طرز تهیه نان روغنی ساده خانگی بدون فر


طرز تهیه نان روغنی ساده خانگی بدون فر

طرز تهیه نان روغنی ساده خانگی بدون فر به صورت مرحله به مرحله

طرز تهیه نان روغنی ساده خانگی بدون فر

مواد لازم برای تهیه نان روغنی

تخم مرغ یک عدد روغن مایع ۱/۲ لیوان شیر یا آب ولرم ۳/۴ لیوان شکر ۱.۵ لیوان ماست ۱ لیوان بیکینگ پودر ۱ قاشق مربا خوری خمیر مایه ۱ قاشق غذا خوری گلاب ۲ قاشق سوپ خوری پودر هل یا رازیانه ۱ قاشق مربا خوری زردچوبه ۱ قاشق غذا خوری سرخالی نمک نصف قاشق چای خوری آرد تقربیا ۵ تا ۶ لیوان

مرحله اول : عمل آوری خمیر مایه
ابتدا شیر یا آب ولرم را داخل لیوان یا کاسه ای ریخته (حرارت شیر یا آب باید در حدی باشد که انگشت را نسوزاند حدودا باید دما ۵۰ تا ۵۵ درجه باشد) سپس شکر را به آن اضافه کنید و در انتها خمیر مایه را افزوده و هم بزنید سپس روی لیوان یا کاسه را درپوش بزارید و بمدت ۱۰ دقیقه اجازه دهید تا خمیر مایه فعال شود و کف کند.

مرحله دوم : هم زدن تخم مزغ با مواد
تخم مرغ و ماست و شکر و گلاب و زردچوبه و نمک پودر هل و روغن مایع را با هم مخلوط می کنید و خمیر مایه عمل آمده را به آن اضافه کرده و با همزن دستی هم بزنید تا یکدست و صاف شود.

مرحله سوم : اضافه کردن آرد
آرد را با بیکینگ پودر مخلوط کنید و طی چند مرحله با کمک قاشق چوبی به مخلوط مون اضافه کنید تا جایی که خمیر جمع شود (نباید زیاد آرد به خورد خمیر داد در حدی که چسبندگی آن از بین برود کافی می باشد) وقتی خمیر جمع شد آن را به مدت ۱۰ دقیقه با دست ورز دهید سپس داخل کاسه قرار دهید و روش را سلفون بکشید و برای ۲ ساعت در جای گرم اجازه دهید تا خمیر حجم بگیرد و پف کند.

مرحله چهارم : قالب زدن خمیر
بعد از حجم گرفتن خمیر پف آن را با مشت بگیرید و به چونه ها کوچک تقسیم کنید. سطح کار را آرد پاشی کرده و با وردنه چونه ها را باز کنید سپس با کمک چنگال یا هرچی که دوست داشتید روش طرح بزنید (ضخامت نان روغنی نباید زیاد باشد)

مرحله پنجم : سرخ کردن نان روغنی
داخل شیر جوش روغن به اندازه کافی بریزید و اجازه دهید تا داغ شود سپس دانه به دانه نان های روغنی را با حرارت ملایم سرخ کنید و بعد از سرخ کردن روی دستمال روغن گیر قرار دهید و روش را به دلخواه شکر بپاشید همراه با چای میل کنید. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه نان روغنی کرمانشاهی

حرارت حتما باید کم باشد تا نان ها مغز پخت شود اگر حرارت زیاد باشد ممکن است روی نان سرخ شود ولی مغز آن خمیر بماند. گلاب قابل حذف است. اگر روغن کرمانشاهی در اختیار داشتید آن را جایگزین روغن مایع کنید زیرا عطر و بوی بسیار خوبی به نان روغنی می دهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آشپزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید