که با افزودن آب لیموترش به غذای خود از فواید مشابهی بهره‌مند شوید.

آیا آب لیموترش سم زدا، انرژی زا یا تسکین دهنده است؟
بدن شما در حال حاضر بدون کمک اضافی آب لیموترش سم زدایی را انجام می‌دهد و سموم یا مواد مغذی اضافی را در کبد تجزیه می‌کند و آن مولکول‌ها را از طریق کلیه‌ها از بین می‌برد و از طریق ادرار دفع می‌کند.

هیچ شواهدی وجود ندارند که نشان دهند ویتامین ث به این امر کمک کند. بنابراین، هر ادعایی بر این مبنا که آب لیموترش بدن شما را سم زدایی می‌کند نادرست است. اگر واقعا به سم زدایی نیاز دارید احتمالا باید پیوند کبد انجام دهید!

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تغذیه و سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ژست خنده دار جنیفر لوپز در کنار فرزندانش