کلسترول، قند و فشار خون تان را کنترل کنید


کلسترول، قند و فشار خون تان را کنترل کنید

نتایج تحقیقات جدید پژوهشگران نشان می دهد که خوردن غذاهای دارای فیبر بالا با طول عمر بیشتر مرتبط است. در این میان باید توجه داشت این غذاهای حاوی فیبر نباید فرآوری شده باشند.

به گزارش بهداشت نیوز، فیبرهای غذایی، کربوهیدرات های غیرقابل هضم هستند زیرا بدن ما نمی تواند آنها را به قند تجزیه کند. فیبر به بدن کمک می کند تا قند خون را کنترل کرده و باعث می شود برای مدت طولانی تری احساس سیری کنید.

مطالعات محققان نشان می دهد مصرف ۳۵ گرم فیبر در روز خطر مرگ زودهنگام را بیش از یک سوم کاهش می دهد.

کارشناسان در این رابطه می گویند که مصرف زیاد فیبر باعث افزایش امید به زندگی، بهبود سطح قند خون و کاهش وزن می شود، اما غذاهای فرآوری شده این اثرات مفید را ندارند.

نتایج این مطالعه نشان داد که مصرف ۳۵ گرم فیبر در روز در مقایسه با افرادی که فقط ۱۹ گرم فیبر می خورند، احتمال مرگ زودرس را تا ۳۵ درصد کاهش می دهد. غذاهای غنی از فیبر عبارتند از میوه ها و سبزیجات، غلات کامل، حبوبات و آجیل.

دکتر اندرو رینولدز، نویسنده اصلی این مطالعه، درباره موضوع فوق گفت: توصیه می شود چند راه مختلف برای افزایش مصرف فیبر خود امتحان کنید، ببینید چه چیزی برای شما بهتر است. اگر نانهای سفید تصفیه شده می خورید، سعی کنید این الگوی غذایی را به نان های سبوس دار تغییر دهید.

برنج و پاستای قهوه ای را امتحان کنید، سعی کنید نصف قوطی حبوبات را به غذاهایی که می خورید اضافه کنید. در این مطالعه، بزرگسالان مبتلا به پیش دیابت که غذاهای غنی از فیبر مصرف می کردند، سطح کلسترول و قند خون پایین تری داشته و همچنین وزن خود را کاهش دادند.

نتایج یک مطالعه دیگر نیز نشان داده است که همه غذاهای معروف به غذاهای دارای فیبر، حاوی فیبر برابر نیستند. به عنوان مثال، غلات کامل سرشار از فیبر هستند، اما اثرات مفید آنها برای سلامتی با فرآوری ضعیف تر است. در این مطالعه از شرکت کنندگان خواسته شد که به مدت دو هفته غذاهای سبوس دار فرآوری نشده یا کمتر فرآوری شده مانند برنج قهوه ای، جو کامل و نان سبوس دار تهیه شده با آرد درشت آسیاب شده بخورند.

در دو هفته دوم، آنها غذاهای سبوس دار فراوری شده بیشتری مانند نان سبوس دار و جو تصفیه شده و نان سبوس دار تهیه شده با آرد ریز آسیاب شده خوردند.
پروفسور جیم مان، نویسنده ارشد این مطالعه، درباره یافته های مطالعات فوق گفت: غذاهای سبوس دار در حال حاضر به طور گسترده ای به عنوان غذاهای مفید شناخته می شوند، اما محصولات موجود در قفسه های سوپرمارکت ها عمدتا از مواد غذایی فرآوری شده تهیه می شوند.

این مطالعه نشان داد: مصرف غذاهای سبوس دار با حداقل فرآوری منجر به کاهش قابل توجه سطح قند خون شده و این افراد در طول روز نوسانات کمتری در سطح گلوکز خون خود داشتند.

در طول دوره مطالعه از آنها خواسته شد تا وزن خود را حفظ کنند اما نتایج نشان داد که آنها در دو هفته اول مصرف کمتر غلات کامل فرآوری شده کمی وزن کم کردند و در دو هفته دوم مصرف غذاهای غلات کام نیز این روند کاهش وزن ادامه داشت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اخبار پزشکی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری