روایت رامین ناصر نصیر از دلبستگی ها در «چاپخانه» رادیو فرهنگ


روایت رامین ناصر نصیر از  دلبستگی ها   در «چاپخانه» رادیو فرهنگ

رمان دلبستگی ها به ترجمه ‌روایت رامین ناصر مصیر و نمایشنامه تن ها دو اثری است که یکشنبه 25 اردیبهشت در برنامه «چاپخانه» رادیو فرهنگ معرفی شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، «چاپخانه» برنامه‌ای از گروه کتاب با موضوع معرفی تازه‌های نشر و گفتگو با نویسندگان و مترجمان است که در گفتگو با مترجم رمان "دلبستگی ها " و نویسنده نمایشنامه "تن‌ها "این آثار معرفی شدند.

در برنامه «چاپخانه» امشب، در گفتگوی مصطفی محمودی با علیرضا معروفی نویسنده نمایش «تن‌ها» شنوندگان با این اثر آشنا شند.

نمایش «تن‌ها» که برای اولین بار در جشنواره «تئاتر مقاومت» روی صحنه رفت در مهر و آبان ۱۴۰۰ نیز در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر به اجرا درآمد. معروفی این اثر را در سال ۱۳۹۸ و بر اساس کتاب «سرباز کوچک امام» درباره خاطرات مهدی طهانیان رزمنده‌ای که در ۱۳ سالگی اسیر شده بود، نوشته است.

معروفی در این نمایش رئالیسیتی که در فضایی مینیمال به اجرا در می‌آید، ماجرای هشت اسیر را که برای تخلیه اطلاعات به مدت سه روز در یک سلول کوچک یک در یک متری در استخبارات عراق حبس بودند، روایت می‌کند. بیشتر اتفاقات داخل سلول‌ها در نمایش «تن‌ها» بر اساس واقعیت نوشته شده‌اند. صحنه این نمایش به گونه‌ای است که

کاراکترها به صورت جدا از هم و با فاصله یک متر از یکدیگر روی صحنه حضور دارند و با استفاده از نورپردازی در فضا در موقعیت سلول قرار می‌گیرند.

در بخش دوم برنامه نیز مهسا دهقانی پور به عنوان کارشناس مجری با "رامین ناصر نصیر " مترجم کتاب "دلبستگی ها " نوشته "رودریگو اَسبون"درباره این کتاب گفتگو می‌کند.

کتاب دلبستگی‌ها سرنوشت یک خانواده آلمانی در بولیوی است آن هم در دوران چگوارا. این کتاب سرگذشت خانواده هانس ارتل است که در دوران قدرت داشتن نازی‌ها ابتدا فیلم تبلیغاتی برای فاشیست‌ها می‌ساخت اما بعد به‌دنبال یک شهر گمشده راهی سفری به قلب جنگل می‌شود. لایه دوم داستان زندگی دختری به نام مونیکا را پی می‌گیرد که به چریک‌های کمونیست در اعماق جنگل می‌پیوندد تا انتقام «چه» را اوضاع آن‌طور که می‌خواهد پیش نمی‌رود.

این داستان از شخصیت‌های واقعی استفاده می‌کند اما داستانی کاملا خیالی را روایت می‌کند. داستان از جایی آغاز می‌شود که پدر به خانه می‌آید و می‌گوید دیگر نمی‌خواهد صخره‌نوردی را ادامه دهد. ما خانواده‌ای صمیمی را می‌بینیم که پدر عاشق ماجراجویی و صعود است و مادر چندان راضی نیست و آن‌ها همراه سه فرزند خانواده از مونیخ به بولیوی آمده‌اند تا آرامش داشته باشند. پدر می‌خواهد به قلب آمازون برود و شهر پایتیتی برود. شهر باستانی و گمشده‌ای در قلب جنگل آمازون که اینکاها گنج عظیم خود را پنهان کرده‌اند. قرار است پدر راهی سفری طولانی شود.

این برنامه با گویندگی لیدا وحیدی و تهیه کنندگی زهرا نصرالهی، یکشنبه‌ها ساعت ۲۱ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

پایان پیام/523

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا