گرد و غبار، بهار ایلام را خزان کرد


گرد و غبار، بهار ایلام را خزان کرد

ایلام - ایرنا - بی صدا اما پر حاشیه همه جا را پر کرده است، چشمانت را که می گشایی انگار ذرات ریز و چسبنده ای پلک هایت را به هم دوخته، نفس کشیدن برایت سخت می شود و با چند سرفه گلویت را صاف می کنی، اما غبار بیشتری وارد ریه ات می شود، همه جا را خاک گرفته و مه تاری فضا را پوشانده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، باز هم هوای غبار آلود آبی آسمان را پوشانده و همه فضای خیابان و کوچه و خانه ها مملو از گرد و غبار است.

لایه نازکی از غبار روی همه وسایل خانه نشسته و شدت این غبار ته نشین شده را روی شیشه و کاپوت خودروها بیشتر می توانی ببینی.

با وجودی که چند بار صورت و دست هایت را می شویی اما باز هم احساس خشکی بدی می کنی و موهایت که انگار سیم اسکاچ شده بیش از هر زمان دیگری خشک و وز شده است.

این تازه اول یک صبح غبار آلود است که باید دوباره همه وسایل خانه را تمیز کنی و جارو و تی بکشی زیرا همه سرامیک های داخل خانه و راهرو را لایه تیره ای از غبار پوشانده است.

چندین بار که تی را روی سرامیک ها می کشی باز هم ردی از غبار پیداست انگار که چسبناک شده و اثرش به زور از بین می رود.

روی کتری و قوری و استکان ها انگار خاک پاشیده اند، دیگر از آن هوای دل انگیز اردیبهشت ماه که نسیم خنکی به محض گشودن پنجره صورتت را نوازش می کرد خبری نیست، اینقدر شدت گرد و غبار در بعضی روزها زیاد است که اصلا دلت نمی خواهد حتی لای پنجره هم باز بماند.

با وجودی که شب قبل همه در و پنجره ها را بسته ای اما باز هم غبار روی همه چیز نشسته و در این هوا کلافه تر از قبل حتی نمی توانی برای وقت گذرانی به خیابان بروی و قدم بزنی.

نفس هایت سنگین شده و سینه ات درد می کند، چشمانت قرمز و متورم می سوزد و با بینی گرفته، صورت و دستانت که پوستشان خشک و زبر شده رو به روی گلدان می ایستی و پژمردگی را از برگ برگ سبزش می توانی ببینی.

سر دردت بیشتر می شود، درست مثل چند سال قبل که باز هم گرد و غبار آمده بود، بی حس و حال تر از همیشه نمی توانی با گذر زمان این درد را تاب بیاری و باز هم خودت را به نزدیکترین درمانگاه می رسانی.

تعداد افراد که بیشتر قشر مسن و کودک هستند بیش از روزهای عادی است.

انگار به همه خاک مرده پاشیده اند، بی حوصله، کسل و کلافه، هر کسی خودش را روی صندلی سالن انتظار مچاله کرده و به گوشه ای خیره شده است.

یک به یک بیمارها وارد اتاق پزشک می شوند و همه از بی حالی و سردرد و سوزش چشم و تنگی نفس شکایت می کنند.

پدیده گرد و غبار یکی از مهمترین مخاطره های اقلیمی چندسال اخیر است که معمولاً از سمت غرب و جنوب غرب وارد ایران شده و استانهای غربی، جنوبی و مرکزی کشور را تحت تأثیر قرار می دهد و به لحاظ اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی این مناطق را دچار اختلال و مشکل کرده به گونه ای امسال به دلیل خشکسالی و گرد و غبار کشاورزی و دامپروری استان ایلام دچار بحران جدی شد و بسیاری از دامداران مجبور به فروش دام های مولد خود شدند زیرا که علوفه ای در مراتع برای سیر کردن دام هایشان وجود نداشت.

همچنین در حالی که استان ایلام با تولید بهترین گندم همه ساله بیش از ۲۲۰و گاه تا ۳۳۰ هزار تن گندم تولید می کرد امسال با کمترین میزان یعنی در حدود ۱۴۰تن پیش بینی خرید شده است.

این در حالی است که بسیاری از اراضی دیم مناطق کشاورزی استان ایلام به طور کامل نابود شد و کشاورزان خسارت دیده به صندوق بیمه کشاورزی ارجاع داده شدند.

