پتروشیمی میانکاله مشترک شرکت ملی گاز ایران است


پتروشیمی میانکاله مشترک شرکت ملی گاز ایران است

ساری- ایرنا- سرپرست شرکت گاز مازندران گفت : پتروشیمی میانکاله با پرداخت هفت میلیارد تومان از سوی شرکت مجری طرح به حساب شرکت ملی گاز ایران ، مشترک این شرکت شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، قاسم مایلی رستمی روز دوشنبه در نشست خبری افزود : از آن جایی که مصرف روزانه گاز پتروشیمی میانکاله حدود ۶ میلیون متر مکعب برآورد شده ، شرکت ملی گاز ایران با دریافت هفت میلیارد تومان این شرکت را به عنوان مشترک به ثبت رسانده است.

وی ادامه داد : طبق اعلام رسمی شرکت ملی گاز ایران، شرکت گاز استان مازندران متعهد شده است تا به غیر از چهار ماه از فصل سرد سال ، گاز روزانه مورد نیاز هشت ماه از سال پتروشیمی میانکاله را پس از افتتاح تامین کند.

سرپرست شرکت گاز مازندران گفت : بر اساس تفاهم نامه شرکت پتروشیمی میانکاله با شرکت ملی گاز ایران ، همزمان با آغاز به کار این کارخانه که از ابتدای سال ۱۴۰۵ اعلام شده است ، شرکت گاز باید انرژی گاز آن را تامین کند و به توجه به این که طبق برنامه چشم انداز شرکت ملی گاز ایران ، اکتشاف و بهره برداری از گاز در کشور از ۷۵۰ میلیون متر مکعب روازنه فعلی باید تا چهار سال آینده به یک میلیارد و ۵۰۰میلیون متر مکعب برسد، تامین این مقدار گاز برای این شرکت مادر در استان اصلا مشکلی نخواهد داشت.

مایلی رستمی ساخت پتروشمی را لازمه توسعه مازندران بویژه در بخش اشتغالزایی توصیف کرد و افزود : بررسی ها از فعالیت های پتروشیمی در کشورهای مختلف دنیا نشان می دهد که این چنین طرح هایی بدون هیچ گونه مضرات زیست محیطی در دل کوه ، جنگل مراتع و حتی در کنار سکونتگاه های مردم در شهرها فعالیت دارند.

وی گفت: این طرح بسیار مهم اشتغالزایی به رغم همه مخالت های زیست محیطی قابلیت اجرایی در منطقه حسین آباد میانکاله را دارد و اطلاعات ما نشان می دهد که عملیات اجرایی این طرح در آینده نزدیک دوباره از سر گرفته خواهد شد و سازمان محیط زیست نیز طبق مقررات اجرای این طرح را تایید کرده است.

به گزارش ایرنا ، ماجرای ساخت پتروشیمی میانکاله در اراضی مرتعی حسین‌آباد بهشهر مازندران همزمان با سفر هیات دولت به مازندران توسط وزیر کشور در بیستمین روز اسفندسال گذشته کلنگ زنی شد حاشیه‌های متعددی به دنبال داشت تا جایی ۲۲فروردین ماه امسال بر اساس دستور رییس جمهوری ، سرپرست معاونت محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در نامه ای به مدیرعامل شرکت پتروشیمی امیرآباد مازندران، با اعلام توقف اجرای پروژه پتروشیمی میانکاله، صدور مجوز این پروژه را منوط به انجام مطالعات تکمیلی و تایید سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد.

از آن جایی که وضعیت اقلیمی و جغرافیای منطقه میانکاله در شرایطی است که این شبه جزیره کوچک به عنوان ذخیره‌گاه زیست کره به ثبت رسیده و نه تنها به لحاظ طبیعی توانایی جای دادن صنایع آلاینده‌ای چون پتروشیمی را ندارد، بلکه به لحاظ قانونی نیز امکان ساخت چنین سازه‌هایی وجود ندارد ، شخص رییس جمهور دستور توقف آن را داده است و هفته گذشته نیز با حضور میدانی معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کل کشور درجمع خبرنگاران اعلام شد که پتروشیمی میانکاله فاقد مجوز زیست محیطی است و بر همین اساس امکان ادامه و اجازه فعالیت ندارد.

تاکنون کارشناسان زیادی تاکید کرده‌اند که ساخت مجتمع پتروشیمی در این منطقه آسیب‌های محیط‌زیستی فراوانی به همراه دارد و می‌تواند معیشت و سلامت مردم منطقه را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

پتروشیمی مازندران که در فاصله حدود پنج کیلومتری تالاب بین‌المللی میانکاله جانمایی شده به گفته موافقان اجرای این پروژه همه مجوزهای لازم برای آغاز عملیات را دارد ، اما سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان دستگاه متولی صدور مجوز نهایی ارزیابی زیست‌محیطی بارها اعلام کرد که هنوز مطالعات ارزیابی اثرات زیست‌محیطی این پروژه اجرا نشده و تا زمان تکمیل مطالعات نیز هیچ‌گونه عملیات عمرانی نباید انجام شود. تا جایی که مسعود عالیخانی سرپرست معاونت محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ۱۷ فروردین در نامه‌ای به مدیرعامل پتروشیمی مازندران تأکید کرد تا پیش از تکمیل مطالعات ارزیابی اثرات زیست‌محیطی از هر گونه عملیات اجرایی تا پیش از بررسی‌ها و ارائه نظریه کارشناسی خودداری شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ژست خنده دار جنیفر لوپز در کنار فرزندانش