یک کارشناس جغرافیا در خصوص دلایل وقوع گرد و غبار گفت: به دلیل موقعیت جغرافیایی ایران (در عرض جغرافیایی ۲۵ تا ۴۰ درجه شمالی واقع شده) در بیابان های کشورهای مجاور همواره در معرض این پدیده مخرب است.

علیرضا میری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: عوامل و عناصر متعددی در به وجود آمدن پدیده گرد و غبار نقش دارند که مهمترین آنها شامل ویژگی های منطقه از جمله بیابانی بودن، بافت و ترکیب خاک، توپوگرافی منطقه جهت کانالیزه کردن جریان های هوا، الگوهای وزش بادهای شدید و ناگهانی، کمبود بارش و خشکسالی، خشک شدن تالابها و رودخانه ها است.

وی عوامل انسانی، سیکل طبیعی اقلیم و فرسایش شدید بادی را از دیگر دلایل وقوع این پدیده نامیمون برشمرد.

وی افزود: از مقایسه تعداد روزهای گرد غبار در ایستگاه های متفاوت سطح استان ایلام و از سویی ارتباط پدیده گرد و غبار در ایستگاه های متفاوت سطح استان می توان به خوبی دریافت که در سالهای اخیر شدت گرد و غبار افزایش یافته است.

میری گفت: از سویی ارتباط پدیده گرد و غبار در تشدید بیابانزایی و خشکسالی های چند سال اخیر استان بی تاثیر نبوده است.

وی اظهار داشت: از اثرات نامطلوب پدیده گرد و غبار بر روی پوشش گیاهی و جنگلی استان، خشکیدگی درختان بلوط است، افزایش شدت و مدت گرد و غبار (اختلال در متابولیسم) می توان عنوان کرد.

وی افزود: همچنین این پدیده بر میزان مهاجرت پرندگان زاد آوری پرندگان و حیوانات تاثیر مستقیم دارد و با از بین بردن پوشش گیاهی بر تشدید بیابان زایی منطقه می افزاید.

یک کارشناس بهداشت محیط که در یکی از مراکز درمانی ایلام مشغول فعالیت است، نیز گفت: در پی بروز پدیده گرد و غبار شدید در این منطقه، بیشتر مراجعه کنندگان دارای علائم نظیر سرفه و تنگی نفس هستند ضمن اینکه بستری شدگان سابقه بیماری تنفسی و آسم داشتند.

مریم باقری افزود: گرد و خاک بر سلامت افراد حساس و دارای بیماری‌های زمینه‌ای و قلبی و تنفسی تاثیر منفی گذاشته لذا هنگام بروز چنین پدیده ای مردم باید توصیه‌های بهداشتی و ایمنی را رعایت کرده و از فعالیت‌های ورزشی اجتناب کنند.

وی اظهار داشت: آلودگی هوا افزون بر آثار کوتاه مدت آن بر انسان، به آثار بلند مدتی ازجمله ایجاد بیماری‌های مزمن تنفسی، سرطان ریه، بیماری قلبی و نیز آسیب دیدگی به سایر ارگان‌های بدن منجر می‌شود.

بی گمان تداوم گرد و غبار محیط زیست و طبیعت استان نیز دچار مخاطره جدی می شود و تکرار خشکیدگی درختان بلوط مجدد با سرعت بیشتر ادامه می یابد.

گرد و غباری که روی برگ درختان می‌نشیند، مانع تنفس گیاهان شده و خشکی و مرگ تدریجی آن‌ها را رقم می‌زند.

ایلام گرفتار در گرد و غبار

هم اکنون شهرستان‌ های مهران، ایلام، ایوان، چوار و دهلران و سایر مناطق استان به دلیل هم مرز بودن با عراق از شدت گرد و غبار بیشتری برخوردار بودند.

انتظار برای رفع مشکل

به گفته کارشناسان محیط زیست، عوامل داخلی و خارجی در بروز پدیده گرد و غبار موثر است، اما ریزگردها در استان ایلام از سمت بیابان‌های کشورهای همسایه وارد کشور می‌شوند.

با این حال مردم ایلام از مسئولان کشوری انتظار دارند برای رفع این مشکل بیش از پیش تلاش کنند تا معضل گرد و غبار و پیامدهای ناشی از آن برای همیشه از سر مردم برداشته شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شدت گرد و غبار علاوه بر کاهش دید افقی ، موجب تعطیلی مدارس ، مراکز آموزشی و دانشگاهی در ایلام شد.

لغو پرواز هواپیما به ایلام نیز در پی ورود توده جدید گرد و خاک صورت گرفت.

استان ایلام دارای ۴۳۰کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ایلام

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا